Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jonny692
Avgassymbolen började lysa idag och jag undrar om den kan göra det om det är ett hål i avgassytemet ?
Jag vet att bästa sättet att kolla varför den lyser är att kolla felkoder men tänkte om nån hade nån aning innan jag kollar det.
Bilen har alltid låtit lite "burkit" men jag har trott att de kanske är för att det kanske är piratgrejer.
Ska lägga mig under bilen imorgon och försöka kolla lite.

Mvh Jonny
av ThunderAce
Den lyser för att det finns en eller flera registrerade felkoder i bilen elsystem, den kan inte veta om du har hål i avgasröret
Felsökandet börjar där med att först och främst läsa av felkoderna
Användarvisningsbild
av jonny692
Jo jag vet att läsa felkoder är första saken man ska göra men tänkte bara höra om nån visste om det finns en möjlighet att den skulle kunna tändas av ett hål i avgassystemet. och om felet är hål i avgassystemet släcks lampan om man tätar eller byter, eller måste man nollställa felkod?
av ThunderAce
det finns inget sätt för bilen att detektera hål i avgasröret, avgassystemet är inte övervakat av bilens elsystem
täta hålet du för att få ner ljudet men det är nåt annat fel på bilen
av valln
Självklart kan bilen (indirekt) detektera ett trasigt avgassystem!
Innan lambdasond och om bilen har turbo är det väl inte otänkbart att bilen får fel mottryck.
av ThunderAce
jag har inte hittills kommit över en bil med hål i avgasröret där check engine light har tänts på, vore första gången nu i så fall
men det är väl ganska enkelt åtgärdat, täta hålet, bort med minuspolen en stund och tillbaks med den, lampan bör släckas
Användarvisningsbild
av jonny692
kollat felkoder nu och han sa att det va Lambdasonden . pris med arbete 3200:-
vet att de kanske inte e så jättejobbigt att byta själv men e lite bekväm av mig :-/ .
Är 3200 väldigt dyrt för att slippa köpa delen och jobbet själv?
av MickeM
jonny692 skrev:kollat felkoder nu och han sa att det va Lambdasonden . pris med arbete 3200:-
vet att de kanske inte e så jättejobbigt att byta själv men e lite bekväm av mig :-/ .
Är 3200 väldigt dyrt för att slippa köpa delen och jobbet själv?

3200kr bör vara för en "riktig sond" och inget universalskräp.
Troligen är arbetskostnaden ganska liten i detta. Nån hundring kanske....

Avgasläck innan eller i omedelbar närhet av lamdasond sätter felkod.
Lamdasonden är en syresensor, och kommer det in syre utifrån, får den knasvärden = felkod.
Användarvisningsbild
av jonny692
Jag frågade om det fanns "pirat" att köpa men han sa bara nej nej de går inte de ska va riktiga grejer ☺, så ja misstänker att de e original. om ja har avgas läck så e det nog i mitten av bilen typ mellan fram och bakdörren .
Läsbara hjulbultar. Igen

Jag lärde mig efter första gången […]

De som vinner på förändringen klag[…]

Samma problem på min Volvo c40. Usel kv[…]

Det finns bra instruktionsfilmer på youtube […]