Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Jag har sökt, mycket.... men utan att finna.

Finns det något bra knep för att få ut en axel som sitter fast? Jag har motorn på arbetsbänken och har öppnat den, men jag kommer inte på något bra sätt att pressa/dra ut den?

Tips/ideer?

Om jag inte lyckas har jag hittat ny piratmotor för 1500kr. Finns det billigare alternativ?

Det är en V70-04 det gäller.
Om jag inte minns helt fel så är det en stål/aluminiumaxel och en bronsbussning och dom brukar kunna ärja ihop rätt så ordentligt, jag skulle nog hellre köpa en ny än att renovera upp den gamla då vet man att det är fräscht och nytt. Har du provat att hålla i motorn och försöka göra samma rörelse som torkaren gör dvs från sida till sida på axeln? Kom bara ihåg att skydda splines och gängor från slag mm.
Användarvisningsbild
av wissel
Jag kan vara ute o fantisera MEN tror mig ha läst någonstans här på detta forum
att axeln inte skall dras ut men däremot tryckas inåt mot allt förnuft!
Som sagt detta med 1 nypa salt.
Användarvisningsbild
av MartinS
Ingen som tagit bort axeln och minns hur man gör, och har några tips?
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag hittade en ny motor för en tusenlapp så det fick bli den, beställde innan jag såg du hade en begagnad..
Jag har demonterat den vi har, för den var trög. Axeln ligger i ett plasthus där det sitter några bronsbussningar. Jag fick axeln att röra sig några mm till att börja med, men det var bussningarna som rörde sig i plasthuset. Krävde en hel del lirkande och sprutande innan den gav med sig och gled på axeln, så jag kunde få ut axeln ur huset.
Men går det så är det bara att smörja sen.
Axeln på min är ett rör, där spolningen går inuti. Jag fick fixa en bussning som bara tryckte på kanten på röret, inte på toppen, så jag fick något som tålde att knacka på. Sen gick det.

Trodo.se har värmepaket i olika kvalitets- oc[…]

Läsbara hjulbultar. Igen

@Malmstroem , Det där är bara för […]

Jag har Ystad Energi, som får el från […]

1. https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=[…]