Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

jena,

Jag är inte så hajj på bilar själv, vet mest basics liksom... Men skulle gärna vilja veta detta. Försök svara på alla modeller jag listar upp, men om ni inte kan, svara bara på dom ni kan tack.
Frågan är alltså, har dessa billar Immobolizer eller någon annan typ av liknande sort som gör så att man endast kan starta med nyckel, och inte det klassiska "Sätta ihop 2 strömkablar o sen nudda med sladden från startmotorn" ? Tack på förhand

Obs! All fet text (bold) är fullständninga modellnamnet enligt transportstyrelsen

Volvo 940 -1997 (Volvo 940 9 + 940)
Volvo 850
Volvo 740
Volvo 440/480
Mazda 929 Kombi -1983
Volvo 244-817 -1985
KIA Picanto 1,1 EX AB5ST -2004
Nissan Primera 4D SE -1996
BMW 525IA Touring -2003
Ford Mustang -2001 {Personbil} (Står inge mer info...)
Toyota X3(A) -2014
¨Mitsubishi Evolution/Lancer (Dom gamla modellerna)
Och så undrar jag över dessa fordon, som jag förmodligen redan vet svaret på, men vill ha bekräftelse.
Volvo 4xx serien, 480, 440 osv...
SAAB 9000 (Alla modeller, CS, CSE osv)
SAAB 90

Om det är så att ni inte villl svara för ni tror något helt fel, vilket en annan kille gjorde, så snälla låt mig förkara.
Jag ska köpa en ny bil, förmodliegn en av dessa jag listade. Och ett krav är att den ska ha en immobilizer originalt. (Jag kan väl eftermontera en aftermarket, men helst inte). Därav så frågar jag. T.ex min favoritbil Mazda 929 som jag tycker ser ut som en häftig jänkare, så vill jhag veta om den har en immobilizer, så den icke blir stulen natten efter liksom..... Så, nu hoppasd jag ni kan svara på mina frågor med gott samvete.

Ja... Hoppas nån kan svara på dessa frågor. Tack så mkt.
Köp den bil DU VILL ha och eftermontera larm om den inte har det. Helförsäkring är en bra idé.
En tjuv tar den bil som han är ute efter. Det spelar ingen roll om den har startspärr och larm.
Eget låst och larmat garage då är du hyfsat säker. Men innan Securitas eller jag hinner vakna eller åka från jobbet så hinner mycket bli stulet.
Perra83 skrev:En tjuv tar den bil som han är ute efter. Det spelar ingen roll om den har startspärr och larm.
Jo, startspärr/immobiliser spelar roll. De flesta tjuvar av den typen som snabbt vill ha en bil de kan köra runt i, typ pundare, klarar inte bilar med immobiliser. Vilket de oftast själva vet om, och därför inte ens försöker. Undantag finns.

Sen finns det en annan kategori tjuvar, de som stjäl bilen för dess värdes skull (oftast då nyare lyxbilar som "exporteras" i hel eller nedmonterad form). Sådana tjuvar och ligor har utrustning som klarar både startspärr och annat på de modeller de är intresserade av. Men här gällde det ju äldre bilar.

Vid närmre eftertanke vill jag nog inte lägga upp en lista här på vilka modeller och årsmodeller som har och inte har startspärr. Men vad gäller Volvo så är det enklaste att bara se hur nyckeln ser ut – går inte att ta fel på.
Med risk för att minnas fel så infördes krav på immo i nya bilar/modeller av försäkringsstandarden Thatcham någon gång på sent nittiotal (96?) .
Så det absolut mesta som idag rullar har immo.
Min första Volvo 850 av 97 år modell hade Immo, men inte larm från fabriken...

/Thomas
Alla volvo 96+ har startspärr. Tidigare fanns iaf på 850 en annan typ av startspärr i form av en pinne. Inget standard och pissenkelt att koppla ur.

Äldre modeller har ingen startspärr öht, där är det bara det eventuella larmet som skyddar. Dom spärrar som är mest omständiga att komma förbi är nog faktiskt 85x70 96-98, även om dom också är pissenkla att komma förbi om man vet hur.

Men, är det någon som vill ha bilen så tar dom den, så enkelt är det med det...
Jamen vafan, om ni inte vågar skriva ut det här, skicka ett PM till mig då, så håller jag det för mig själv. Det första inlägget, ursäkta mig, men snälla.... Om du ens ska skriva nått sånt, ta dig inte ens tid....

En liten enklare fråga då... När började startspärrarna/Immobilizern komma? Vilket årtal? SÅ vitt jag vet så har alla bilar UNDER året -1995 ingen startspärr, vissa -1996 bilar har startspä'rr samt äldre så har alla det. Stämmer det? KAn nå n snälla svara på min frågor?`Jag vill ha en gammal bil fast med startspärr. Jag vet exakt hur man snor en ny, lyxig bil med startspärr, de ba kööpa en ECU o programmera den o byta ECU'n. Tar 30min max liksom. Men det är inte intressant , Så snälla??
Varför inte göra som en bekant till mig gjorde på 80-talet.
Han monterade ett relä på plus-kabeln till bränslepumpen som varje gång han stängde av bilen bröt strömmen till bränslepumpen. För att aktivera reläet hade han en lite micro-brytare dolt monterat som man behövde trycka på för att strömmen skulle komma fram till bränslepumpen. Visste man inte om denna brytare ville inte bilen starta...
JEriksson skrev:Varför inte göra som en bekant till mig gjorde på 80-talet.
Han monterade ett relä på plus-kabeln till bränslepumpen som varje gång han stängde av bilen bröt strömmen till bränslepumpen. För att aktivera reläet hade han en lite micro-brytare dolt monterat som man behövde trycka på för att strömmen skulle komma fram till bränslepumpen. Visste man inte om denna brytare ville inte bilen starta...

Mer eller mindre exakt så startspärren fungerar på dom tidiga volvos med startspärr. :roll:
LED ramp och XBB dongle

Nu har min bil varit in till Innoware Development […]

Stefans 968

Rear wiper delete, allt går att sätta t[…]

Och kanske framförallt.. Jag lyckas inte hitt[…]

snö

Vi fick mer snö igår, just som det had[…]