Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vojje skrev:Netto säljer 4 liter Shell Helix HX7 10W-40 för endast 199:-
lite tjockare än 5W, men som man säger "mer olja för pengarna" :-)-)
10W-40 nu till vintern = smart tänkt!
:shock:
Om du känner att du vill satsa på något av de stora märkena så kan du välja just SHELL. Det är världens största oljeföretag. Det går även bra att välja andra märken.
Var du sedan köper oljedunken spelar mindre roll, ica säljer Shell billigt och det är helt ok att köpa just där. Välj en olja som minst uppfyller din bils spec. En olja som har rätt klassning klarar intervallet som på Volvo brukar vara 2000/3000mil eller årligen (det som kommer först). Men man får ju ytterligare säkerhets marginal om man byter tidigare.
Vad jag vet så har inte Volvos motorer gått sönder eller slitits ut i förtid beroende på att man kört på ett viss oljemärke.

Vissa tror att oljefabrikatet är av yttersta vikt. Typ som att man skulle kunna säga att man bara kan tanka på tex Preem, tankar du på bilisten eller st1 får du riktig skitsoppa som förstör spridare och sotar ner motorn som då slits ut i förtid...... Ännu är dock inte de argumenten så vanliga.
mvh Olof
En 5W-40 helsyntet Acea A3 som finns lite överallt passar din motor. Finns säkert en sådan från Shell på ICA om du vill ha känt märke. Själv har jag inte fått problem av Biltemas olja än och oroar mig inte för det heller, fast nästa gång blir det ännu billigare olja med samma spec köpt i Tyskland. Men gör det du själv tycker känns bra.
olof00 skrev:Om du känner att du vill satsa på något av de stora märkena så kan du välja just SHELL. Det är världens största oljeföretag. Det går även bra att välja andra märken.
Var du sedan köper oljedunken spelar mindre roll, ica säljer Shell billigt och det är helt ok att köpa just där. Välj en olja som minst uppfyller din bils spec. En olja som har rätt klassning klarar intervallet som på Volvo brukar vara 2000/3000mil eller årligen (det som kommer först). Men man får ju ytterligare säkerhets marginal om man byter tidigare.
Vad jag vet så har inte Volvos motorer gått sönder eller slitits ut i förtid beroende på att man kört på ett viss oljemärke.

Vissa tror att oljefabrikatet är av yttersta vikt. Typ som att man skulle kunna säga att man bara kan tanka på tex Preem, tankar du på bilisten eller st1 får du riktig skitsoppa som förstör spridare och sotar ner motorn som då slits ut i förtid...... Ännu är dock inte de argumenten så vanliga.
mvh Olof
Jag kör ca 1200-1300 mil/året och bytar olja inför sommaren, senaste oljebytet gjordes i Okt. 2015 av föregående ägare. Tänkte byta nu i veckan när jag är ledig.

Tack för övrigt :) :)
milktrucker skrev:allt utom just biltemas olja om du vill slippa problem.
Suck! :roll: Ännu ett av dessa helt ounderbyggda påståenden. Det är absolut inget fel på Biltemas oljor och de säljs dessutom till väldigt bra pris.

Har normalt ca 2kw per timme, med duch blev det st[…]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]

Låser jag bilen, går in med nyckeln o[…]

När du tar av kroken ska vredet vridas s&arin[…]