Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ogren
#1108122
Vi Bilägare testar S90 mot Audi A6 och Mercedes E-klass där S90 fick överlag väldigt positiva omdömen. Men rostskyddet på Volvon fick däremot ganska hård kritik (3/5) medan tyskarna fick beröm (5/5). Även XC90 fick 3/5 förra året.

Garantin är på 12 år, men det är på genomrostning så jag misstänker att det kan vara ganska kraftiga rostskador utan att garantin går in.

Nu kan jag dock inte bilar och rostskydd speciellt bra. Hur påverkar ett dåligt rostskydd en bil och dess värde efter ca 8-10 år i Stockholmstrafik? Går det rostskyddsbehandla bilen själv för en rimlig peng?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1108143
ogren skrev:Vi Bilägare testar S90 mot Audi A6 och Mercedes E-klass där S90 fick överlag väldigt positiva omdömen. Men rostskyddet på Volvon fick däremot ganska hård kritik (3/5) medan tyskarna fick beröm (5/5). Även XC90 fick 3/5 förra året.

Garantin är på 12 år, men det är på genomrostning så jag misstänker att det kan vara ganska kraftiga rostskador utan att garantin går in.

Nu kan jag dock inte bilar och rostskydd speciellt bra. Hur påverkar ett dåligt rostskydd en bil och dess värde efter ca 8-10 år i Stockholmstrafik? Går det rostskyddsbehandla bilen själv för en rimlig peng?


De bilar jag ägt med dåligt rostskydd har ju i princip nollvärde efter 10 år. Kollegan hade en Mercedes av de berömda bilarna runt milleniumskiftet (när man provade ny lack) som på 5 år hade rostat ända upp på taket så den såg ut att vara färdig för skroten. Han fick noll kr på garantin för det var ju inte hål rätt igenom bilen. Han var 1:a ägare och hade fullservat.
av filippb
#1108145
Hur testas rostskyddet i det här fallet? Jag har själv inte hört att Volvo skulle ha dåligt rostskydd och kan bara konstatera att min V70 som snart är 8 år har inga tendenser till rostangrepp och då har den ändå gått 2/3 av tiden i Stockholm.
av Gorban
#1108150
Jag läste också den här artikeln och rostskyddet på S90/V90 verkar vara under all kritik för en modern premiumbil. Speciellt en bil från Sverige.
Bilagor
image.png
image.png (1.31 MiB) Visad 6082 gånger
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1108153
Ser lite konstigt ut. Antar att "dom vet vad dom gör" men i det fallet hade jag utan att tveka köpt en typ dinitrolbehandling om man ska äga bilen mer än tre år.
av Amli
#1108158
Återstår att se om de snålat in med rostskyddet. Det är förmodligen inget som kommer visa sig förrän om tidigast 6-7 gissar jag.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1108163
filippb skrev:Hur testas rostskyddet i det här fallet? Jag har själv inte hört att Volvo skulle ha dåligt rostskydd och kan bara konstatera att min V70 som snart är 8 år har inga tendenser till rostangrepp och då har den ändå gått 2/3 av tiden i Stockholm.
Allt går i vågor. Märken som innan hade sjukt bra rostskydd verkar spara in på det. Andra märken som tidigare var rostburkar som opel o renault har skärp till sig enormt. Volvo var ju i topp innan men verkar spara hårt på skyddet nu.

Man kan inte titta på tidigare modeller och tro att nya ligger på samma nivå.

Jag hade gärna kryssat i valet [X] Premium rostskydd 1500 kr på tillvalslistan så volvo lämat min bil 10 sekunder extra i elektrogalvbadet och sprutat på ett lager rostskydd så bilen varat i 15 år.

Men det finns ju bara en massa annat skräp istället.
av Linqid
#1108197
Tråkig läsning, men det känns som att Volvo gradvis försämrat sitt rostskydd de senaste tio åren. Extra tråkigt att man snålar in på sådant som inte syns eller känns vid första anblick, men som är minst lika viktigt. Framförallt när man tagit så stora steg gällande emotionella värden.

Innan minns jag att både Volvo och Saab nästan alltid fick bättre (och högsta) betyg i dessa tester än konkurrenterna.
av duttowisch
#1108317
Hej,
Personligen tycker jag att den nya V90 är bra men jag som är tekniker och tittar på allt tycker att konkurenterna är bättre. Har haft fem Volvo och skulle byta ut min 945a. V90 är för stor/liten. Det blev en ny Mercedes E220 automat, 9stegs med bra rostskydd, nivåreglering m.m En betydligt bättre bil enligt alla tester och enligt mig. Men 945an har jag kvar och den går många många år till dock är den föråldrad i nästan allt. Men rostskyddet är superb.
av perhall
#1108389
Volvo hade egentligen fram till 1985 års modell på de svenskbyggda bilarna (240/740 men fr a 240) riktigt dåligt rostskydd. 1986 blev det bättre. S80/V70 från kring millennieskiftet har extremt bra rostskydd... men sen har det blivit sämre. Hoppas de kan ordna 4/5 åtminstone på nya 90-serien...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 35
Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?