Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andis
TommyP86 skrev:Förstärkt... Nu är det kanske länge sen och saker förändras. Men för några år sedan var ludvika bil och motor riktigt ökänt. Undrar för övrigt hur många vi är som väntat på honom vid okq8 i ludvika i timtal.

Går det handla där numera? Eller är det som förr?
Ja har hört lite olika versioner på forum som detta du skriver att du väntat i timmar. Tänkte första gången jag channsar.

Men jag har varit där med 2st Volvo min och Pappas båda med rappande splinse i vinkelväxlarna.
Då har allt gått perfekt och bytet av splines gjorts på en gång. Jag köpte även byte och tillbaka sättning av vinkelväxeln.

Sista gången vi var där då var det rena fabriken vi var 3 st där med volvosar som köpt paketet ta ur renovera och återmontera samt en med en lös vinkelväxel som splinsen bytes på.

Kolla själv hur vinkelväxeln såg ut innuti vid bytet av splinsen och lagerbanorna såg helt som nya ut. (Vad jag fick höra var att det var ytters sällan dom var skaddade. Fanns dock en del kaserade där men dom såg ut att körts utan olja)

Kan även berätta att byta olja i vinkelväxeln gör att den ser renare ut innuti än om man aldrig byt.

Men det är klart är man osäker kan man köpa en ny kostar väll runt 15.000kr har jag för mig. (Kolla det när jag köpte min XC eftersom alla skriver att dom går sönder och japp det gör dom men har någon klarat sin förbi 25.000 mils strecket gratulerar jag min pappas och två kompisars XC har pajat.)

Men jag tror mer på Marcus metal som jag sett prov på i svarven hur hård den metalen är och vinkelväxelns orginal metal är som smör att svarva ner.

Hmm kan man lägga in en film tro har helt för mig att jag filma lite svarvningen.

För övrigt konstigt att Volvo inte löst det här problemet permanent.

Ja hur som ni gör som ni vill. Mest ett tips på en biligare lösning än att köpa en helt ny klump.
Samt jag tycker det är riktigt kul med folk som löser ett problem på ett förhoppningsviss bättre sätt än det är gjort orginal. Dock ska man inte glöma att denna konstruktion är inte smord mer än det fett man lägger ditt vid montering. Vi diskutera detta och jag tror som Marcus lämplig intervall är smörja om med 2 års mellanrum om man vill hålla splinsen perfekta. Riktigt många mil med det menar jag 25 tusen + mil. Jobbigt men nog tyvärr nödvändingt. Om inte annat kan man väll göra det var 10 tusende mil.
av Alexas
Andis: Min uppfattning är att det är hylsan som är svagheten och inte vinkelväxeln. Det är iallafall vad jag läst alla skriva. Om hylsan börjar hoppa så drar den med sig splinesen på växeln också. Vore intressant att få veta allas årsmodeller här. Volvo kom ju med den nya hylsan från och med Haldex gen. 3 som är förstärkt och av annan metall.

På bildelsbasen finns det gott om vinkelväxlar som rullat över 20000 mil i bra skick. Vissa långt över. Det gemensamma de har är att nästan alla är från 2006 och 2007 alltså har rullat med den uppdaterade hylsan.
av Andis
Alexas: ja vi får hoppas dom kommit på en lösning på dom nyare. Våra såg inte så skadade ut som man skulle kunna tro men nernötta var splisen.

Gäller nog att man öppnar i tid och även smörjer om splinsen. Var 10 tusende mil kanske inte är så dumt att ta isär och kolla. Har för mig Volvo sa 3500 för en sån operation på märkes verkstad.

Så här i efterhand kan jag konstatera att min började rappa över runt 17-18 tusen mil för att sen vid 23 vara helt utan drivning hörde som abs liknade ljud under klickade och metaliska ljud. Som är helt borta nu efter repration.

Ska leta lite och se om jag hittar bilderna på min hur den såg ut när den lagades.
Vad heter den här kontakten?

Hej! Jag vill bara återkoppla och berät[…]

Nej.

Carplay Trådlös adapter

Jag har haft denna i 2 år. med en xc40 MY21 […]

Hur gick de för dig med detta felet? Jag har[…]