NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Perra_367
Köpte bil igår och var tydligen inte tillräckligt uppmärksam på hjulen/däcken. Han har tydligen använt en fälg till S60, alltså 8x17 mått (har för mig att fälgarna till V50 skall vara 7x17mått), och sedan monterat däck för 7x17 (205/50/17) på dessa, resultat=> det ser lite konstigt/bulligt ut. Det betyder också att det är fälgen som sticker ut (och tar ev kantskrap) om man skulle köra emot (både på in och utsida).

Lägger in i planeringen att leta efter nya (begagnade) 17" (gillar Zaurak), men tror också att besiktningen skall ske snart, har de något att säga om min nuvarande kombination med 205-bredd på en 8-tums fälg? Skall jag lyfta över hjulen från min gamla 16" före besiktningen?
Senast redigerad av 2 Perra_367, redigerad totalt 0 gång.
av krolleg
Det är 225 däck du ska ha på en 8" bred fälg.

Om besiktningen säger nått om att fälgen går utanför däcket? Det gjorde dom inte för mig iaf å jag vet många kompisar som kör så utan problem med.
Så länge rullomkretsen stämmer mot original är det lugnt ( å det gör den ju i ditt fall)
av CPM
Även på 7Jx17-fälgar går fälgkanten utanför däcksidan med 205-däck. Tyvärr - själv har repat högra framfälgen illa efter att ha väjt för en gubbe som klev rakt ut i gatan.

P.
Användarvisningsbild
av grillchips
Har svårt att se att besiktningen skulle anmärka om det. Mina 8" breda 19" stora fälgar hade tidigare en däckmodell som var lite stretchig och fälgkant stack utanför gummit, inga problem alls.
Det Exyzäta nämner stämmer inte alls. Det kanske SKA vara så, men det ÄR inte så.
av Perra_367
Tackar för det. Kan alltså rulla till besiktningen på nuvarande hjul, gott!

Däremot så blir det byte för mig när lämplig blocket-annons hittas, för med min kombination så kan jag inte ens lägga ner hjulen på marken utan att fälgen ligger i marken.
av Lövet
Det här med att enbart ett visst antal däcksdimensioner får användas som står på regbeviset är borttaget sedan flera år.
av Perra_367
Tack för svar!

Innebär det att jag som alternativ även skulle kunna lägga på 225/45 R17 på min NJORD-fälgar (8x17) (eller ännu bredare för att skydda fälgen)?

Funkar det lagligt, funkar det i hjulhusen? Slipper jag "tyskstuket"??
Doktorns 945 ltt -97

Då var det dags för en service igen. Mo[…]

EX60

Och jag säger: Detta är en elbil fr&ari[…]

Har du ingen reset knapp på blinkersspaken? […]

C70 T5 cab 2001 med startproblem

Japp den har varit loss och inga tecken på k[…]