Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alexas
#1086003
Har beställt LED-ramp till nya kärran.
http://www.aliexpress.com/item/240W-23I ... ac91b497ba

24000 lumen enligt försäljaren men det tvivlar jag starkt på. Men får jag minst hälften av det är jag glad. Väldigt prisvärt ändå. Tog 5D-varianten som enligt tester på youtube har ett mycket fint ljusflöde.

Tänkte montera det på Volvo-vis med deras kabel/knappsats om jag hittar det billigt någonstans. De vill ha 1900 :- vilket är lite dyrt, behöver inte fästet. Tänkte vänta med montering till hösten så har tid att leta.

Om man ska tro monteringsanvisningarna jag hittat på nätet så är allting redan fördraget.

Stämmer det verkligen? Är det så enkelt som att bara koppla in i uttaget som är till höger om luftfilterboxen vid skärmen och sen på med knappen.
Ingen programmering eller något sådant sen?
av Alexas
#1086078
Det går tydligen att lösa det billigt och ändå få det på Volvos vis.

Detta kopplingsschema kommer att användas:
Bild

Och här är vad som behövs:
Kontakten som går in i den fördragna kopplingen vid luftfilterboxen: 9168863
Kabelstumpar (2 st) som går in kontakten: 30656644
Knappen i kupén: 31288619

Relä och säkring använder jag från reläkbalaget som medföljer med LED-rampen.

Lär bli betydligt billigare än att köpa färdigt kablage från Volvo.

Fortsättning följer...
av Alexas
#1086461
Varit på Volvo och handlat allt nu.

701 :- totalt för allt. Bara kabelsatsen kostade 1900 kr om Volvo gör den. Lite skillnad!
Fick köpa 7-i-rad knappsats också då jag inte hade en knapp ledig. Det va det som gjorde att det drog iväg. Ca 300 kr inkl dummy-knapparna. Men nu sitter allt där :) bara till att vänta på LED-rampen sen åker den på.



Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
av Alexas
#1087576
Sådärja! LED-rampen är levererad. Helt sjukt snabbt för att komma från HongKong. Intressant med 5D-konstruktionen. Linserna blir som förstoringsglas. Man blir nästa sjösjuk av att kolla in i dem [FACE WITH TEARS OF JOY]

Schemat postat ovan fungerar galant och det kostade mig i runda 300 kr att köpa allt inkl knapp från Volvo. Nu behövde jag 7-i-rad också och dummies så det drog iväg för mig men för den som har en knapp ledig blir det avsevärt billigare än Volvos monteringssats. Dessutom kan du bygga satsen så att den passar antalet lampor.

Nu till LED-rampen.
Den är bara provmonterad men fy satiken va den lyser!! Jag har bara min gamla LED-ramp att jämföra med som va i standardutförande och 126W. Denna är 5D 240W.
Får prata mer om ljusbilden när den är monterad och justerad men första intrycket är väldigt bra!

Bild

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
av Alexas
#1087717
Montering färdig!

Fy vad bra det blev.

Här kommer lite bilder på hur jag gjort:
Bild
Bild
Bild
Bild

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
av Alexas
#1087757
Resultat nedan. Fotograferat med helt manuella inställningar utan justering mellan bilderna.

Xenon:
Bild
Xenon+helljus:
Bild
Xenon+helljus+LED-ramp
Bild

Bild
Bild
Bild

Bild
Bild

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1087981
Synd på den starka hotspoten nära bilen bara annars såg det inte så tokigt ut. Eller det kanske ser mer ut på bild än vad det är?
av Alexas
#1088039
Bilderna igår va tagna med mobilen så de kanske inte gav jättebra bilder. Här kommer lite nya med systemkameran. Självfallet med låsta inställningar.

Angående hotspoten på asfalten. Bilderna förstärker det något men visst touchar den asfalten. Det går ju att justera den men jag tycker det är OK som det är.

Xenon:
Bild
Xenon+helljus:
Bild
Xenon+helljus+LED-ramp:
Bild

Bild
Bild
Bild
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]