- sön 07 feb 2016, 22:37
#1046219
Då jag kör mycket med egen bil i tjänsten var det i höstas dags att köpa nått modernare.
Efter mycket letande hittade jag en V70 från 2005. Utrustningsnivån är Kinetik och motorn är en 140 hk sugmotor.
Efter några hundra mil märkte jag att den luktade märkligt efter körningar på några mil. Trode först det var en bil framför men när jag kom hem på parkeringen kände jag lukten när jag klev ur. Jag öppnade huven och drog upp oljestickan och såg en dimma stiga upp ur röret.
Dagen efter beställde jag nya delar till vevhusventilationen. Jag köpte både ny oljefrånskiljare och slang till toppen. Den sistnämnda delen behövdes verkligen. Den rasade i delar när jag tog bort den. Bytet gick snabbt i päronens garage. Jag gjorde även byte av olja och filter.
Någon tidigare ägare hade monterat Calix-uttag på sidan av fronten och dragit kabel till kupén men det var ett riktigt fuskjobb.
Det var en tejpad skarv mellan intagskabeln och en vanlig skarvsladd bakom en plastkåpa rakt under kylaren. Skarvsladden var skyddad av en plastslang och i kupén var det ett vanligt utomhusuttag för skarvkablar. Jag rev bort allt och monterade nya kablar, y-kopplingar, slangvärmare och uttag för kupévärmare från Calix.
Jag har under hösten hunnit med att byta ljud i bilen. Jag stoppade in min Alpine CDE-187BT som jag hade tidigare i min S90. Högtalare byttes till fina grejer från Hertz och kabel för drogs till baslådan i bagaget. Högtalarna i D-stolparna kopplades ur.
Kvar att fixa på ljudsidan är att bygga två dämpsatser för diskanterna. Delningsfiltren för kit-högtalarna i framdörrarna kan bara dämpa med 3db och då jag placerade diskanterna på plastkåporna för backspeglarna hörs diskanterna lite för mycket.
Genom huvudenheten har jag dämpat ytterligare 3 dB så jag tror jag skall bygga ett par dämpsatser som dämpar 6dB och ställa delningsfiltren på 0dB dämpning. Detta gör jag för att EQn i huvudenheten även påverkar dörrarna bak där diskanten inte är irriterande. Då blir det bättre bak för passagerarna :)
Ikväll bytte jag halvljuslamporna. Tog lite mindre än en timma och då tog jag bort lådan för luftfiltret samt övre delen av lådan för databoxen.
Jag har sedan jag köpte bilen i slutet av september kört lite mer än 800 mil. När jag är uppe i 1000 mil tänkte jag lämna in den på den enklaste servicen hos volvo då de vägrar uppdatera mjukvaran i bilen utan ett servicejobb.
Sedan återgår jag till att serva bilen själv med oljebyten ungefär var 1000e mil
Bilder kommer lite senare :)
Efter mycket letande hittade jag en V70 från 2005. Utrustningsnivån är Kinetik och motorn är en 140 hk sugmotor.
Efter några hundra mil märkte jag att den luktade märkligt efter körningar på några mil. Trode först det var en bil framför men när jag kom hem på parkeringen kände jag lukten när jag klev ur. Jag öppnade huven och drog upp oljestickan och såg en dimma stiga upp ur röret.
Dagen efter beställde jag nya delar till vevhusventilationen. Jag köpte både ny oljefrånskiljare och slang till toppen. Den sistnämnda delen behövdes verkligen. Den rasade i delar när jag tog bort den. Bytet gick snabbt i päronens garage. Jag gjorde även byte av olja och filter.
Någon tidigare ägare hade monterat Calix-uttag på sidan av fronten och dragit kabel till kupén men det var ett riktigt fuskjobb.
Det var en tejpad skarv mellan intagskabeln och en vanlig skarvsladd bakom en plastkåpa rakt under kylaren. Skarvsladden var skyddad av en plastslang och i kupén var det ett vanligt utomhusuttag för skarvkablar. Jag rev bort allt och monterade nya kablar, y-kopplingar, slangvärmare och uttag för kupévärmare från Calix.
Jag har under hösten hunnit med att byta ljud i bilen. Jag stoppade in min Alpine CDE-187BT som jag hade tidigare i min S90. Högtalare byttes till fina grejer från Hertz och kabel för drogs till baslådan i bagaget. Högtalarna i D-stolparna kopplades ur.
Kvar att fixa på ljudsidan är att bygga två dämpsatser för diskanterna. Delningsfiltren för kit-högtalarna i framdörrarna kan bara dämpa med 3db och då jag placerade diskanterna på plastkåporna för backspeglarna hörs diskanterna lite för mycket.
Genom huvudenheten har jag dämpat ytterligare 3 dB så jag tror jag skall bygga ett par dämpsatser som dämpar 6dB och ställa delningsfiltren på 0dB dämpning. Detta gör jag för att EQn i huvudenheten även påverkar dörrarna bak där diskanten inte är irriterande. Då blir det bättre bak för passagerarna :)
Ikväll bytte jag halvljuslamporna. Tog lite mindre än en timma och då tog jag bort lådan för luftfiltret samt övre delen av lådan för databoxen.
Jag har sedan jag köpte bilen i slutet av september kört lite mer än 800 mil. När jag är uppe i 1000 mil tänkte jag lämna in den på den enklaste servicen hos volvo då de vägrar uppdatera mjukvaran i bilen utan ett servicejobb.
Sedan återgår jag till att serva bilen själv med oljebyten ungefär var 1000e mil
Bilder kommer lite senare :)
Senast redigerad av 2 VaCUm, redigerad totalt 0 gång.
Bruksbil: Volvo V70 -05 - Såld och ersatt med en identisk bil (Ingen forumtråd)
Pensionärsracer: Volvo S90 3.0 -97
Pensionärsracer: Volvo S90 3.0 -97