- tor 02 jun 2016, 22:26
#1082226
Hej!
Jag har varit en frekvent besökare av detta forum och tagit del av tips för underhåll och byte av delar på min 740. Nu har jag dock slut på ideér kring ett startproblem. Modellen är Volvo 740, 16v, b234f, LH Getronics 2.4, -88B
Den har under lång tid haft vissa startproblem men de har alltid gått att lösa genom olika byten av delar. Nu startar bilen bara på startgas förutom vid vissa tillfällen. Den startar alltid på startgas. Den hostar till någon sekund ibland och sedan går den. Den kan gå lite ojämnt på tomgången ibland i början för att sedan gå helt problemfritt. Om jag sedan kör några mil och stannar och sedan ska starta igen så är det samma problem fortfarande. Startgas går galant men det är ingen lösning jag vill ha i längden. Det konstiga är att jag fick den att starta varje dag i någon vecka efter att jag bytt batteri och samma sak när jag bytte tändstift för att sedan gå tillbaka till att vara lika svårstartad igen. Vad jag har förstått bör det vara bränslet som är problemet.
Jag har mätt upp ett litet strömfall till tändspolen men det är inget jag tror har ngn påverkan. Felkoderna har kommit och gått, men i dagsläget är de 2-2-1 (Systemet kompenserar för extremt fet eller mager blandning vid färd) och 1-2-1 Felaktig signal från LuftMasseMätare (LMM). Jag har även provat att starta bilen utan luftmassemätaren inkopplad utan något förbättrat resultat.
Kan det vara något relä som styr insprutningen eller datorbox som styr insprutningen som kan vara mitt problem?
Helt slut på ideér.
Hjälp mig!
Tacksam för svar
De jag bytt är:
- Tändstift
- Luftfilter
- Batteri
- Bränslerelä
- Fördelare
- Fördelarlock
- Backventil till bränslepumpen
- Kallstartsgivare
- Smörjt upp alla jordpunkter
- Rengjort gasspjäll
Jag har varit en frekvent besökare av detta forum och tagit del av tips för underhåll och byte av delar på min 740. Nu har jag dock slut på ideér kring ett startproblem. Modellen är Volvo 740, 16v, b234f, LH Getronics 2.4, -88B
Den har under lång tid haft vissa startproblem men de har alltid gått att lösa genom olika byten av delar. Nu startar bilen bara på startgas förutom vid vissa tillfällen. Den startar alltid på startgas. Den hostar till någon sekund ibland och sedan går den. Den kan gå lite ojämnt på tomgången ibland i början för att sedan gå helt problemfritt. Om jag sedan kör några mil och stannar och sedan ska starta igen så är det samma problem fortfarande. Startgas går galant men det är ingen lösning jag vill ha i längden. Det konstiga är att jag fick den att starta varje dag i någon vecka efter att jag bytt batteri och samma sak när jag bytte tändstift för att sedan gå tillbaka till att vara lika svårstartad igen. Vad jag har förstått bör det vara bränslet som är problemet.
Jag har mätt upp ett litet strömfall till tändspolen men det är inget jag tror har ngn påverkan. Felkoderna har kommit och gått, men i dagsläget är de 2-2-1 (Systemet kompenserar för extremt fet eller mager blandning vid färd) och 1-2-1 Felaktig signal från LuftMasseMätare (LMM). Jag har även provat att starta bilen utan luftmassemätaren inkopplad utan något förbättrat resultat.
Kan det vara något relä som styr insprutningen eller datorbox som styr insprutningen som kan vara mitt problem?
Helt slut på ideér.
Hjälp mig!
Tacksam för svar
De jag bytt är:
- Tändstift
- Luftfilter
- Batteri
- Bränslerelä
- Fördelare
- Fördelarlock
- Backventil till bränslepumpen
- Kallstartsgivare
- Smörjt upp alla jordpunkter
- Rengjort gasspjäll