NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Perra_367
Jag har haft nere min koppling på min äldre 2.0D med m56-låda och gjort enligt Vida-instruktioner, dvs demonterat sub-frame först innan växellådan. På min nyare 2.0D har jag den 6-växlade MMT6-lådan och ögnade igenom Vida-s instruktioner. Där verkar det som att sub-frame ej behöver demonteras. Enligt mig skulle det ge en väldigt stor tidsbesparing.

Status just nu är att kopplingen tar fint och mjukt (MMT6-an), men det är lite oljud/vibrationer om jag fri-varvar, och även lite "slapp" känsla i de lägre växlarna. Kan vara svänghjulet, men kan också vara lite spruckna motorfästen (har börjat att beställa det vänstra). Kommer inte att dra några gruslass med bilen just nu kanske, men vill ändå förbereda mig mentalt på vad ett kopplingsjobb skulle innebära.

Är det fler som gjort operationen, det kanske går utan att ta bort växellådan utan att demontera sub-frame på både M56 och MMT6, hur är era andra erfarenheter?
av Perra_367
Det skulle underlätta grymt mycket ju, ett jäkla meck att ta ner och upp sub-framen, styrväxeln, med mera. Då känns det nästan som ett endagarsjobb även för en amatör som mig. Har du bytt på både på M56 och MMT6 (utan att demontera sub-frame?) Finns det skillnader i övrigt?
Användarvisningsbild
av TommyP86
Jag har bytt på s40 med mmt6 och v70 -09 med m66. M66 väger herrejösses, mmt6 var betydligt lättare. Gjorde det på garagegolv, s40 var ett helt ok projekt, lätt låda, gott om plats, enkelt att få ned. V70 var inte alls samma, mycket meck (demontera subframe helt) och rejält med kilon i lådan.
Ford är rent generellt mycket bättre att skruva med än volvos egna, och speciellt när volvo monterat sina drivlinor i fordplattorna.

Bild, kam va roligt att veta hur det ser ut iaf.
Bild
av Perra_367
Oj, anar vidden av jobb vid bytet på V70:n (bilden)...

Jag har haft nere M56:an och har tog då ner sub-frame också. Det borde väl finnas någon grund till att momentet står med i VIDA. Anar som du att MMT6:an kan vara aningens mer kompakt och därmed lättare. Jag la en träregel tvärs motorrummet och använde 2 spännband när jag hade ner och upp växellådan för att underlätta (undvika att lådan trillade på min näsa).

Håller också med om fördelen med Ford-prylarna. Märkte själv det när jag skulle ha tag i drivaxlar till M56:an, endast från Volvo = Dyrt. Med MMT6-lådan finns det massor att välja av. Detsamma gäller säkert kopplingssatser, svänghjul med mera.

Jag kan nog köra vidare med min MMT6 tämligen obekymrat och om svänghjul/koppling beslutar sig för att lägga av så är det inte hela världen. Tack för infon!

Bryter man batterianslutningen några minuter[…]

Jag igen. För felkoderna: ECM-P246386 Diesel[…]

Mackans Garage tror jag det var. Jupp, hä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

@Soffantjejen , Man får ju hitta det som g&[…]