Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

I min jakt efter perfektion fortsätter arbetet att hitta något att störa sig på.
Nu har jag kommit till ett klick vid stillastående med friläge till ettans växel. Det uppstår ett störande klick och jag misstänker drivaxlarna.
Sedan har jag fortfarande problem att växla mjukt utan ryck när bilen är kall. Är det bussningarna eller drivaxlarna?
Bilen har ju gått i 12 år med samma bussningar men oxå med samma drivaxlar och en chippad motor som påfrestat drivlinan.
Hur märker jag om drivaxlarna glappar? Och hur mycket får dessa glappa? Det är ju en kostnadsfråga och nya drivaxlar är inte billigt

Övre bakre motorfäste har jag bytt och jag tänkte byta nedre undre samt nedre högra(?)
Sen är det bussningar i krängningshämmaren uppe som jag ska ge mig på. Dock vill jag höra era åsikter angående drivaxlarna och gärna någon som kan dela lite erfarenhet.

Mvh!!

Edit:
När det gäller glappet så har det diskuterats i denna tråd
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... a&start=15
Och någon lösning verkar inte finnas. I tråden diskuteras 850 men det är samma skit med olika namn :)
Klicket när drivningen drar igång, främst från back till framåt, är yttre knutens splines i hjulnavet.
Verkstadslösningen är lim, men då är det $#@¥₩£ att ta isär igen vid tex hjullagerbyte.
Vissa har bara fettat samma splines med framgång.
Hjullager eller cv-knutfett är nog bäst.

Jag har inte kört någon V70N med "enkel" koppling/dragläge, och S60/S80 har samma drivlina.
Dåliga motorfästen förfärrar redan svår koppling så de skall vara i skick.

Men dom har svårt dragläge. Punkt! Vänj dig!
Förhöjda tomgången vid kall motor kan vara anledningen i ditt fall.
Min egen är lite svårare vid fuktig väderlek tycker jag.....
MickeM skrev:Klicket när drivningen drar igång, främst från back till framåt, är yttre knutens splines i hjulnavet.
Verkstadslösningen är lim, men då är det $#@¥₩£ att ta isär igen vid tex hjullagerbyte.
Vissa har bara fettat samma splines med framgång.
Hjullager eller cv-knutfett är nog bäst.

Jag har inte kört någon V70N med "enkel" koppling/dragläge, och S60/S80 har samma drivlina.
Dåliga motorfästen förfärrar redan svår koppling så de skall vara i skick.

Men dom har svårt dragläge. Punkt! Vänj dig!
Förhöjda tomgången vid kall motor kan vara anledningen i ditt fall.
Min egen är lite svårare vid fuktig väderlek tycker jag.....
Att kopplingen är svår kan jag inte hålla med om. Det sitter sachs sinterlamell med annan tryckplatta och har gjort det sen 3 år tillbaka. Visst tog det ett tag att vänja sig men efter någon månad så framförde jag bilen som om det vore en DSG automat :lol:
Det här rycker är något annat. Det känns som drivaxlarna. Den förhöjda tomgången är jobbig det håller jag med om, men det är inte där problemet ligger utan den är just låga hastigheter och mjuka växlingar, ja stadstrafik mer eller mindre. Det värsta är 1-2an. Och något minst lika jobbigt är nerväxlingar som måste ske blixtfort innan varven sjunker. Sjunker varvtalet för mycket så rycker det till när dom "möts" och det glappljudet uppstår hur mjukt jag än försöker släppa kopplingen. Svårt att förklara men jag kämner ju att lamellen har greppat utan problem och efter nån 4e dels sekund så kommer rycket.
Nån som känner igen sig?
Läsbara hjulbultar. Igen

Med förbikopplad tryckregulator på komp[…]

De som då måste ladda, får ta e[…]

Samma problem på min Volvo c40. Usel kv[…]

Det finns bra instruktionsfilmer på youtube […]