NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Perra_367
"Andra ändarna" hittar du nere vid generatorn, sitter två st. likadana reglerventiler som turboreglerventilen (den lilla röda) som sitter mellan motor och luftfilterlådan.

Du skrev att det var kladdigt, hur kladdigt? Kan ju vara läckage av laddluft? Har iof svårt att tro att det skulle ge enorm påverkan mer än en massa kladd om det inte är ett väldigt stort tapp av laddluft (normalt kladd tolkar jag om det är oljefukt på spjällets vacuum-klocka och ev. några cm till). Alltså, ensamt så borde det inte kunna orsaka sådan seg varvning som du har på filmen. På den 2.0D som jag precis köpt så var det ordentligt med oljeklegg runt växellådan (var mycket nervös innan jag hunnit kollat källan). Lyckligtvis verkar det ha varit läck av laddluft (med olja från vevhusventilation) och avhjälpt av två nya slangklämmor, den bilen hade inte seg acceleration/varvning trots det relativt stora läckaget som fanns.

Om du skall gräva mer i "lågt laddtryck" så hade jag gärna kollat att vacuum-slangen mellan ovan nämnda turboreglerventil och själva VNT-klockan var hel, och därefter försökt dra lite vacuum i den och kontrollerat att VNT-armen rörde sig som den skall. Går att peta på den ("VNT-armen") med fingret också, men det är inte lika lätt.
av envariabel
Ska undersöka vakuumslangarna lite noggrannare!

Kan man på något sätt se om EGR-ventilen funkar eller ej? Eller är det bara att plocka isär den.
av dieselputte
Det skall gå att ta av plastkåpan som täcker EGR reglermotorn där kabeln är ansluten Jag försökte, men gav upp då snäpplåsen gick sönder, detta eftersom jag fortfarande hade "avgasreningsgaranti" kvar. Men får man av kåpan så kan man vrida magnethjulet som styr ventilens kolv fram och tillbaka, spreja samtidigt in lite diesel , nafta, eller 5-56 som får lösa upp lite sot. Skruva givetvis först bort metallröret som går till spjällhuset !

Känns det som den går lätt så är den troligen ok. Går några snäpplås sönder kan du säkert dra några panduitband, eller eltejp, runt om för att hålla ihop. När du har den isär kan du kolla om den rör sig när du slår på tändningen , vet dock inte om den gör det innan man kör startmotorn, men det kan du göra när röret är på plats. Starta och prova att varva och se om magnethjulet rör sig.

Har du kollat så det inte kommer in en massa luft i bränsleledningen när motorn är igång ? Det borde iofs ge larm om bränsletryck, men kan vara värt att kolla. Lite bubblor brukar synas , men är det rejält med bubblor kan det vara orsaken och då kan det vara bränslefiltret som håller på att bli igensatt. Men det är ju inte relaterat ditt EGR larm.
av envariabel
Innan jag kollade felkoderna trodde jag också att det var något med bränsletrycket, men det finns inga felkoder alls om det.. Sen så var meken på Volvo så smart att i samband med dieselpump-bytet förra sommaren så satt han på en svart bränsleledning från filtret till pumpen. Så ser inte ett skit om det skulle vara luft
I ledningarna...
av envariabel
Förra vintern så hade jag även då problem med bilen. Den startade men dog direkt, ibland efter 2-3 sekunder. Efter mycket om och men så körde jag in den till Volvo och det visade det sig att det var ECM mjukvaran det var fel på. Är det något sådant det kan vara? Skillnade då är att den alltid dog, nu lever motorn hela tiden. Men känns rejält strypt, även på tomgång.

Om det skulle vara mjukvaran, är det något som skulle synas på VIDA?
av envariabel
Efter nästan två månader på verkstad så har Volvo nu tagit kontakt med Volvo support, de tycker att volvo ska testa byta en styrenhet vilket skulle kosta 18 000...
Någon som har erfarenhet av liknande och vad tror ni? Även om det vore skönt att dem hittar felet hade jag ju hoppats på något billigare...

Mackans Garage tror jag det var. Jupp, hä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

@Soffantjejen , Man får ju hitta det som g&[…]

Är det den nyare motorn med 5 st tändspo[…]

Om du har tillgång till Vida så kan du[…]