Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,
Motorlampan i min V70N AWD 2.4t -01 (23000mil) har tänts två ggr sista halvåret.
När jag läser av felkoden så är det:
ECM-261A Long-term fuel trim Upper limit (DTC P1171, ECU $11)

Det började strula efter att jag gjort service på den själv (kanske bara ett olyckligt sammanträffande).
Vid servicen bytte jag tändstift till rekommenderad stift på Biltema, observerade att det skilde lite (0.1mm) på elektrodavståndet mot för vad det stod i Haynes boken.

Tycker bilen gå hyfsat ändå, kanske drar lite mer bränsle.
Vad skulle ni prova att byta först? Kan det vara ngt luftläckage ngnstans?

Tacksam för svar.
Mvh
Hej Kloge!
Tack för tipset.
Menar du då framförallt läckage vid insuget eller avgassystemet?
Har kollat båda lite snabbt utan att hitta ngt. Ngn som vet var det vanligtvis brukar läcka?

Om jag inte hittar ngn läcka vad blir nästa steg? Luftmassemätaren?

Mvh
Insugsläckage mest troligt.
Avgasläck iså fall i omedelbar närhet till sensorerna.
Avgasläckage efter påverkar inte bilens dator, men kan lura besiktningen att tro att det är fel lamdavärde.

Kan dra tjuvluft via otät vevhusventilation också.
Kolla om du kom åt slangen högst upp, när du bytte stift. Den oan vara spräckt också.
Man får syna vevhusventilations-slangarna, mm, helt enkelt.
Vissa verkstäder kan göra test med rök, men jag har inte sett det som hemma-mekar-kitt.

För att se om vevhusventilationen fungerar ordentligt, så drar man ur oljestickan med motorn varm, och igång, och sätter fingret över hålet
Det skall vara ett lätt undertryck. Känns inget tryck alls är det nog också ok, men det får absolut inte bli övertryck.
Man kan också sätta en engångshandske tätt över oljepåfyllningen, och se om den blåses upp, eller vill dras ner.

Spraya startgas är ett gammalt trick för att hitta vakuumläckage, men det är mycket otillförlitligt enl min erfarenhet
Jag har sprayat på uppenbara vakuumläck, stora som små, och det är sällan motorn reagerar.
Men gör den det, så finns en läcka.

Naturligtvis kan du ha andra fel också.
Tätt luftfilter, luftläckage efter LMM, osv...
valln skrev:Skulle det ev. inte kunna vara en strulande tändspole?
Annars precis som sagt börja med att montera rätt tändstift.
En tändspole brukar ge misständningar (ryck) eller helt lägga av så den går på 4cyl.
Märks väl i motorgången.

Brisk är bra tändstift, men du kan ju kanske ha fått fel modell av dom....

Trådskaparen hade en S9 med kabel. Jag utg&[…]

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&ari[…]

Men är det ok att diskutera att det kostar 1[…]

Den andra stora grejen för god bränsleek[…]