Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tette
Hej!
Har ett ack så irriterande och en smula pinsamt problem. Mina frambromsar gnisslar nå fruktansvärt när jag mjukbromsar, t.ex inne i stan och liknande men inte när jag bromsar lite hårdare. Det är INTE biltema bromsar då jag kan handla mycket där men inte bromsar. För viktigt för att kompromissa med.
I dagsläget sitter det ~2500 mil gamla skivor och belägg runt om från mekonomen. Vet att det sattes, jag citerar: "lite dyrare belägg bak då de inte fanns fram i lager också". Så vet egentligen inte vad som sitter där men nått från mekonomen iallafall.

Någon som har tips på åtgärder? Vad är skrikplattor? Fungerar det på "använda" belägg?

Tacksam för svar

Tette
av 2ägaren
Det första och enklaste du kan prova är att åka ut på lämpligt ställe, backa så långt det går medans du bromsar ordentligt. Lite jobbigare alternativ är annars att lägga kopparpasta litegrann på anläggningsytorna på de yttre beläggen.
av garinge
Störande fel, jag har något liknande, typ -alltid- när man börjar rulla iväg första 5-10meterna så är det ett smått gnisslande ljud från höger fram, garanterat något med bromsskivan/belägget att göra, låter sen inte mer, förens bilen stått igen, då låter det, men kör man, stannar och kör så ingenting, samt låter ingenting under färd eller medans man bromsar..

ska väl byta bromsbelägg i framtiden så kanske det tystnar =)
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Jag satte både skivor och belägg från Biltema på förra bilen. Knäpptysta och bet hur bra som helst :-)

Men i din sits hade jag antingen bytt beläggen bara om de slitits så mycket att det känns ok. Annars plockat ner, gjort rent alla anliggningsytor och satt dit ny skrikdämpningsplatta på beläggen.
av LaRy
Jag hade bytt klossar inklusive skrikbelägg. En ordentlig rengöring av samtliga där belägget kommer i kontakt med ok. Vill tillägga att skrik uppstår vanligtvis vid ytan mellan kolv och belägg. Klossen kommer in i en snabb vibration och gnisslar mot kolven. Därför är det viktigt att frontytan på kolven blir ordentligt rengjord och kanske tunt med kopparpasta.
Vad heter den här kontakten?

Hej! Jag vill bara återkoppla och berät[…]

Nej.

Carplay Trådlös adapter

Jag har haft denna i 2 år. med en xc40 MY21 […]

Hur gick de för dig med detta felet? Jag har[…]