Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Quadiix
#1090907
Hej!

Köpte min första Volvo(men även första bil överhuvudtaget). Växlarna är otroligt sega, det behövs mycket mer press på växelspaken än vad som är
Normalt. Testade nu imorse att stänga av motorn och frikoppla och då var det väldigt lätt att växla. Inte alls segt överhuvudtaget utan dem bra damp ner i sina växlar. Men när väl motorn är igång men blir dem sega igen. Varför blir det såhär och vad är lösningen? Läst att man kan testa att byta växellådsolja men även att smörja vajrarna. Går växellådan att fixa eller ska man börja kika på en begagnad låda?

Mvh Quadiix
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1090936
Ett oljebyte i lådan gör nog nytta antar att det är en manuell låda du har då du skriver frikoppla :) Om det går att lägga i växlarna när motorn är av lättare så beror det inte på vajrarna utan det är nog istället kopplingen som börjar att bli dålig eller att det är luft i det hydrauliska systemet till kopplingen.
av Quadiix
#1090949
DayDreamer skrev:Ett oljebyte i lådan gör nog nytta antar att det är en manuell låda du har då du skriver frikoppla :) Om det går att lägga i växlarna när motorn är av lättare så beror det inte på vajrarna utan det är nog istället kopplingen som börjar att bli dålig eller att det är luft i det hydrauliska systemet till kopplingen.
Ja det stämmer glömde skriva att det var manuell. Ja byta växellådsolja blir det väldigt snart. Köpte bilen igår och säljaren sa vid flera gånger att han inte visste varför växeln var seg men det var inte kopplingen och det kunde vara vajrarna.

Läste det igår på denna sidan fast en annan topic att testa växla med motorn av och somsagt vilken skillnad.

Finns där några fler alternativ som kan vara fel eller det är dem alternativen som brukar vara anledningarna?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1090953
Quadiix skrev:
DayDreamer skrev:Ett oljebyte i lådan gör nog nytta antar att det är en manuell låda du har då du skriver frikoppla :) Om det går att lägga i växlarna när motorn är av lättare så beror det inte på vajrarna utan det är nog istället kopplingen som börjar att bli dålig eller att det är luft i det hydrauliska systemet till kopplingen.
Ja det stämmer glömde skriva att det var manuell. Ja byta växellådsolja blir det väldigt snart. Köpte bilen igår och säljaren sa vid flera gånger att han inte visste varför växeln var seg men det var inte kopplingen och det kunde vara vajrarna.

Läste det igår på denna sidan fast en annan topic att testa växla med motorn av och somsagt vilken skillnad.

Finns där några fler alternativ som kan vara fel eller det är dem alternativen som brukar vara anledningarna?
Det är ju inte så mycket mer du kan göra än att byta oljan i lådan samt smörja upp vajrarna om det nu hjälper, lufta kopplingen och du kan även lyfta på damasken runt växelspaken och smörja lite där det är väl typ det du kan göra som jag kommer på just nu.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1090977
Troligt att ingående axel inte släpper som den ska pga. kärvande lamell. En tillhörande faktor kan vara bussningarna till växellänkaget, om den känns "svampig" att växla.
Min är också lite trökig att få i växlarna på ibland, speciellt 1an och backen. Händer titt som tätt att jag måste dubbeltrampa på kopplingen.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1090983
Lucif3r skrev:Troligt att ingående axel inte släpper som den ska pga. kärvande lamell. En tillhörande faktor kan vara bussningarna till växellänkaget, om den känns "svampig" att växla.
Min är också lite trökig att få i växlarna på ibland, speciellt 1an och backen. Händer titt som tätt att jag måste dubbeltrampa på kopplingen.
Jag kan få i backen även om bilen rullar i 20km/h framåt utan problem :lol:
av Quadiix
#1091070
Läste det ni båda skrev och där kom fler alternativ som kan vara felet in haha. Farsan har kollat med nån mekaniker som var duktig på Volvo, enligt han kunde det vara solfjädern(tror jag den hette) och kunde även vara dags för ett kopplingsbyte. Låter det blev en dyr affär om man ska åtgärda alla dess sakerna.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1091085
Ja att byta kopplingen på en verkstad blir dyrt som bara den, klara du av att byta kopplingen själv så blir det genast mycket billigare :)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1091113
"solfjäder"....? Det enda jag ens kan föreställa mig som kan med enorm fantasi påminnas om en "solfjäder" är tryckplattan... Och ja, den ingår ju i kopplingen.

Ett kopplingsbyte på verkstad + byte av packbox bakom svänghjulet(man är dum om man inte byter den när lådan ändå är nere!) går lös på circus 10lök... Förutom totalt motorras är väl koppling/växellådsproblem det absolut dyraste arbete som finns på dessa bilar. Bar arbetet för att plocka ur lådan snittar på ca 6k... :roll:
installera dragkrok

ok! Vilka funktioner får man med med volvo o[…]

Min precis nya XC60 -26 Plus med Darkpaket kommer[…]

Halvljus

Halogen eller Xenon?

Välkommen ut i trafiken

AC. När ni står stilla, är kylfl&a[…]