Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har varit en frekvent besökare av detta forum och tagit del av tips för underhåll och byte av delar på min 740. Nu har jag dock slut på ideér kring ett startproblem. Modellen är Volvo 740, 16v, b234f, LH Getronics 2.4, -88B

Den har under lång tid haft vissa startproblem men de har alltid gått att lösa genom olika byten av delar. Nu startar bilen bara på startgas förutom vid vissa tillfällen. Den startar alltid på startgas. Den hostar till någon sekund ibland och sedan går den. Den kan gå lite ojämnt på tomgången ibland i början för att sedan gå helt problemfritt. Om jag sedan kör några mil och stannar och sedan ska starta igen så är det samma problem fortfarande. Startgas går galant men det är ingen lösning jag vill ha i längden. Det konstiga är att jag fick den att starta varje dag i någon vecka efter att jag bytt batteri och samma sak när jag bytte tändstift för att sedan gå tillbaka till att vara lika svårstartad igen. Vad jag har förstått bör det vara bränslet som är problemet.
Jag har mätt upp ett litet strömfall till tändspolen men det är inget jag tror har ngn påverkan. Felkoderna har kommit och gått, men i dagsläget är de 2-2-1 (Systemet kompenserar för extremt fet eller mager blandning vid färd) och 1-2-1 Felaktig signal från LuftMasseMätare (LMM). Jag har även provat att starta bilen utan luftmassemätaren inkopplad utan något förbättrat resultat.

Kan det vara något relä som styr insprutningen eller datorbox som styr insprutningen som kan vara mitt problem?

Helt slut på ideér.

Hjälp mig!

Tacksam för svar

De jag bytt är:
- Tändstift
- Luftfilter
- Batteri
- Bränslerelä
- Fördelare
- Fördelarlock
- Backventil till bränslepumpen
- Kallstartsgivare
- Smörjt upp alla jordpunkter
- Rengjort gasspjäll
Vad jag påminner mig skall det sitta ett relä vid spolarburken som kallas hjälprelä till spidarna, detta krånglar ibland. Det är inte klockrent men eftersom du försökt mycket annat så kan det vara ide att prova.

Mvh GK
Du skriver att du bytt "kallstartgivare", vad menar du med det. Det finns inget "speciellt" kallstartsystem på 16V motorn utan vid "riktiga" kallstarter (under minus 10 - 15°) sprutar spridarna 2 ggr varje varv. Det sitter en temperaturgivare under insuget vid första cylindern som ger signal till både bränsle och tänd boxen. Den måste vara av rätt modell (äldre passar "fysiskt" men funkar inte) och jag hade problem med min 16V motor att det ena stiftet "trycktes upp" i kontaktstycket och hade bara kontakt ibland. Du kan ta ut felkoder på tänd och bränslesystemen på denna motor, det kan ge en vägledning även om det visar "inga fel". Visar det "inga fel" vet man att det elektroniska (typ givare) funkar och kan koncentrera sig på typ bränsletryck/mängd, tänd.delar som stift,lock, kablar och sådant som inte har givare. Alla givare i tänd och bränslesystemet jordas på insuget, i skruvarna som fäster bränslerailsen. Där lossnar ibland kablarna i kabelskorna.Det syns inte så lätt och dom bör lödas för ordentlig kontakt
Felkoder för fet eller mager blandning kommer ofta från läckage i insugs eller avgassystem. Är det inte absolut tätt sugs det in frisk luft som gör att Lambdasonden "lurar" bränsleboxen. Det måste vara helt tätt från LMM till katalysator om det ska fungera till 100% Vid vissa felkoder "går" bränsleboxen i i ett vad som kallas "limp home mode. Den stänger då "av sig" och använder ett "förprogrammerat" program som gör att du kan köra bilen. I dessa fall måste du nolla felkoderna för att "komma ur" detta. Kvarstår felet kommer felkoden tillbaka och det blir samma igen. På min 88B är inte Lambda/motorstörningslampan inkopplad och förmodligen inte på din heller eftersom du skriver inget om att den skulle lysa.Den lampan lyser (på senare modeller) när det finns en felkod i systemet
lennarte skrev:Du skriver att du bytt "kallstartgivare", vad menar du med det. Det finns inget "speciellt" kallstartsystem på 16V motorn utan vid "riktiga" kallstarter (under minus 10 - 15°) sprutar spridarna 2 ggr varje varv. Det sitter en temperaturgivare under insuget vid första cylindern som ger signal till både bränsle och tänd boxen. Den måste vara av rätt modell (äldre passar "fysiskt" men funkar inte) och jag hade problem med min 16V motor att det ena stiftet "trycktes upp" i kontaktstycket och hade bara kontakt ibland. Du kan ta ut felkoder på tänd och bränslesystemen på denna motor, det kan ge en vägledning även om det visar "inga fel". Visar det "inga fel" vet man att det elektroniska (typ givare) funkar och kan koncentrera sig på typ bränsletryck/mängd, tänd.delar som stift,lock, kablar och sådant som inte har givare. Alla givare i tänd och bränslesystemet jordas på insuget, i skruvarna som fäster bränslerailsen. Där lossnar ibland kablarna i kabelskorna.Det syns inte så lätt och dom bör lödas för ordentlig kontakt
Felkoder för fet eller mager blandning kommer ofta från läckage i insugs eller avgassystem. Är det inte absolut tätt sugs det in frisk luft som gör att Lambdasonden "lurar" bränsleboxen. Det måste vara helt tätt från LMM till katalysator om det ska fungera till 100% Vid vissa felkoder "går" bränsleboxen i i ett vad som kallas "limp home mode. Den stänger då "av sig" och använder ett "förprogrammerat" program som gör att du kan köra bilen. I dessa fall måste du nolla felkoderna för att "komma ur" detta. Kvarstår felet kommer felkoden tillbaka och det blir samma igen. På min 88B är inte Lambda/motorstörningslampan inkopplad och förmodligen inte på din heller eftersom du skriver inget om att den skulle lysa.Den lampan lyser (på senare modeller) när det finns en felkod i systemet
Vad jag menar med "kallstartsgivare" som jag skrev lite slarvigt var temperaturgivaren till motorstyrningen (om jag förstått saken rätt). Den jag köpte var på mekonomen (denna tror jag det var: http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar ... 4-530192sv )

Jag har kollat med startgas efter läckor före insprutet och tätat alla delar av avgassystemet med tätmassa utan effekt.Jorden på insuget har jag putsat av ordentligt och satt "kontaktfett" på eller vad det heter.

Bilen går ju bra när den väl är igång, stannar aldrig, men den startar fan nästan aldrig nuförtiden.

Finns det någon del av systemet som enbart används vid start och därför kan strula till det?

Tror du också att det är bränsletillförseln som är problemet? Elektriskt problem?

Vad bör jag undersöka härnäst?

tack för svar.
gnestakalle skrev:Vad jag påminner mig skall det sitta ett relä vid spolarburken som kallas hjälprelä till spidarna, detta krånglar ibland. Det är inte klockrent men eftersom du försökt mycket annat så kan det vara ide att prova.

Mvh GK
Tack för tipset, jag ska undersöka om detta kan vara problemet.

har du några fler idéer får du gärna höra av dig igen.
När jag kör på E85 och temperaturen sjunker ner mot 0-strecket startar in motorn (utan motorvärmaren) utan startgas så det kan ha med "för lite" bränsle att göra. Ibland hjälper det om man gör 3 - 4 korta startförsök istället för ett låångt. Förmodligen får den mer bränsle precis i början av startförsöket, men det vet jag inget om. Däremot vet jag att man ska inte röra gaspedalen under kallstartförsök. Det står något om det i instruktionsboken, men vet ej varför. Kanske kan vara att boxen "känner av" att spjället rört sig och ändrar bränslet efter det.
Det står att den (motortemperaturgivaren) passar på 760 och 780 också. Har för mig att dessa modeller inte hade denna givaren utan den äldre typen. Dom modellerna fick aldrig LH2.4 som den nyare modellen heter. Dom gick "ur tiden" 1990 och LH 2.4 kom till -89 års modeller (B234F redan -88)
lennarte skrev:När jag kör på E85 och temperaturen sjunker ner mot 0-strecket startar in motorn (utan motorvärmaren) utan startgas så det kan ha med "för lite" bränsle att göra. Ibland hjälper det om man gör 3 - 4 korta startförsök istället för ett låångt. Förmodligen får den mer bränsle precis i början av startförsöket, men det vet jag inget om. Däremot vet jag att man ska inte röra gaspedalen under kallstartförsök. Det står något om det i instruktionsboken, men vet ej varför. Kanske kan vara att boxen "känner av" att spjället rört sig och ändrar bränslet efter det.
Det står att den (motortemperaturgivaren) passar på 760 och 780 också. Har för mig att dessa modeller inte hade denna givaren utan den äldre typen. Dom modellerna fick aldrig LH2.4 som den nyare modellen heter. Dom gick "ur tiden" 1990 och LH 2.4 kom till -89 års modeller (B234F redan -88)
Ok, i detta fall är det helt olika hur den startar. Ena gången går den igång direkt. Låter den gå i 2 min, stänger av försöker starta igen, går bara runt. Sen igår lät jag den stå i 30 min för att pröva igen, gick igång direkt. Provade att koppla ur och i LMM och Lambda under tiden den gick och det verkade som de fungerade ok (den gick ojämnt och risigt på tomgång utan) efter 2 min, stängde av igen och samma sak. Går bara runt. Har beställt ett beg spridarrelä (det vid expansionskärlet) för att se om det kan vara problemet som gnestakalle tipsade om.

Har du några andra idéer? Kan det vara själva styrenheten för insprutning (heter den så?) som sitter vid golvet vid passagerarsidan som det är fel på?
https://www.bildelsbasen.se/?link=item& ... d=30514289
Bilagor
IMG_1655.JPG
Spridarrelä
IMG_1655.JPG (1.55 MiB) Visad 747 gånger
Hej igen!

Återkopplar efter en tid med det nya spridarrelät. Till min stora förtjusning så verkar det som (ta i trä) att det löste problemet! Jag har bara kört bilen lite grann då jag har den som andrabil numera men den har iaf varit igång ett 20-tal gånger och gått igång direkt varje gång. Synd att jag inte testade detta direkt istället för att byta alla möjliga grejer.

Kan rekommenderas för alla med tänd/bränsleproblem att testa som en första, mycket enkel och billig åtgärd på 740.

Nu vill man ha det som i Italien och Frankrike. V[…]

Felkod B5

Låter ungefär som det jag hade på[…]

Tror jag hittade uttaget du snackade om. Det ger 1[…]

Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]