Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Mwi
joel80 skrev:Den tekniken kan kopieras... Gratis! Elon Musk har låtet bli att ta patent på väldigt mycket då han vill "förändra världen" som han säger
Han delar med sig av tekniken som passar till hans batterier.
http://www.latimes.com/business/autos/l ... tml#page=1.
Tetra pac gjorde det med sin förpakningsmaskiner men du var tvungen att köpa kartongen av dem för att det skulle gå använda dem.
joel80 skrev:Det är saker som är rätt enkla att lösa. Ingen skulle tro att man behöver öka på elnätet för att fixa motorvärmaruttag till alla parkeringsplatser och det behövs inga kraftigare huvudsäkringar för elbilar än för det. Bara lite smartare stolpar..
Sverige har inte obegränsat med el eller överföringskapacitet, alla år kommer det inte att gå att ladda sin elbil.
http://www.svenskenergi.se/Global/Dokum ... der-nu.pdf

Framtiden kommer att innebära mindre energiförbrukning/invånare oavsett energislag, alternativet är minska antalet människor på jorden eftersom människan förbrukar för mycket av jordensresuser.
Senast redigerad av 1 Mwi, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Camel
Frågan om elenergin och elnäten världen över räcker för att ladda elbilar i stor skala håller på att utredas hos många olika aktörer. I Sverige har vi tillräckligt med elenergi på årsbasis. Men vi riskerar effektunderskott vissa perioder på året och/eller vissa tider på dygnet. Det kan ytterst leda till sk roterande frånkoppling. Så är det redan idag även utan elbilar. Men olika lösningar finns på detta, det handlar om att effekt över tid är lika med energi. Omvänt så gäller att ur en viss energimängd kan man erhålla hög effekt kort tid eller lägre effekt under lång tid. Elbilar lagrar ju även energi så man tänker sig kunna dra el ur redan laddade elbilar som är inkopplade för att utjämna effektbrist. Dock är inte effektbrist på stamnätet och lokalnäten nödvändigtvis samma sak. Det handlar också om överföringskapacitet mellan länder, på vårt eget stamnät, regionnäten samt lokalnäten.

I Sverige är effektbehovet under dygnet i nuläget som lägst under natten. Att ladda elbilar då blir enklare men solinstrålningen är inte nämnvärd under natten så solceller kan man inte använda. Då krävs någon form av mellanlagring. Och den kan inte förutsättas ligga i redan laddade elbilar eftersom merparten av elbilarna sannolikt används dagtid.

Om man använder redan laddade elbilar för att dra energi ur till att täcka upp effektunderskott på elnätet blir ju resultatet minskad tillgänglig körtid. Den totala energimängden bestämmer ju den möjliga körtiden för alla elbilar. Det handlar helt enkelt om hur lång tid varje elbil laddas med vilken effekt. Och detta begränsas av elnätet och/eller i ibland även av elproduktionen/överföringskapaciteten. Man kan inte trolla. För att slippa bygga ut elnäten i stor skala måste smarta metoder med lastfördelning tillgripas på bekostnad av körtiden. Istället för att några få i villakvarteret alltid kan snabbladda sina elbilar på kort tid (som idag) och erhålla en lång tillgänglig körtid blir det så att många kan ladda utspritt under natten men varje elbil riskerar att få en kortare tillgänglig körtid beroende på hur stor den totala tillgängliga energimängden är som alla delar på. Nätstationen i villakvarteret har en max effekt och natten har visst antal tillgängliga timmar. Produkten av dessa blir en viss tillgänglig energi. Det kan man inte ändra på utan att bygga ut nätstationen. Hur man sedan fördelar den tillgängliga elenergin mellan abonnenterna är en annan fråga. Alla kommer inte att kunna snabbladda samtidigt utan mycket omfattande utbyggnader av de lokala elnäten i många fall. Till viss del kan man kompensera för detta genom att abonnenter, åtminstone periodvis, producerar sin egen el. Men då tillkommer problemet med att t.ex. solceller inte fungerar under natten.

Men för mig är inte frågan om elnätets kapacitet när elbilar används i stor skala viktigast. Den går att lösa, all teknik finns redan framme. Det är dock resurskrävande och blir inte gratis. I vissa länder som i t.ex. USA blir detta extremt kostsamt pga elnätets uppbyggnad. I Sverige blir det jämförelsevis billigare. För mig är dock fortfarande frågan öppen om hela denna cirkus med elbilar verkligen är en global rimlig lösning på bilismens klimatpåverkan? Det beror ju till mycket stor del på hur elenergin globalt produceras. Inte hur den fördelas i de lokala elnäten.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Mwi skrev:alternativet är minska antalet människor på jorden eftersom människan förbrukar för mycket av jordensresuser.

Men det är ju faktiskt "på g"... Dom planerar ju flyttningen till Mars för fullt, går ju boka biljetter redan nu(en halv miljon dollar om jag minns rätt) :) Tror det var 2025 det var tal om... Hurvida det blir en verklighet eller ej återstår att se dock. :P
Användarvisningsbild
av joel80
Camel skrev:Istället för att några få i villakvarteret alltid kan snabbladda sina elbilar på kort tid (som idag) och erhålla en lång tillgänglig körtid blir det så att många kan ladda utspritt under natten men varje elbil riskerar att få en kortare tillgänglig körtid beroende på hur stor den totala tillgängliga energimängden är som alla delar på. Nätstationen i villakvarteret har en max effekt och natten har visst antal tillgängliga timmar. Produkten av dessa blir en viss tillgänglig energi. Det kan man inte ändra på utan att bygga ut nätstationen. Hur man sedan fördelar den tillgängliga elenergin mellan abonnenterna är en annan fråga. Alla kommer inte att kunna snabbladda samtidigt utan mycket omfattande utbyggnader av de lokala elnäten i många fall. Till viss del kan man kompensera för detta genom att abonnenter, åtminstone periodvis, producerar sin egen el. Men då tillkommer problemet med att t.ex. solceller inte fungerar under natten.
Vem är det som du menar snabbladdar under natten? För de flesta räcker det att dra enfas 10A för att få tillräckligt med laddning. Det ger drygt en mil i timmen.. Laddar bilen från 19-07 är det 12 mil. Snittet per dag per bil är betydligt lägre än så.
Användarvisningsbild
av Camel
joel80 skrev:Vem är det som du menar snabbladdar under natten?
Allt är relativt. Det skiljer en del mellan de olika elbilsmodellerna. Men visst har man inte bråttom så kan man ladda långsamt. Svårt att säga hur detta blir i stor skala. Om möjligheten finns till snabbladdning så väljer kanske många det för att vara säker på att hinna ladda även om det kanske inte behövs för just den individen? Detta kan man naturligtvis begränsa tekniskt men input om användarnas avsikter behövs eftersom någon eller några användare ändå kan behöva snabbladda ibland. Och då gäller det att inte för många kommer på samma idé samtidigt. Mitt resonemang var bara ett exempel. Om man verkligen ska titta seriöst på detta måste man ta med att dimensionering av elnät utifrån toppeffekter beräknade ur belastningsmallar med olika sammanlagring skiftat genom åren. Gamla landsbyggsnät med stolptransformatorer dimensionerades inte på samma sätt som ett distributionsnät i ett nyanlagt villaområde. För elnäten i miljonprogrammen med stora lägenhetskomplex användes särskilda belastningsmallar. Kanske är det så att på landsbygden med svagt elnät vill man ladda mycket eftersom den dagliga körsträckan kan vara förhållandevis lång och i villaområdet i sovstaden med starkt elnät kanske det räcker att ladda långsamt och inte ens hela den tillgängliga tiden då körsträckan kanske inte är så lång? Vad vet jag. Att introduktion av elbilar i stor skala inte kommer att påverka elnäten är en utopi. Det kommer att bli konsekvenser. Det finns gott om utredningar som pekar på detta. Men allt är lösbart så detta är inte huvudproblemet. Huvudproblemet är om elbilar verkligen är lösningen på bilismens klimatpåverkan.
joel80 skrev:För de flesta räcker det att dra enfas 10A för att få tillräckligt med laddning. Det ger drygt en mil i timmen.
Om ideala förhållanden råder erhålls 2,3 kWh i timmen ur ett vägguttag om effektfaktorn i laddaren är 1,0 och ledningsförlusterna är noll. Men i verkligheten finns spänningsförluster på flera % i fastighetsnätet. Sedan ytterligare förluster i kabeln till laddaren. I praktiken kanske effektfaktorn är nära 1 i moderna laddare men det har ändå interna förluster på några %. Sedan har vi energiförluster i batteriet vid uppladdning, man brukar ange 10-20%. Och även energiförluster i batteriet vid urladdning som beror på hur häftigt man laddar ur, kan bli relativt stora vid snabb urladdning och ogynnsamma omgivningstemperaturer och är komplext att beräkna då även viss återhämtningseffekt finns när batterier får vila. Låt oss säga att förlusterna är 10%. Totala verkningsgraden från elmätaren till elbilens motor kan då mycket väl vara t.ex. 70%. Och den kan vara lägre än så. Alltså görs 1,6 kWh i exemplet tillgängliga för elbilens motor för varje timmes laddning i detta exempel. Om det räcker till en dryg mils körning för en Tesla på vinterhalvåret kan jag inte uttala mig om. Men om jag ska gå efter de tester som finns i motortidningar vad elbilar drar på vintern låter det ganska osannolikt. Om förkonditionering innan resan används drar det också ström och ur vägguttaget och då erhålls ännu mindre energi tillgängligt för själva batteriladdningen. Och för att minska förlusterna i elnäten är inte 1-fas laddare optimala. Det är tekniskt mycket enklare att erhålla lägre förluster i elnäten med 3-fasladdare.

Men åter igen: För mig är inte frågan om hur elenergin till elbilar distribueras i sig huvudfrågan. Jag anser att det är viktigare att fråga sig om en omställning globalt till elbilar verkligen minskar bilismens klimatpåverkan tillräckligt. Det beror ju på hur elenergin produceras och inte hur den distribueras.
Användarvisningsbild
av joel80
När man laddar en Tesla med 10A får man 11-12km/h. En Tesla är nog den elbil jag vet som drar mest kwh/mil, så på de flesta ger det mer.. Man kan köra en Tesla i motorvägsfart på ungefär 190-195wh/km.. Så det kan stämma att man får i runt 2-2,1kwh trots att det rent siffermässigt borde vara 2,3kwh. Några förluster på 30% är det absolut inte tal om. De som mäter och för journaler rapporterar om betydligt mindre... jag ska leta sen och se om jag hittar inläggen jag tidigare läst.

Ingen elbil kan idag snabbladdas via AC utan dom feta laddarna som t.ex Tesla har använder DC och trycker alltså in sina elektroner direkt i batteriet. När bilen är kopplad till AC-nätet jobbar en inbyggd laddare. På just Teslan kan den som mest ta emot 16A 3-fas.. alltså 11kw/h. Om man köpt till dubbelladdare klarar den 22kw/h och 32A trefas.

Jag är aktiv på både Teslaforum och elbil.forum24.se och majoriteten laddar med 10-13A hemmavid... ett fåtal laddar från trefas, men ställer då ofta ner och laddar på 6-8A fördelat på tre faser för att inte belasta huset så mycket.
Det är oftast helt onödigt att säkra upp huset för dom extra tusenlapparna och de som gjort det i tron om att man måste kunna ladda fort har i de flesta fall insett att det varit helt onödigt.

När det gäller klimatet så är det idag så att majoriteten av världens länder skulle gynnas av elbilar, dock inte alls så mycket som i Sverige. Men överallt pågår utbyggnad av renare el där olja och kol byts mot sol och vind, där sol som sagt nu börjar bli billigare.
De flesta topparna i elproduktion är under dagtid och det är också då det eldas mest olja (oljan står oftast för topp-produktionen.)
Med solceller minskar man den delen, även om det inte täcker elbilars nattladdning innan det börjats lagra el i större skala. Men då elproduktionen är lägre under nätterna som du själv säger kommer effekten till en början nu räcka till gott och väl, och utbyggnad av solel är vettig för att öka dagproduktionen.
Användarvisningsbild
av Camel
joel80 skrev:När man laddar en Tesla med 10A får man 11-12km/h.
Dina uppgifter innebär 10A vid 230V vilket blir 2,3 kWh/h. Om man som du påstår kommer 12 km per timmes laddning blir det 1,9 kWh/mil. Detta är vad du (indirekt) påstår att elmätaren i huset visar att det åtgått vid laddningen.
Enligt en (ovetenskaplig) undersökning på teslaclubsweden.se angav 78% en förbrukning på 2,0-2,4 kWh/mil. Om detta är avläst på en display inne i bilen vad som tagits ut ur batteriet eller om det är avläst på elmätaren i huset vet jag inte.
Bild

joel80 skrev:Några förluster på 30% är det absolut inte tal om.
Det vore mer trovärdigt om du kunde ange förlusternas storleksordning eftersom du verkar veta. Jag vet att förlusterna inte är noll. De uppgår till flera tiotals procent men faktorerna som påverkar är många och spannet blir därför stort. Och en sak är oklar för mig med alla dessa kWh per körsträcka hit och dit. Är det kWh avlästa på en display inne i bilen vad som tagits ut ur batteriet vid körning? Eller är det kWh avlästa på elmätaren i huset vad som förbrukades vid laddningen? Det är inte helt oväsentligt...
joel80 skrev:Ingen elbil kan idag snabbladdas via AC utan dom feta laddarna som t.ex Tesla har använder DC och trycker alltså in sina elektroner direkt i batteriet.
Alla batterier är DC. En laddare kan givetvis matas med AC eller DC beroende på vad som är tillgängligt. Elektroner trycks inte in i batteriet. Elektronerna förbrukas inte.

joel80 skrev:När det gäller klimatet så är det idag så att majoriteten av världens länder skulle gynnas av elbilar, dock inte alls så mycket som i Sverige.
Ett exempel: Enligt en undersökning på teslaclubsweden.se angav 78% en förbrukning på 2,0-2,4 kWh/mil för en Tesla model S85. Utsläpp från produktion av elenergi inom OECD ligger runt 400 g CO2/kWh. Det blir ett utsläpp av 80-96 g CO2/km. Och då har jag inte tagit hänsyn till CO2 utsläpp från batteriframställningen som är betydande i sammanhanget. Det kallar jag inte en global lösning på bilismens klimatpåverkan. Förbättringen mot snåla fossilbilar är marginell och otillräcklig. Elbilar (eller att fortsätta med fossilbilar) är inte räddningen globalt sett. Tyvärr... Om nu klimathotet existerar? Men det påstår ju många. Både politiker och forskare. Så då måste det ju vara sant. Men då förstår jag inte varför politiker går "all in" på elbilar. Men det går vanligtvis inte att förstå politiker. De flesta av dem tror istället för att veta.
joel80 skrev:Men överallt pågår utbyggnad av renare el där olja och kol byts mot sol och vind, där sol som sagt nu börjar bli billigare.
För det första pågår det inte överallt, långt därifrån. För det andra handlar det inte om vad som är billigt om klimatpåverkan räknas. Det handlar istället om vad som är rimligt och vettigt och framförallt praktiskt genomförbart i tid för att hindra ytterligare klimatpåverkan och med hänsyn till resurser. I mitt exempel ovan för utsläpp från en Tesla S85 använde jag siffror för OECD. Genomsnittet för världen totalt är ännu sämre. Det innebär ännu högre utsläpp av CO2/km globalt sett än i exemplet med OECD.

De tio största elproducenterna i världen och deras siffror på CO2/kWh (2012):
https://www.iea.org/newsroomandevents/g ... ducer.html
för en som e totalt okunnig om elbilar, hur är det med värmen på vintern? själv tänker jag då att det borde dra en massa ström att få värme i elbil (jag kan såklart ha fel)
Användarvisningsbild
av joel80
Komlar man på Teslan som är den enda elbil idag (än så länge... Flera med liknande räckvidd på g!) som egentligen går att använda som endabil/långfärdsbil utan att man behöver lägga massor med extra tid så fungerar det väldigt bra. Du torskar några mils räckvidd men det är inte extremt.. Man förlorar mer procentuellt i stadstrafik och kortare resor (om man inte förvärmer bilen när den ändå sitter i och laddar). Värmens åtgång är ju tidsbaserad.. Och mängden energi som går åt under 10 minuter blir ju liknande oavesett om du kör stadstrafik i 18km/h eller motorväg i 120km/h. Bara det att på 10min i 120km/h kommer du 2 mil och i 18km/h 3km.

I t.ex en nissan Leaf sjunker räckvidden desto mer.. Dom har annan slags uppvärmning än Teslan också av vad jag förstått.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Det som är positivt för oss i norra sverige är ju det att i princip alla som har bil har tillgång till elstolpe. Många står och bränner 2kw /h för at hålla kupén och motorn varm vintertid för att sen starta motorn och köra 3-5km hem från jobbet :roll: Hade varit perfekt med en elbil där då man enkelt tagit sig hem på eldrift :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Hej, Jag har tydligen en ganska hög inlä[…]

Tänkte försöka mig på att g&o[…]

Släcka felkod

XC90 2,5T-2003 Har bytt stereo och mycket riktigt[…]

XC60 MY27

Trist att Volvo inte stoppar i ett större bat[…]