Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Wolfyswe
andersuw skrev:
Wolfyswe skrev:Förresten, vet ni om det går bra med ett större USB-minne än 32gb? Jag har ett som är 256gb och är formaterat i NTFS.
Stod i programmet där man laddade hem kartorna att USB-minnet kunde vara i filformat FAT32 eller NTFS.
Men tror ni det måste vara max 32gb?
Att det finns mer utrymme än 32 GB på stickan är säkert i sig inget problem. Att 32 GB rekommenderas beror bara på att 16 GB är aningen för lite för att rymma hela Europakartan. Men var närmare bestämt hittar du informationen om att såväl FAT32 som NTFS kan användas för formateringen? För 60/70/80 av närmast efterföljande årsmodeller (de som redan tidigare haft möjlighet till kartuppdatering via USB) anges att FAT32 skall användas:

http://support.volvocars.com/se/Pages/a ... 516832a2ec

För bilar i nya 90-serien går det däremot bra även med NTFS. Dock måste minnet i det fallet vara på minst 64 GB eftersom kartan kräver än mer utrymme:

http://support.volvocars.com/se/Pages/a ... 511fc5481f

Ja, jag tyckte med att det lät lite konstigt med NTFS stöd, då det brukar vara FAT32 som gäller när man ska in med usb i olika produkter.
t.ex. bilar, kameror, nas, playstation m.m i syfte att uppgradera saker.

Men jag tror det var när jag körde igång programmet Sensus_Update_RTI_Europe.EXE och hade laddat hem filerna och nerladdningen
var klar så dök det upp instruktioner om att man skulle ta ett USB-minne (32gb) med antingen FAT32 eller NTFS filformat och kopiera in
filera på, dock utan omgivande mapp.

Men det är väl bara att testa antar jag och fungerar det inte så får jag formatera om i fat32.
Ni som redan uppdaterat, i vilket format är era USB-minnen?
Mitt är nog i FAT32, tror jag. Hade inget på 32 GB, så jag köpte ett i första bästa butik och provade. Det fungerade.
Men jag känner också igen det där med NTFS från instruktionen i samband med nedladdningen.
Användarvisningsbild
av Wolfyswe
apersson850 skrev:
Wolfyswe skrev:Automatisk start av värmen i stolen tror jag att jag har, eller den kommer ihåg vad den stod på innan.
Hade man t.ex. satt på 2 streck värme på förarstolen och 3 streck på passagerare så står den kvar på det
efter att bilen varit avstängd. Men du menar kanske att den sätter igång förarstolen automatiskt om det är kallt ute?
Tror bara jag har att den automatiskt startar värmen i bakruta och speglar när det är minus ute.
Jo, samma läge som tidigare på stolvärmen har jag också haft. Men ofta startar jag på fullt (tre streck) och mot slutet av resan är det ett streck eller inget. Nu kan jag få den att automatiskt dra på tre streck igen vid nästa start, om det är kallare än 10°C ute och bilen är kall. Denna funktion finns i senare bilar, enligt deras bruksanvisningar, och då även för rattvärmen. Tidigare hade jag också för bakruta/speglar, men inte för förarstolen.

Sammanlagt blir det ungefär 22 GB som ska in på minnet. Ungefär 15300 disketter, om man skulle kört med gamla 3½ tummare! :shock:

Härligt, fungerar detta bara för förare? Sambon skulle ÄLSKA om det automatiskt sattes på 3 streck om det är under 10 C ute :-)-)
Användarvisningsbild
av Wolfyswe
Jag laddade hem kartan igen bara för att få fram meddeladen
Verkar dock inte som det går att klistra skärmklipp, men så här står det
"Kopiera de nerladdade filerna till ett tomt USB-minne med formatet FAT32, exFAT eller NTFS (Version 3.1 eller senare) för att uppdatera bilen."

Kan det vara så att NTFS är det som kräver version 3.1 eller senare, därav fungerar det endast i nya 90-serien.
Men till övriga bilar är det FAT32 som gäller?

@apersson850 Gärna, tror dock inte ordningsmakten gillar det då hon saknar körkort, men vad gör man inte för automatiskt värme :)
av andersuw
Version 3.1 syftar sannolikt på vilken version av NTFS som används för att formatera USB-minnet. Version 3.1 av NTFS används i Windows XP och framåt. Om det sedan i praktiken funkar med den formateringen i alla bilar eller bara i 90-serien vet jag inte. Jag vet bara det jag tidigare påpekade, nämligen att Volvo på sin supportsida anger att FAT32 bör användas på 60/70/80-bilar med Sensus Connect men att även NTFS går bra på nya 90-serien. Har bara provat med FAT32 på min V70 -15, inte med NTFS.
Användarvisningsbild
av Wolfyswe
apersson850 skrev:Jag får väl modifiera mitt förslag till "Du får låta sambon övningsköra", då! :)
Njea, inte ens det. Eftersom hon ska ta körkort för manuell låda så får hon inte övningsköra i en automat.
Klart hon får. Hon lär sig inte växla, men det spelar ingen roll. Alla mils erfarenhet är bra mil.
När mina ungar tog körkort hade de ungefär tusen mil bakom ratten i ryggen. Så hade de heller inga problem att hantera bilen i olika situationer.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 26

Problem med igensatt sotfilter . . . hmmm . . . . […]

Volvo som inte startar.

Hej Har en 245 årsmodell 90 som plötsli[…]

jag startar bilen. står stlla när jag g[…]

V90 Meka själv