Idag fick Ragnarröd en lekkamrat. Nämligen en Volvo 940, med samma kulör dessutom! Klassisk röd 601 ska det vara. 8) Andledningen till en andra bil är att jag inte vill köra med 240:n under vintern och skulle vilja få mer gjort på den. Det är lite svårt att få något gjort när man måste köra med den varje dag. Nu kan jag köra in bilen i garaget och fixa lite mer med den.
Se så fina de är!
940:n jag köpte idag är verkligen inte världens finaste, men den funkar mycket väl. Tanken är att jag ska han den i vinter och fixa till den lite för att sen sälja i vår. Bilen är av årsmodell 94 och har en B230FD-motor och M47-låda. Riktigt jäkla slö är den, till och med slöare än 240:n, men det är väl för att 940:n är tyngre. Tur att jag inte har fått smak för turbo ännu, så jag är inte särskilt kräsen med hur snabb accelerationen är. Framåt går det och det går lika bra att sladda i vinter med bilen. Motorn går jättefint och det är inga problem med växlarna, trots att bilen har rullat närmare 45 000 mil. De enda felen och problemen är att kopplingen tar lite högt, ytrost lite här och var förutom på höger framskärm där det har rostat igenom lite, men jag hade tänkt försöka fixa det värsta innan vintern kommer. Sen så drar bilen även lite olja men det är inte så farligt och kylarvätska läcker den också. Det tror jag dock är på grund av dåliga kylarslangar och vattenpumpspackning. Bör inte vara svårt åtgärdat.
Höger backspegel tydligen gått av tidigare och är nu lagad med hjälp av bondmeck. Inte snyggt men den sitter. Hade tänkt byta ut den mot en hel backspegel sen.
Tokfräna navkapslar på plåtisarna samt ett rosthål med lite tejp. Bättre kan det inte bli.
För endast 6000kr är jag nöjd med detta köp. Till det priset fick jag en bil som är besiktad i ett år framöver och skattad fram tills årsskiftet. Det medföljde bra vinterdäck samt tre extraljus. Dock var de avmonterade samt kablarna klippta (stöldförsök tydligen) men det ska nog gå att fixa. Motorvärmare har den också. Perfekt bil att ha i vinter!
