Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Assar63
Assar63 skrev:
apersson850 skrev:Jag ser inga tecken på att jag har någon sådan torrent i alla fall.
Ok, isåfall borde de komma direkt från Volvos egna servrar. Ser då inte behovet av en egen nedladdningsklient för dessa filer. Irriterar mig lite då jag varken har Windows eller Mac.

Skickat från min D6603 via Tapatalk
Gjorde en test hur stor en xz-packad fil blev - 11.8GB. Ställ det mot 22GB opackat.
Det skulle halvera nedladdningstiden.
Klienten finns där nog för att göra det lättare för folk i allmänhet, som kanske inte alltid har en så stabil uppkoppling/dator att den troget skyfflar 22 GB (som det ju nu är) i ett svep.
av Assar63
apersson850 skrev:Klienten finns där nog för att göra det lättare för folk i allmänhet, som kanske inte alltid har en så stabil uppkoppling/dator att den troget skyfflar 22 GB (som det ju nu är) i ett svep.
Jo, jag vet att du har rätt, men likt en röd gris vägrar jag skaffa en ws-dator enkom för detta. Blir hänvisad till bekantas välvilja.

av Assar63
apersson850 skrev:Jag har ett USB-minne med färdig nedladdning för min 2012:a. Passar det så kan du ju ta en utflykt hit och kopiera... :)
Tack för erbjudandet!
Dock redan fixat. Får ta en sväng inom när jag åker till skåne nästa gång ;-)
Funderar även på om det kan vara tillåtet att tillhandahålla en rsync-server för dessa kartfiler.
av mbc
Assar63 skrev:
apersson850 skrev:Jag ser inga tecken på att jag har någon sådan torrent i alla fall.
Ok, isåfall borde de komma direkt från Volvos egna servrar. Ser då inte behovet av en egen nedladdningsklient för dessa filer. Irriterar mig lite då jag varken har Windows eller Mac.

Har ingenting med det här ämnet att göra men jag är nyfiken, vad har man om man inte har mac eller windows?
Har man ingen dator eller finns det nåt annat?
Kanske ett alldeles självklart svar för de flesta men jag vet inte.
av Assar63
mbc skrev:
Assar63 skrev:

Har ingenting med det här ämnet att göra men jag är nyfiken, vad har man om man inte har mac eller windows?
Har man ingen dator eller finns det nåt annat?
Kanske ett alldeles självklart svar för de flesta men jag vet inte.
I mitt fall är det Linux.
Och jo, det finns lösningar.
Dock ytterst sällsynt behov att starta windowsprogram och det tar en massa tid att mecka med.

av frejo1
Jag har uppgraderat och nu funkar inte röststyrningen till naven. Den funkar som vanligt till telefonen. Jag var tvungen att röstträna igen men nu känner den inte igen någon enda stad jag försöker ge mig på att berätta för den. Frustrerande. Någon annan som haft bekymmer efter uppdateringen?
Sedan är ju vägvalen helt värdelösa. Väljer man "Snabb" verkar det vara där man kan högst medelhastighet och inte där man kommer snabbast fram, väljer man kort vill naven ha in mig på diverse kostigar för att spara 100 meter. Helt kasst. Om någon bor i Göteborgsområdet kan ni ju själva prova att knappa in Östersund eller Åre för att se vilket vägval den gör, kanske bara min nav som är bedrövlig??
Röstträningen försvann i min bil i samband med uppgraderingen. Förmodligen för att en hel del annat också uppgraderats. Diverse andra inställningar försvann också, samtidigt som några funktioner som inte alls är relaterade till navigationen tillkom eller ändrades.

Efter upplärning etc. fungerar röstkommando till navigationen precis som tidigare. Rutterna är som rutterna är. Jag håller med om att varianten snabb ofta snarare ska tolkas som kör största möjliga väg även om det tar längre tid. Ibland fungerar enkel bättre. Kort är att betrakta som Indiana Jones på upptäcktsfärd eller nåt sånt.

Oavsett vilket alternativ man väljer att följa vill det till att tillämpa eget förnuft också. Om det är noga brukar jag använda funktionen för att inspektera resvägen innan jag börjar köra. Då går det att lägga till något delmål för att dra iväg rutten på det håll man vill om det behövs, eller köra där man själv tycker tills bilen räknat om rutten som man vill ha den.
Med erfarenhet av ett stort antal olika navigatorer genom åren har jag konstaterat att de har alla sina egenheter. Med ökande beräkningskraft och bättre kartor har en del bättrat sig markant, men det förekommer fortfarande märkliga vägval.
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 26
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]