Fred skrev:Då jag ändå vill ha en specifik dator som enbart ska användas för VIDA så har det aldrig varit aktuellt att installera det på något annat än en PC-laptop. Då en sådan med tillräckliga specifikationer legat orörd i flera år hos oss så passade det ju utmärkt.
Om man har den andra språkversionen enbart av det skäl vi båda tänker oss (koll på terminologin på båda språken) spelar det ju ingen roll om det är en portabel eller stationär burk. Och med VIDA i virtuell maskin behöver man inte heller en dator som enbart är avsedd för VIDA eftersom VIDA då inte störs av andra installationer.
Fred skrev:En tanke slog mig, man borde väl kunna partitionera hårddisken med var sitt OS, alternativt ha dubbla konton i samma OS, och därigenom kunna ha två olika installationer av VIDA med olika språk, på samma dator?
Ja åtminstone hårddiskpartitionering med dubbla OS (även om det är samma OS) borde funka. Vet däremot inte om det går att installera programmet två gånger rakt av i samma partition med olika språk utan att den ena installationen tar bort den andra eller sabbar alltihopa.
Fred skrev:Jag har inte hunnit kolla ifall kopplingsscheman finns i min version. Var hittar man dem? (jag har bara skrapat på ytan av VIDA än så länge.) Har svårt att tro att de inte skulle göra det, de flesta av dessa DVD-skivor har väl antagligen samma ursprungskälla...
Kolla "Information" (i toppmenyn), "Fault Tracing" (i menyn därunder) och slutligen "Wiring Diagrams" och berätta vad du hittar. Men EWDerna är bara löst kopplade till VIDA. I praktiken handlar det om en serie PDFer som man om man vill kan öppna via VIDA. Så oavsett om det bara finns en "knäckt" variant av VIDA som alla utgår från eller inte är EWDerna inte en självklar del av det hela.