Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1085987
Ta bort regulatorn ingen och kolla den utanför generatorn. Kolla att ingen hänt med kolen när du monterade. Kolla med sladden till D+ att lamporna lyser igen. sätt D+ kabeln i regulatorn och jorda sedan det kolet som var mest slitet på den gamla regulatorn och se om laddningslampan lyser då. Lyser den inte, prova med gamla regulatorn och jorda i det mest slitna kolet. Lyser den då måste det vara fel på det nya regulatorn, lyser den inte då heller, kolla jordkabeln mellan generator och motor.
#1086012
Jordning av motorn, dvs jordflätan... är den i gott skick?

Generatorn kan ju faktiskt strula på mer än ett sätt samtidigt. Det måste finnas interna stomförbindningar (dvs de punkter av det elektriska systemet som jordas, måste vara stabilt förbundna med stommen) och där kan det knasa, det kan vara diodfel och det kan vara fel i anslutningspunkter (alltså flatstiftet och pinnskruven). Det du nämnde om att kolla alla förbindningar är ju utmärkt, men alla är inte självklara eller helt uppenbart var de är. Vissa ställen (i en del generatorer) är lödförbindningar (dioderna och lindningsanslutningar til diodplattan), där kan sprickor uppstå som inte är helt lätta att se.
#1086068
Oklart... Jag såg bara en KABEL från batteri - som förgrenade sig till 3. 2 av dom jordar mot höger ramben medan den sista går till startmotorn eller därikring???? Sitter det en fläta någonstans på dessa motorer, och i så fall var??

Fick ett tips från min morbror som de flesta andra i liknande trådar har tipsat om: sätt en startkabel mellan batteri - och motorblocket eller dyl. Anledningen till att ja inte testade detta var för att jag inte blev klok på vart den andra änden skulle sitta. Ska testa det imorgon och se om jag får fullgod laddspänning från generatorn då.

Låt oss utgå från att det blir fallet imorgon, hur och vad ska jag gå vidare med då?

Det har du rätt i, men när och var tror du att det är lämpligt att "dömma ut" generatorn i sig som del för mig?? För som sagt det du beskriver nu är ju "dolda" fel som jag varken kommer kunna åtgärda eller antagligen märka och se själv.
#1086071
Startar bilen och går så är jordningen av motorblocket med 99.7% säkerhet helt ok.

Jag tror inte felet måste ligga i regulatorn (eller kolen), kan nog också vara i själva generatorn.

För att vara säker på att bilen inte spelar dig ett spratt, koppla in den tunna ledningen D+ till jord igen, slå på tändningen och knacka och ha dig lite på instrumenthuset för att se att lamporna verkligen förblir tända. Ibland glappar det där, på ett sånt vis att det ibland funkar och ibland inte.
#1086096
Håller med NilsO, går det att få startmotorn att gå, så är motorns jord OK. "Jord" i detta fall är ju minussidan av elsystemet. Denna är hela bilens stomme, som måste vara förbunden med batteriets minuspol på ett rejält sätt. All ström, till alla förbrukare (lampor etc) går ju så att säga ut från pluspolen via diverse strömbrytare och till respektive anordning och sedan "hem" via motorblocket/karossen/stommen, tillbaka batteriet. Starmotorn är bara en av alla dessa förbrukare, men det är den största av dem alla.

Generatorn är lite speciell. Den vill först ha matning, från tändningslåset > laddlampan > regulatorn (och sedan till jord!) för att överhuvudtaget kunna göra nån nytta. När den sedan snurrar kommer den att ge ström tillbaks till batteriet, men det är lika viktigt där, att den kan lämna sin ström via plus (D+ eller liknande beteckning) > till batteriets pluspol > samt att strömmen kan gå tillbaks till generatorn via "stommen", dvs motorblocket och generatorhuset. Alla strömkretsar, i alla sammanhang, måste vara slutna cirklar, kan man säga.

En vanlig bilmotor inklusive alla tillbehören kan funka fint utan generator en viss tid (om batteriet är OK). Felsökningen bör utgå ifrån detta, dvs kan man få allt att funka normalt med det elektriska så är nog elsystemet OK. Om generatorn inte laddar tar ju batteriet slut efter ett tag, så klart. Om generatorstrulet beror på regulatorn eller nåt annat är liksom "steg 2" i arbetet.

Om inte ett antal varningslampor tänds när man slår på tändningen, så är det nåt fel i generatorns regulator eller dess anslutningar. Om lamporna tänds när regulatorledningen jordas, så är felet i regulatorn (eller, i värsta fall, internt i generatorn). Har du den typen av problem, så kan det vara idé att söka en ersättningsgenerator eller lämna in din generator till undersökning/renovering nånstans. En Volvo-generator på skroten borde inte vara nån jättedyr pryl.
#1086334
Happ

Efter dagens framsteg som var lika med noll! Så har jag ändå testat en del grejer som jag kan trösta mig med:

När jag återanslöt batteriet och vred på tändningen så fungerar nu alla lampor som dom ska i instrumentet. Bilen startar utan problem än så länge, bra snurr! Men istället för att lamporna ska slockna när motorn går så "pulserar"/blinkar nu de lampor som tidigare inte lös alls!

Mätte batterispänningen och generatorspänningen både med och utan direktjord från batteriet i form av en startkabel mellan punkterna och fortfarande 11.8 kassa volt! (S)

Så där är vi nog överens nu Nils och Rid, vi kan nog konstatera att generatorns "utvändiga" jord är det nog inget fel på. Testade att knacka runt lite på instrumentet som Nils tipsade om men ser inga avvikelser från blinkandet bara för att jag slår eller knackar.

Bra förklarat rid, är mer med på noterna hur det faktiskt fungerar tack! :D

Ja, ni jag har jätteslut på idéer... Jag har en bekant som har en 940 kombi står i närheten. Ska försöka flörta med han å se om jag kan få testa att lyfta i hans generator å se om det är avhjälpt direkt där.

Men det blir imorgon det, om ni mot all förmodan hinner komma på fler saker jag kan testa grundat på det lilla jag uppdaterat er med nu så är jag mer än tacksam över att dom blir ett inlägg i denna tråd!
#1086369
Det man kan misstänka är att det är ett internt fel i generatorn. I och med att lamporna tänds, så får ju generatorn den "startström" den behöver för att kunna jobba. Emellertid verkar den inte "tända", eftersom ju då lamporna skulle slockna och du skulle ha en rimlig spänning i systemet (> 13,5 V). Det kan bero på diodskada eller nåt i generatorn, svårt att säga. Sånt går att laga, men det kräver att man hittar delar och har rätt verktyg. Kan vara dyrare än en "skrotgenerator" också.
#1087070
Okej en update till dom som vill veta hur det gick:

Jag lånade en något vassare (80A (jag har en 65A)) generator av min arbetskamrats 940 kombi. Böt den rakt av mot min som är trasig och direkt efter monteringen så lös och slocknade alla lampor som dom skulle. Å direkt från start så gav generatorn strax över 14 volt i laddspänning. För säkerhetsskull och för att veta om den nya laddningsregulatorn fungerade eller inte så stoppa jag i den i lånegeneratorn och testade å starta. Även då så fungerade allt och med fullgod laddspänning.

Så jag tror nästan som rid att det lutar som ett diodfel eller dyl. så jag ska jaga rätt på en bättre begagnad.

Tack för all hjälp!

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]