Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Ja, jag har ju ingen av funktionerna, men med 945an(019-svart, svart inredning..) hände det rätt ofta att jag öppnade dörrarna hemma på gården när den inte stod i garaget och man skulle göra något... Tyckte faktiskt inte det hjälpe ett skvatt, lika brännhet för det :lol: .
Iofs beror det väl på hur mycket det blåser ute för tillfället också. Blåser det mycket är det klart att det vädrar ur mer än om det är vindstilla.
V70in har jag aldrig provat med(mer än några gånger man har stått och väntat på någon med motorn avstängd), då den står i garaget 99% av tiden, men jag tvivlar på att det skulle vara någon större skillnad mot 945an.
Derank skrev:starta bilen, slå på acn sätt dig på en bänk och njut av solen i 5minuter, åk sedan iväg, det gör jag.
Har du någon bra idé om hur vi fixar luften till våra barn o barnbarn med ditt förslag? men du skojade med oss hoppas jag!
Plus att det dessutom är olagligt.
nä, jag skojar inte, jag gör samma sak här hemma, går ut och startar bilen går sedan in och gör mig klar för att sätta mig i en kall bil.
Nu händer det såklart inte varje dag men säkert 10gg per år.
Senast redigerad av 1 Derank, redigerad totalt 0 gånger.
Lucif3r skrev:
wissel skrev:Plus att det dessutom är olagligt.

Det beror på område... Men i snitt är det väl max 2min på tomgång om jag minns rätt?
Borde verkilgen gälla bränslevärmaren också som kör ut avgaserna helt orenade. Max 30 sekunders körning på den.
vivaldi skrev:Har en bekant som har en VW, på vintern startar han sin bränslevärmare från bilnyckeln och på sommaren väljer han "ventilationsläge"
Bilen ventilerar då ur och blir sval.

Tex om du är inne och shoppar i ett köpcentrum en sommardag, bilen står i gassande sol flera timmar.
Vi vet väl alla hur olidligt det är att sätta sig i den bilen.
Jag gjorde detta senast idag.
Med funktionen jag nämner hade jag kunnat starta ventilationen 20 minuter innan och fått en betydligt trevligare ankomst.

Detta finns inte till någon Volvo idag som jag förstår det? Inte ens nya v90, xc90 mm?
Med tanke på den eminenta tekniken som finns idag med Volvo on fall så tycker jag det är märkligt att inte funktionen finns.
Jag har det i min V60 D5 TE och det finns helt säkert i XC90 T8 också.. samt i kommande hybrider av V90.
Räcker ofta med 2-3 minuter... ACn blåser full fräs när man startat den (tills att temperaturen blivit rimlig då saktar den in.)

Har man inte kabeln i för laddning verkar det vara nån tidsgräns på runt 5 minuter eller nått sånt... men då bilen blir urblåst och sval på 2 minuter har jag inte lidit av det.
VolvoB20 skrev:
Lucif3r skrev:
wissel skrev:Plus att det dessutom är olagligt.

Det beror på område... Men i snitt är det väl max 2min på tomgång om jag minns rätt?
Borde verkilgen gälla bränslevärmaren också som kör ut avgaserna helt orenade. Max 30 sekunders körning på den.

exakt, är säkert nästan mer miljövänligt att låta bilen stå på tomgång för att få upp värmen innan man far på vintern, än att starta bränslevärmaren. fast en modern diesel får ju aldrig upp värmen annat än att köra. nä lösningen på era problem är att helt enkelt starta bilen och gå och sätta er på en bänk som det tidigare förslaget
Derank skrev:starta bilen, slå på acn sätt dig på en bänk och njut av solen i 5minuter, åk sedan iväg, det gör jag.
Du bör nog se över AC:n i din bil. På de bilar jag haft så har det kommit kyld luft efter bara ett tiotal sekunder.
Nya Volvo XC70 PHEV

EU har tullar på 100% elbilar från Kin[…]

Test med husvagn. Många laddstopp.... […]

V60 Classic har väl ändå inte AdBl[…]

V90 läggs ner.

Mercan torde ha markfrigång som en gokart.[…]