Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av MAN
Jag måste byta koppling på sambons "Brunte" . Jag har kollat priser på kopplingssats och finner att den är ganska dyr på Mekonomen och Ad . Biltema är betydligt billigare men då är väl kvalitén därefter ? och den säljs utan urtrampningslager , varför undrar jag ? Är det något spec lager som är dyrt eller inte behöver bytas ? Men efter 22 k mil tycker jag att MAN bör byta lagret .
Vad har ni för erfarenhet ?
Användarvisningsbild
av lennarte
Kolla lite på utlänska internetsäljare, finns flera. Jag har handlat på http://www.mister-auto
http://www.mister-auto.se/sv/kopplingss ... 70!10.html
Vet inte om det är rätt koppling, valde ej turbo.
Biltema tillverkar inga egna "grejer" utan säljer samma saker som alla andra säljer. LUK ()Mister-Auto) var (förr o alla fall) originalmonterat på Opel och Ford. Volvo använde nog mest Borg & Beck, Sachs.
En kopplingssats utan urtrampningslager passar fler modeller, därför billigare att lagerhålla. En del urtrampningslager kan man enkelt efterfylla med nytt fett. Jag gjorde så på min 745 med B234F (16V) motorn. Svindyr koppling, köpte begagnad för 500 sek (köpte overdrive-lådan också). Den bilen hade gått 23000 mil och kopplingen var nog bytt nyligen men inte urtrampningslagret. försiktig rengöring och nytt fett i så har det nu rullat c:a 3000 mil till
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
av MAN
Jo jag vet att Biltema inte tillverkar något själva men dom är oftast väldigt billiga och kvalitén är därefter ....MAN får vad man betalar för ! Men ibland är det bra kvalité även på Bt :s delar .- Någon som har erfarenhet av Bt koppling till den bilen ?
Användarvisningsbild
av lennarte
MAN skrev:MAN får vad man betalar för
Lite lustigt skrivet om MAN har MAN som signatur...
Har inte bytt kopplingar på länge, på 745-an fick jag "läja bort" det för kroppen börjar bli gammal, overdrive-lådan är väldigt tung, har ingen lyft längre. Biltemas lägre priser är inte för att det är lägre kvaliter, utan för dom kan pressa priserna p.g.a stora volymer på det dom säljer. Men så har dom bara det mest "gångbara" också. Dom har t.ex inte tändstift till B20 motorn (för låga volymer, B20 har ett eget stift) men dom har till B16 motorn (större volym, passat till 340 och många Renaultmodeller). Koppling till "min" 16V motor kan du bara glömma, den har inte Skruvat heller men Mister-Auto har den (eller hade i alla fall när jag kollade då). Det finns ju ett begränsat antal tillverkare och så finns det ju "premium-grejer", då kostade "min" koppling över 6000 sek (fortfarande utan lager och utan arbrte)

Besiktade idag på Besikta i Helsingborg. Fic[…]

Okej, hittade en video på Concept Vista. Ble[…]

På den här bilden såg det vä[…]

Är du säker på att det är bak[…]