Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av NilsO
På bensinbilar tillverkade från 2002 och framåt så ersätter man mätningarna på tomgång med att läsa ut felkoder.

Dvs man mäter lambdavärde och CO-halt på varv (CO 2500), men inte HC-halt och CO-halt på tomgång, som man gör på tidigare bilar.

Jag har iofs sett besiktningsprotokoll från bilar tillverkade efter 2002 där man ändå noterat CO-halten på tomgång och HC-halten. Kanske för att rutiner eller datorsystemen inte riktigt hängt med.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Intressant.... Känns dock ändå rätt dumt måste jag säga? Varför inte mäta HC osv när dom ändå måste utföra samma jobb för att mäta co2500. Diagnostiken är ju inget precisionsinstrument direkt... Speciellt inte på "så pass gamla" bilar som -02(för att inte tala om hur enkelt det är att mixtra till det om man känner för det).

Skulle vara mer vettigt att utföra både diagnostik kontroll OCH klassisk avgasmätning, tycker jag. Speciellt eftersom sverige ska föreställa vara så gröna och noggranna med utsläpp :roll:
Volvo V70 08 2.4d slö

Hej Jag forstätter i denna tråd då[…]

Oljestickan har aldrig åkt upp och det ä[…]

Min bil var inne på verkstad för ca 2[…]

3G släcks

Ja, fick den med idag. Blir bra till servicen som […]