- ons 15 jun 2016, 23:24
#1086096
Håller med NilsO, går det att få startmotorn att gå, så är motorns jord OK. "Jord" i detta fall är ju minussidan av elsystemet. Denna är hela bilens stomme, som måste vara förbunden med batteriets minuspol på ett rejält sätt. All ström, till alla förbrukare (lampor etc) går ju så att säga ut från pluspolen via diverse strömbrytare och till respektive anordning och sedan "hem" via motorblocket/karossen/stommen, tillbaka batteriet. Starmotorn är bara en av alla dessa förbrukare, men det är den största av dem alla.
Generatorn är lite speciell. Den vill först ha matning, från tändningslåset > laddlampan > regulatorn (och sedan till jord!) för att överhuvudtaget kunna göra nån nytta. När den sedan snurrar kommer den att ge ström tillbaks till batteriet, men det är lika viktigt där, att den kan lämna sin ström via plus (D+ eller liknande beteckning) > till batteriets pluspol > samt att strömmen kan gå tillbaks till generatorn via "stommen", dvs motorblocket och generatorhuset. Alla strömkretsar, i alla sammanhang, måste vara slutna cirklar, kan man säga.
En vanlig bilmotor inklusive alla tillbehören kan funka fint utan generator en viss tid (om batteriet är OK). Felsökningen bör utgå ifrån detta, dvs kan man få allt att funka normalt med det elektriska så är nog elsystemet OK. Om generatorn inte laddar tar ju batteriet slut efter ett tag, så klart. Om generatorstrulet beror på regulatorn eller nåt annat är liksom "steg 2" i arbetet.
Om inte ett antal varningslampor tänds när man slår på tändningen, så är det nåt fel i generatorns regulator eller dess anslutningar. Om lamporna tänds när regulatorledningen jordas, så är felet i regulatorn (eller, i värsta fall, internt i generatorn). Har du den typen av problem, så kan det vara idé att söka en ersättningsgenerator eller lämna in din generator till undersökning/renovering nånstans. En Volvo-generator på skroten borde inte vara nån jättedyr pryl.