NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej igen,

Jag har senaste tiden haft ett väldigt dånande ljud vid vänstersväng, möjligtvis när jag kör rakt fram också. Det är iallafall helt tyst vid högersväng. Sommar/vinterdäck spelar ingen roll. Efter lite googlande så verkar det vara höger hjullager som är paj.
Så min fråga är om ni också tror att det är hjullagret och om det isånnafall är något som en vanlig lekeman kan byta själv? Har inga större verktyg så som hydraulisk press m.m..

Bilen det gäller är en Volvo C30 från 2008. Har gått strax under 28 000 mil.

UPDATE
Nu är hjullagret bytt och det dånande ljudet är borta, hur skönt som helst!
Dock så dök det upp ett nytt ljud.. Nu skrapar det vid vänstersvängar. Det är ganska lågt, men det hörs. Är det fel på det nya lagret? Eller kan något vid monteringen gått fel?
Senast redigerad av 1 envariabel, redigerad totalt 0 gånger.
Hej igen,

Det börjar bli dags för besiktig nu och tänkte höra om dem kan se att hjullagret är trasigt? Det vore ju ändå skönt att ha det "säkerställt" så att jag kan lämna in den för byte och slippa betala någon form av felsökning.. Blir det ombesiktning på en sådan sak?

Förresten, om missljuden kommer vid vänstersväng, är det då höger framhjulslagret som är trasigt så?
Jo, det torde vara höger hjullager.

Mitt lager byttes idag, hade tänkt göra det själv, men drivknuten satt så hårt limmad att jag inte kunde få loss den själv. Blev verkstad med hydraulpress som tvingade ut den och när de ändå hade skiten isär var det bara några extra minuters jobb att byta lagret som jag skickade med. 1300kr tog de + lager 675 kr.

Mitt lager hade trots kraftig oljud inget glapp som man kunde känna, men besiktningsmannen bör höra oljudet när hen provkör bilen så det blir troligen en 2a om det är en erfaren besiktare. Byt m.a.o. innan, du klarar det själv om du har Biltemas pressverktyg för 78mm kompaktlager samt spindeledsavdragare, övrigt bara std verktyg. Och givetvis, hoppas drivknuten inte är limmad som min, för då går du nog bet.
Okej, tack för svar!

Jag känner att jag själv inte har tid att byta den så det blir att lämna in den. Men då tar jag besiktningen innan. Ska kolla upp priser på olika firmor, hur mycket kan det gå på?
Hur vet man att det är höger fram och inte höger bak?
envariabel skrev:Okej, tack för svar!

Jag känner att jag själv inte har tid att byta den så det blir att lämna in den. Men då tar jag besiktningen innan. Ska kolla upp priser på olika firmor, hur mycket kan det gå på?
Med de rätta verktygen och bra mekarsinne gör du detta på en timme

Är nog sällsynt med dåliga lager bak, går det att fälla ned ryggstödet på c30? Om det går kanske någon kan lyssna i golvet baktill när du kör. Lagrena till bakhjulen är skruvade med 4 bultar så de är lätta att byta.

Hämtat min bil nu, vad tyst det blev ! :-DD
dieselputte skrev:
envariabel skrev:Okej, tack för svar!

Med de rätta verktygen och bra mekarsinne gör du detta på en timme

Är nog sällsynt med dåliga lager bak, går det att fälla ned ryggstödet på c30? Om det går kanske någon kan lyssna i golvet baktill när du kör. Lagrena till bakhjulen är skruvade med 4 bultar så de är lätta att byta.

Hämtat min bil nu, vad tyst det blev ! :-DD
Låter ganska tydligt från framändan när jag testar lite olika positioner i bilen. Har fått pris från en firma nu, 3400 med arbete + reservdelar. Låter det rimligt?

Förstår att det lär kännas skönt med nytt. Jag blir lyckligt gråtfärdig när jag tänker att jag en dag kommer slippa detta oljud...
envariabel skrev: Låter ganska tydligt från framändan när jag testar lite olika positioner i bilen. Har fått pris från en firma nu, 3400 med arbete + reservdelar. Låter det rimligt?

Förstår att det lär kännas skönt med nytt. Jag blir lyckligt gråtfärdig när jag tänker att jag en dag kommer slippa detta oljud...
Jag hade med mitt eget lager för 675kr, billigt och kanske inte kvalitet som håller, får bli läropeng isf. Jobbet tog de 1300kr för, så totalt 2000kr. Antar att ditt lager är en dyrare sort.

Gör du jobbet själv blir det 1700kr för Biltemas verktyg till lagret (finns billigare på Ebay + fraktkostnad?) , räkna 675-1500kr för lager beroende på tillverkare. Inte så mycket att tjäna om man inte som jag räknar med att kunna hjälpa andra att byta mot en smärre ersättning.

Kollade nyss offerter via Skruvat där jag bor och de låg på från 2800 till 4600 kr med FAG lager. Märkligt dock att den verkstad som bytte mitt lager i morse skulle ha 1900kr för byte enligt offerten via Skruvat? Har Skruvat % på förmedlingen av jobbet ?

Gå in själv och kolla offerter via Skruvat , du borde kunna hamna lite lägre än 3400kr. Välj några av de billigaste och ring , har du tur blir det billigare än offerten.
dieselputte skrev:
envariabel skrev: Låter ganska tydligt från framändan när jag testar lite olika positioner i bilen. Har fått pris från en firma nu, 3400 med arbete + reservdelar. Låter det rimligt?

Jag hade med mitt eget lager för 675kr, billigt och kanske inte kvalitet som håller, får bli läropeng isf. Jobbet tog de 1300kr för, så totalt 2000kr. Antar att ditt lager är en dyrare sort.

Gör du jobbet själv blir det 1700kr för Biltemas verktyg till lagret (finns billigare på Ebay + fraktkostnad?) , räkna 675-1500kr för lager beroende på tillverkare. Inte så mycket att tjäna om man inte som jag räknar med att kunna hjälpa andra att byta mot en smärre ersättning.

Kollade nyss offerter via Skruvat där jag bor och de låg på från 2800 till 4600 kr med FAG lager. Märkligt dock att den verkstad som bytte mitt lager i morse skulle ha 1900kr för byte enligt offerten via Skruvat? Har Skruvat % på förmedlingen av jobbet ?

Gå in själv och kolla offerter via Skruvat , du borde kunna hamna lite lägre än 3400kr. Välj några av de billigaste och ring , har du tur blir det billigare än offerten.
Stämde bra. Hittade ett ställe i närheten som skulle ta totalt 2700, ringde upp dem och då sa dem 2500 istället. Blir byte nästa vecka, ska bli så skönt!! Bara det nu är hjullagret som är felet... ;-)
Kamremsras

Ok, så frågan blir då om man ska[…]

Råd vid punktering

Snyggt Lennart! Hoppas jag kan bistå min ege[…]

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]

OBD P0121

Någon som har koll på BJP-kitet eller […]