Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

hej
jag har en volvo 740 GL 1990 (B230F) med två bränslepumpar, en under o en i tanken.
Jag har under en längre tid märkt att det är ett rejält undertryck i tanken när jag skall tanka. jag inbillar mig också att bränsleförbrukningen ökat något, samt att tomgången kan gå ned lite någon sekund när jag startat bilen o motorn är varm. Efter kört ca 40 mil i sträck en stekhet sommardag för några veckor sedan märkte jag att bränsletanken var ganska "bullig". Några timmar senare hade den gått tillbaka igen.

Skall det vara undertryck i tanken, om inte, hur åtgärdas detta? (jag har nu skruvat på tanklocket lite lösare för slippa problemet men detta känns som tillfällig lösning)

tackar på förhand
av NilsO
Nej, det ska det inte. Det ska aldrig vara något märkbart under- eller övertryck i tanken på dessa – är det det, så är något fel.

Det finns en avluftning av tanken, en slang som går fram till den sk kolkanistern i motorrummet. Där lagras bensinångorna och dras sedan in i motorn när man kör. Den är konstruerad så att det kan dras in friskluft om det blir undertryck i tanken.

När det blir undertryck eller övertryck i tanken så beror det nog oftast på att slangen till avluftningen fått ett veck eller blivit klämd. Den börjar vid tankarmaturen, går under bilen och som sagt fram till kolkanistern.
ok, tackar, jag skall kolla denna ikväll. Jag bytte tankarmatur 2011 och då bytte jag två slangar minns jag som satt på tankarmaturen, kanske jag tog för långa sådana o det är ett veck på den ena (förhoppningsvis)

skall kolla ikväll o återkommer
hej
jag lossade inspektionsluckan o kollade på tankaramturen. Det finns en liten smal slang som är under stora påfyllningsslangen (den slangen som bränslet går igenom till tanken när man tankar) är det denna slang som går hela vägen under bilen till kolkanistern? Denna slang har för övrigt ett veck. Hur åtgärdar jag detta? Byter jag slangen (hur långt måste jag gå- måste jag köpa typ tre meter bränsleslang o byta?

När jag byter- det kommer inte massa bensin ut ur slangen?

tackar för svar:)
av NilsO
Jag missade lite. Från tanken går avluftningsledningen till en manick som kallas "roll over-ventil", som ska hindra att det rinner bensin i avluftningsledningen om bilen hamnar upp och ner. Den sitter nere vid tanken, jag minns inte precis var. Från den går sen ledningen fram till kolkanistern. Så antagligen räcker det isåfall att byta den korta biten slang mellan tanken och roll over-ventilen.
var nu under o kollade mer noga. Det är ingen synligt veck på slangen från o till roll over ventlilen (sitter bredvid tankarmaturen). I motorrummet ser jag kolkanistern o har jag förstått det rätt så går slangarna från spjällhuset till kolkanisterin? För ca fyra år sedan hade spjällhuset kletat igen o jag gjorde rent det vilket ännu funkar bra. Kan det vara som så att den lilla smala slangen från spjällhuset är igensatt o orsakar "stoppet"? (slangen som är typ 5 mm bred)

finns det någon ventiation genom tanklocket? dvs att låta tanklocket sitta lite löst löser problemet eller orsakar det problem för bilen?
av NilsO
Tanken "andas" ut i atmosfären, genom kolkanistern som fungerar som ett filter och fångar upp bränsleångor. Det sitter antagligen en slang på undersidan av kanistern som mynnar ut i fria luften. Normalt är det alltså någorlunda fritt lopp mellan tanken och fria luften, och det kan aldrig bli varken undertryck eller övertryck när bilen står stilla.

När man kör med bilen och motorn går på delbelastning så öppnas ventilen i locket på kanistern mot insuget, det dras friskluft underifrån genom kanistern och in i insuget. På så vis "regenereras" kolmassan från lagrade kolväten. På en del 740/940 är ventilen vakuumstyrd, då går det två slangar till spjällhuset. På en del 740/940 styrs det istället av en elektrisk ventil, men funktionen är samma. Jag tror inte att ett fel på styrningen av "regenereringen" kan göra så att det blir över eller undertryck i tanken.

Kanske kan det bli stopp inne i själva kanistern, det vet jag inte. Jag har inte öppnat dem, vet egentligen inte hur de är uppbyggda inuti.

Jag har alltid trott att tanklocket ska vara helt tätt på dessa, dvs varken kunna släppa in eller ut luft – men det är något jag antagit, vet egentligen inte heller med säkerhet att det är så.
Användarvisningsbild
av lennarte
NilsO skrev:Jag har alltid trott att tanklocket ska vara helt tätt på dessa, dvs varken kunna släppa in eller ut luft – men det är något jag antagit, vet egentligen inte heller med säkerhet att det är så.
Jag vet inte heller med säkerhet. Men ser man "logiskt" på det, varför ska det vara en "rolloverventil" (som ska hindra bensinen att läcka ut) om tanklocket skulle släppa ut bensin om bilen ligger upp och ner.... ?:-/
NilsO skrev:Tanken "andas" ut i atmosfären, genom kolkanistern som fungerar som ett filter och fångar upp bränsleångor. Det sitter antagligen en slang på undersidan av kanistern som mynnar ut i fria luften. Normalt är det alltså någorlunda fritt lopp mellan tanken och fria luften, och det kan aldrig bli varken undertryck eller övertryck när bilen står stilla.

När man kör med bilen och motorn går på delbelastning så öppnas ventilen i locket på kanistern mot insuget, det dras friskluft underifrån genom kanistern och in i insuget. På så vis "regenereras" kolmassan från lagrade kolväten. På en del 740/940 är ventilen vakuumstyrd, då går det två slangar till spjällhuset. På en del 740/940 styrs det istället av en elektrisk ventil, men funktionen är samma. Jag tror inte att ett fel på styrningen av "regenereringen" kan göra så att det blir över eller undertryck i tanken.

Kanske kan det bli stopp inne i själva kanistern, det vet jag inte. Jag har inte öppnat dem, vet egentligen inte hur de är uppbyggda inuti.

Jag har alltid trott att tanklocket ska vara helt tätt på dessa, dvs varken kunna släppa in eller ut luft – men det är något jag antagit, vet egentligen inte heller med säkerhet att det är så.
Hej
Tackar för utförligt svar. Jag får krypa under bilen igen och följa slangarna hela vägen från tanken till kanistern. Nu tittade jag runt tankarmaturen o jag tyckte det var ganska svårt att följa slangarna, jag får nog hyra in mig på en gör det självmack o hissa upp bilen för krypa under på gatan är lite halvsvårt. Dock min tanke var att ventilen kanske inte funkar då den ena, smala slangen från spjällhuset är igensatt så ventilen aldrig öppnas men så kan det alltså inte vara

Tmap sensorn är bytt och egr är bort pro[…]

Välkommen ut i trafiken

Om jag komer ihåg rätt så är[…]

Felkod B5

Låter ungefär som det jag hade på[…]

Däck dimensioner

Skrapar 185/65-15 i skärmarna??? :-/ Vad f&o[…]