Moderator: Moderatorer

Finns inga åretruntdäck! Inga som är lagliga i Sverige i allafall. Det du köpt är dock lagligt och räknas som ett vinterdäck. (Finns med på listan från STRO). Men att köra på vinterdäck året runt är rätt dumt då det är väldigt mycket sämre sommartid då det är varmt. Dumt att snåla på däck.. Att ha både vinter och sommardäck blir inte dyrare i längden heller, för ett vinterdäck slits betydligt snabbare när det är varmt ute.
Borde vara lika olagligt att köra med vinterdäck på sommaren som sommardäck på vintern. Hoppas det snart blir lag på det.
Mm.. Värsta är ju att vissa däck-krängare säljer sånna som ovan som "åretrunt-däck". Det lurar folk att tro att det är däck som är bra även på sommaren. :/
Får ut ca 5-6000 mil på mina friktionsdäck. Första omgången sen dec 2011. Till skillnad från andra i Skåne så håller jag avstånd till bilen framför. Har legat på vägen i 25 år så jag har viss erfarenhet av "heta" bilister" . Senast Helsingborg 6 bilar i kökrock. Vissa lär sej aldrig. :roll:
EbbevonVolvo skrev:Borde vara lika olagligt att köra med vinterdäck på sommaren som sommardäck på vintern. Hoppas det snart blir lag på det.
Ja... det är rätt skumt faktiskt att det är tillåtet oavsett hur många år man legat på vägarna! Såg en bil med dubbdäck bara för nån vecka sedan :-O) Nu är ju inte det tillåtet, men hur fan tänker man!!!

Men vissa går inte att övertyga om hur fel det är, en kompis envisas också med att köra friktion året runt... det går liksom inte in i hans skalle att det är fel, lite konstigt för han är rätt skärpt annars!

Nä... förbud mot "året runtdäck" & Kinadäck!!
Ja kinadäck kan vara läskigt. Satt 235/35-19 från Sunny på förra bilen när jag köpte dem. Jag har aldrig varit med om så hala däck. Som att köra på is så fort det regnade. Då var de ändå nästan nya, precis inkörda typ. Körde med känslan av vattenplaning i 20 mil en gång.. De åkte av rätt fort.

Men senaste dagarna har även jag köpt nya vinterdäck. Conti Viking Contact 6 blev det. Ligger hos DHL och väntar på att bli hämtade, beställde söndag kväll och fick sms om att de var framme tisdag förmiddag.

Nya Osram xenonlampor till bixnenonet är också på väg inför vintern.
bjvrn skrev:4 nya Däck, Nokian WR D3 XL. Åker runt 1000-1500/år. Kör alltid med friktionsdäck året runt här i Skåne. Bra att dom blir inkörda i tid :D
Härligt!!
Jag gillar WR däcken för dom går så mycket stadigare mot rena vinterdäck.
Ja väntar på Hakka R3. Kommer dom inte i år får WR G2 däcken rulla en vinter till. Har ca 6mm gummi kvar.
Wr däcken är faktiskt otroliga. För 100 år sen köpte jag de första nokian wr som kom, 205/45-17 och alla sa att det var skräp. Hur bra som helst, bland de mest balanserade däck jag kört på, fortfarande.
  • 1
  • 623
  • 624
  • 625
  • 626
  • 627
  • 1912
Råd vid motortvätt

Enda nackdelen är väl att det fortare bl[…]

Tackar! Är det i så fall navringar som […]

Nordic Plus vs Ultra

Nu vet jag inte om det gäller V60 eller XC60,[…]