Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Ok, på min 740 16v så tappar den också tryck vid hård belastning men det märks inte på effekten. Om nu pumpen är slut iaf så borde väl motorn svara dåligt på gaspådrag vid alla varvtal? Motorn varvar ju bra efter 3500 även om jag ger den fullgas, så bara på varven 2200 och 3500 går den dåligt. kan motorn bli sur av för lite bränsletryck?
Om trycket blir dåligt så blir det inte den bränsledimma som behövs för att skapa rätt bränsleblandning utan bränslet kommer i droppar som inte blandas ordentligt med luften och därmed sker inga eller färre explosioner och det ej förbrända bränslet surar ner stiften.

Mvh GK
Nu har jag bytt pump och soppa filter till några som jag vet fungerar bra, har även kollat så att kammarna står rätt i toppen (har inte kollat på veven. Ska kolla det härnäst). Har också prövat byta lambda som inte gjorde någon skillnad.
hilolen skrev: Har också prövat byta lambda som inte gjorde någon skillnad.
Så fort det är något problem som har med avgasregleringen att göra, alltså något som insprutning eller täntningsboxen får information om som felar blir det en felkod. Bränsletrycket har ingen givare så det kan variera utan att felkod "sätts". Inte förrän det kommer utanför vissa "ramar" så blir det felkod 2-3-2 eller-2-3-1 (för fet eller för mager blandning), men så långt utanför har du inte kommit än. Om du provar med en original BTR med vakuum anslutning, hur fungerar det då??
Med original btr så blir det samma som med justerbar btr.
(Vet att original btr är ok)
Om motorn är kall och jag gasar fullgas så stannar den vid ca 3500rpm och den står kvar på 3500 tills motorn blivit varm då så blir den som jag beskrivit, så den borde gå på tok för fett eller snålt eller att tändning inte gör som den ska, men jag har ju kollat med tändningslampa och jag ser inte ens ledtråd på att den missar tändningen.
Jag har nu tagit loss returledningen och varvat, det slutar aldrig komma soppa ur returledningen oavsett varv, och nu sitter en pump jag vet funkar så tror jag kan utesluta det.
Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]

Bump! Har även liknande problem! Finns det n&[…]

Funderar på att leta lite på skroten[…]