Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Såvitt jag vet kan du inte ändra språk i VIDA när programmet väl är installerat. Du måste installera om.
av Fred
andersuw skrev:Såvitt jag vet kan du inte ändra språk i VIDA när programmet väl är installerat. Du måste installera om.
Det är vad jag hittat på googleriet också. Då är det ju helskumt att man kan välja mer än ett språk under installationen... ?:-/

Om jag bestämmer mig för att jag vill ha svenska versionen, är det några problem att avinstallera VIDA och sedan göra om hela proceduren med att installera igen? Kan man installera om ovanpå en gammal installation (som i Mac)?
av andersuw
Skulle tippa på att det beror på hur bra installationsproceduren är utformad (och att detta kan gälla både PC och Mac). Själv skulle jag nog ta vad jag tror är det mest säkra före det osäkra och avinstallera innan jag försöker installera på nytt.
av andersuw
Din tanke att ha VIDA på båda språken (svenska och engelska) är i sig god. Jag har av precis det skäl du angav VIDA på två olika burkar: engelsk version på min portabla och svensk på min stationära burk. Hade du köpt den version jag rekommenderade hade du för övrigt (enligt den information säljaren lämnar; jag har inte provat) kunnat installera på både PC och Mac. Den versionen skall klara inte bara diverse olika Windowssystem utan också "MACOS". ;-)

Hur är det för övrigt med kopplingsscheman (EWD)? Fick du med några sådana?
av Fred
Då jag ändå vill ha en specifik dator som enbart ska användas för VIDA så har det aldrig varit aktuellt att installera det på något annat än en PC-laptop. Då en sådan med tillräckliga specifikationer legat orörd i flera år hos oss så passade det ju utmärkt.

En tanke slog mig, man borde väl kunna partitionera hårddisken med var sitt OS, alternativt ha dubbla konton i samma OS, och därigenom kunna ha två olika installationer av VIDA med olika språk, på samma dator?

Jag har inte hunnit kolla ifall kopplingsscheman finns i min version. Var hittar man dem? (jag har bara skrapat på ytan av VIDA än så länge.) Har svårt att tro att de inte skulle göra det, de flesta av dessa DVD-skivor har väl antagligen samma ursprungskälla...
av andersuw
Fred skrev:Då jag ändå vill ha en specifik dator som enbart ska användas för VIDA så har det aldrig varit aktuellt att installera det på något annat än en PC-laptop. Då en sådan med tillräckliga specifikationer legat orörd i flera år hos oss så passade det ju utmärkt.
Om man har den andra språkversionen enbart av det skäl vi båda tänker oss (koll på terminologin på båda språken) spelar det ju ingen roll om det är en portabel eller stationär burk. Och med VIDA i virtuell maskin behöver man inte heller en dator som enbart är avsedd för VIDA eftersom VIDA då inte störs av andra installationer.
Fred skrev:En tanke slog mig, man borde väl kunna partitionera hårddisken med var sitt OS, alternativt ha dubbla konton i samma OS, och därigenom kunna ha två olika installationer av VIDA med olika språk, på samma dator?
Ja åtminstone hårddiskpartitionering med dubbla OS (även om det är samma OS) borde funka. Vet däremot inte om det går att installera programmet två gånger rakt av i samma partition med olika språk utan att den ena installationen tar bort den andra eller sabbar alltihopa.
Fred skrev:Jag har inte hunnit kolla ifall kopplingsscheman finns i min version. Var hittar man dem? (jag har bara skrapat på ytan av VIDA än så länge.) Har svårt att tro att de inte skulle göra det, de flesta av dessa DVD-skivor har väl antagligen samma ursprungskälla...
Kolla "Information" (i toppmenyn), "Fault Tracing" (i menyn därunder) och slutligen "Wiring Diagrams" och berätta vad du hittar. Men EWDerna är bara löst kopplade till VIDA. I praktiken handlar det om en serie PDFer som man om man vill kan öppna via VIDA. Så oavsett om det bara finns en "knäckt" variant av VIDA som alla utgår från eller inte är EWDerna inte en självklar del av det hela.
av Fred
Eftersom behovet av att söka på engelskspråkiga forum i VIDA-sammanhang är ganska litet, så bryr jag mig nog inte om att utreda den frågan mer för tillfället. Jag är rätt bra på att översätta själv, men skulle behovet öka någon gång kanske jag tar tag i det.

Nu har jag kollat efter EDW och, precis som du säger, finns de inte i min VIDA. Dock hade jag alla elscheman sen tidigare, så jag kommer lägga dem som "stand alone" på laptopen och läsa dem som vanliga pdf:er om behovet skulle uppstå. Möjligen kan jag installera dem i VIDA, men jag tror att jag ändrat formatet på mapparna och filerna lite, så då blir det bökigare än att bara köra dem som de är.
av andersuw
Om du redan har relevanta elscheman är förstås allt gott och väl. Och precis som du själv är inne på är det ingen större poäng att göra dem åtkomliga via VIDA. Du kan lika gärna ha dem (eller det, du behöver ju egentligen bara ett schema, det för din modell och årsmodell) liggande separat och installera Acrobat för att läsa dem.

I den version av VIDA med EWD som jag har går för övrigt inte kopplingsschemana hela vägen tillbaka till din (och min) årsmodell (2002) utan tillhandahålls bara från 2005 (tror jag det var). Så jag får också titta på den PDF för 2002 jag har sedan tidigare i just detta sammanhang. När det gäller min "nya" bil behöver jag däremot de EWDer jag fått via VIDA eftersom jag där inte har motsvarande PDF separat sedan tidigare. Dock saknas EWDer för V70 av de senaste årsmodellerna så jag får kika på XC70 istället. Troligen beror detta på att EWDerna härrör från någon databas gjord för USA-marknaden, där V70 inte längre fanns mot slutet av sin levnad eftersom den sålde för dåligt.
av Fred
Intressant...och ganska rörigt! :D

Precis som du skrev, jag har dragit ut de elschema som berör min bil så det är enkelt att hitta. Denna pdf ska jag föra över till min VIDA-laptop.

Förövrigt har jag nu hittat hur ska ska kunna se realtidsdata över bilens olika system! Riktigt trevligt att kolla på. Jag märker att det är ett visst "tänk" i VIDA som nog tar lite laborerande och övning att komma in i...det är inte helt intuitivt. :roll:
  • 1
  • 178
  • 179
  • 180
  • 181
  • 182
  • 241

Det visade sig att denna enhet och många and[…]

Samma på min XC60 2016, kom i år. Sk&a[…]

Ventilationsgaller V90-18

Jag tror det är del 1 och 29 nuså,[…]

Tack för tipset. Det får vara nog f&oum[…]