Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

På samma sätt innehåller utländska bilar en hel del svenska delar. Inte minst VW. Varenda 4-motion bil innehåller en Haldexkoppling och tillbehör. Krockkuddar från autoliv osv.

Världen är definitivt inte så enkel att "köp svenskt!" skulle vara den uppenbara fördel det är lätt att tro.
milktrucker skrev:
llesrof skrev:
milktrucker skrev:Det är för att dagens svenskar totalt saknar på både hjärta o hjärna
Kan du utveckla det?
dagens människor saknar nationalistiskt tänkande, många av dom iaf. host host kloryllkommunister host.
Likaså prioriteras alltid pris eller det som är inne just för stunden.
Volvo är en av de få tillverkarna som håller toppkvalitet. redan 700-serien klarade 50.000 mil och dagens motorer klarar ännu mer.
För att inte tala om rostskyddet som saknar motstycka i bilbranchen.
Men folk tänker inte på det när de köper bil idag
Att dagens Volvomotorer skulle gå längre än rödblock är väl ändå tveksamt? Femmorna går ju inte ens lika långt så har svårt att se att ännu modernare motorer gör det. :P
800serien skrev:
milktrucker skrev:
Volvo är en av de få tillverkarna som håller toppkvalitet. redan 700-serien klarade 50.000 mil och dagens motorer klarar ännu mer.
För att inte tala om rostskyddet som saknar motstycka i bilbranchen.
Men folk tänker inte på det när de köper bil idag
Att dagens Volvomotorer skulle gå längre än rödblock är väl ändå tveksamt? Femmorna går ju inte ens lika långt så har svårt att se att ännu modernare motorer gör det. :P
Går längre kanske är tveksamt men faktum är att de flesta Taxi idag är Volvo och Mercedes. Det har såklart även med serviceavtal att göra men det finns en orsak till att inte BMW funkar så bra som Taxi och det är de ständiga serviceintervallen den varnar för.
Kul att se att skribenterna börjar närma sig någon form av insikt.
Att Sverige har en positiv handelsbalans beror på att de varor och tjänster vi erbjuder är unika och de bästa som finns att tillgå.
Det är inget problem, utan en styrka som vi alla kan glädjas åt.
Emellertid förhåller det sig så att det i vårt land inte produceras alla de varor/tjänster vi efterfrågar.
Om jag behöver byta TV t.ex. kommer jag förmodligen att införskaffa mig den bästa som Samsung har att erbjuda eftersom någon svensk tillverkare inte existerar. Korea erbjuder alltså den bästa varan.
Självklart är inte Volvo för alla, men att köpa Passat framför V70 eller Golf framför V40 är en dålig affär för Sverige.
Om inte annat bör ni överväga de miljömässiga fördelarna med att köpa närproducerat...
Vojje skrev:Kul att se att skribenterna börjar närma sig någon form av insikt.
Att Sverige har en positiv handelsbalans beror på att de varor och tjänster vi erbjuder är unika och de bästa som finns att tillgå.
Det är inget problem, utan en styrka som vi alla kan glädjas åt.
Emellertid förhåller det sig så att det i vårt land inte produceras alla de varor/tjänster vi efterfrågar.
Om jag behöver byta TV t.ex. kommer jag förmodligen att införskaffa mig den bästa som Samsung har att erbjuda eftersom någon svensk tillverkare inte existerar. Korea erbjuder alltså den bästa varan.
Självklart är inte Volvo för alla, men att köpa Passat framför V70 eller Golf framför V40 är en dålig affär för Sverige.
Om inte annat bör ni överväga de miljömässiga fördelarna med att köpa närproducerat...
wow, en själsfrände till.
Underbart skrivet.
Som svensk måste vi satsa på vår egna industri, annars kommer vi sluta som ett afrikanskt u-land utan någon industri
Nej det gör vi inte. Försök förstå vad som står i inläggen ovan.
Upplys mej om vad som är nämnvärt närproducerat som nämnts förutom den lokala pizzan då?
Menar du glasrutorna från tjeckien eller polen? Eller menar du bromsskivorna från kina? Stötfångarna från polen eller elektroniken från malaysia, japan, korea, tyskland och kina? Eller kanske filtren från tyskland? Däcken från tyskland eller liknande? Kanske menar du dom tyska eller italienska fälgarna?
Du kan väl inte mena dom tre delarna motor och växellåda samt differentialer eller? Där finns ju made in sweden faktiskt.
Läs på orginalkartongen nästa gång. Eller tja.. ofta står det ju redan på delen du ska byta ut, var den är gjord. Bered dej på en chock om du tänkt att allt är svenskt.
Backar vi innan kina var med så finns det en text alla som kör volvo ska kunna utantill från 2000->

FO MO CO= Ford MotorCompany....

Vi producerar fruktansvärt lite delar till vår inhemska produktion. Vi IMPORTERAR delar till det inhemska. Vi EXPORTERAR däremot väldigt mycket till det utländska. Vi lever på export i det här landet. Vi är en exportnation.
Nu är jag inte särskilt patriotisk så sett. Men en bil består ju för sjutton inte bara av delarna den är gjord av.

Utveckling, montage mm. skapar trots allt en hel del jobb i Sverige.

Dock är det ju som alltid. De företag som vill finnas på en marknad måste ju se till anpassa sina produkter så att kunderna vill ha dom. Så vill volvo tävla mer med tex VW så är det ju bara att kavla upp ärmarna och göra det. Men nu är ju siktet inställt på premium och då blir det som det blir med den saken. Och tittar man på Volvos stigande försäljning så har dom nog valt rätt väg..
Jag pratade med ett gäng 10-åringar. De konstaterade att de flesta saker som de äger, inklusive "kapitalvaror", är tillverkade i Kina. Jag frågade dem varför det är så. De svarade att det är bäst kvalitet på saker gjorda i Kina och det är ju därför som alla vill köpa saker tillverkade i Kina.

Ja, jag hade ju svårt att säga emot, men samtidigt så kan man ju undra varför inte saker av rätt kvalitet kan tillverkas i Sverige. (Och vad de som är 10 år idag kommer att jobba med om 19-20 år...)

Test med husvagn. Många laddstopp.... […]

V60 Classic har väl ändå inte AdBl[…]

V90 läggs ner.

Mercan torde ha markfrigång som en gokart.[…]

3G släcks

Hej gjorde service på min bil 3/7 i år[…]