Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sorsj
Jag har en V70 my -14 tillverkad strax innan Sensus Connect infördes. Har fått programvaran för RTI-uppdatering via USB inläst (713 kr hos Rejmes, Linköping) och också laddat ner Europakartan till ett 32 GB USB-minne. Men: När jag sätter in stickan i bilen händer inget alls. Vad kan probemet vara? (Om jag t.ex. trycker in knappen 'Media' så får jag svaret : 'USB-minnet kan inte läsas'; kan det vara så att stickan är felformaterad?)
Användarvisningsbild
av Wolfyswe
De flesta USB-minnen som du köper i handeln idag har formatet FAT32 redan från början.
Men det kan ju förekomma andra format, t.ex. NTFS. Stickan behöver vara i FAT32 och max 32gb
annars kan inte bilen hantera stickan. När du laddat hem kartan så ska du lägga filerna på usbminnet
dock inte i en egen mapp, utan alla filerna (och mappar) ska ligga direkt på usb-stickan.

Därefter kopplar du in stickan i bilen och trycker på NAV, först då reagerade min bil på att den hittat ny
version av kartan och frågade om jag ville uppdatera. Initieringen av uppdateringen påbörjas alltså inte
förrän du tryckt igång navigatorn.
av sorsj
Jag vill påstå att allt detta stämmer: 32 GB sticka, Fat32 (har just kollat för säkerhets skull), startat genom att sätta igång funktion NAV i bilen men inget händer. Dock en sak: jag tog ner kartuppdateringen direkt till stickan (inte via mellanlagring på datorn), dessutom via en USB 3.0 -utgång. Kan det vara orsaken?

F.ö.: Överst på stickan ligger följande: Två mappar HDD2 och HDD3 samt filer ALLDATA.KWI, DBINFO.ME, MD5_EC-2100_20160120.md5, MelcoMapUpdateDele.dat, MelcoMapUpdateMain_47.dat, MelcoMapUpdateSenario_47.sce samt MelcoMapUpdateVersion_47.dat.
av mikebike
sorsj skrev:Jag vill påstå att allt detta stämmer: 32 GB sticka, Fat32 (har just kollat för säkerhets skull), startat genom att sätta igång funktion NAV i bilen men inget händer. Dock en sak: jag tog ner kartuppdateringen direkt till stickan (inte via mellanlagring på datorn), dessutom via en USB 3.0 -utgång. Kan det vara orsaken?
Nej, det gjorde jag också.
Användarvisningsbild
av Wolfyswe
Kör en kontroll av stickan, detta gör du genom att starta programvaran som laddade hem kartan.
Där kan du välja "kontrollera usb-sticka" (tror det stod så). Låt den gå igenom och kolla så det blir OK.
Prova sedan igen i bilen. Fungerar det fortfarande inte hade jag nog tagit kontakt med teknikern som utförde
uppdateringen för att se om de kan ha gjort fel.
Användarvisningsbild
av apersson850
I roten på min sticka ligger det sex mappar och 36 filer. Men min bil är ju en 2012:a, så det kan ju mycket väl vara annorlunda än vad det är 2014. Men jag har inte heller Sensus Connect, utan bara Sensus.

I min bil kan man inte se hastigheten mätt med GPS.
  • 1
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 26

Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]

blev ju riktigt bra där! dom gläns[…]

Monterade till slut MOST blåtands modulen me[…]

Bra att det löste sig, dock jag är 99% s[…]