Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

DayDreamer skrev:Det är troligtvis stopp i kanelen från oljefällan ner till tröget det finns inte en suck i värden att rengöringsoljan löser upp "proppen" då den oftast är ganska hård och är det tätt så kommer det inte heller någon ny olja dit.

Det du får göra är att rivaner insuget och oljefällan igen, i med lite diesel i kanalen längst ner, dieseln löser oftast upp proppen. Du kan även behöva ta ner oljetråget och peta den vägen upp i kanalen eller blåsa med tryckluft.
Ska jag hälla i diesel och sedan köra tomgång en stund eller bara tömma ur direkt och byta oljan?
Jag tror dig. Gör så att jag kör mirakelomgången imorgon med inställningen att det kanske inte lyckas. Sedan får jag beställa hem en ny packning och oljefälla och köra på ditt tips!

Är det idiotiskt att göra någon enklare variant, att blanda lite diesel direkt i oljan och köra några minuter? Vad kan gå sönder?

Tror ni motorn skär om jag gör såhär?

> Rengöringsolja + nytt filter, tomgång 10 min
> Tappar ur 1 liter av rengöringsoljan
> I med 1 liter diesel, tomgång 5 min
> Tappar ur allt
> Ny olja + filter, kör 2-5 mil
> Ny olja + filter
Citat från ett annat forum:
Om du nu vill ha sump o motorns underdel renare så borra in en tryckluftsnippel i oljepluggen o kör på ca ett till två kg luft o ha en två tre liter diesel eller kallavfettning i motorn, tryckluften kommer o kasta runt avfettningen/dieselen i motorns underdel och fungera som en slungtvätt.
Kanske värt att testa
RääserCalle skrev:
DayDreamer skrev:Det är troligtvis stopp i kanelen från oljefällan ner till tröget det finns inte en suck i värden att rengöringsoljan löser upp "proppen" då den oftast är ganska hård och är det tätt så kommer det inte heller någon ny olja dit.

Det du får göra är att rivaner insuget och oljefällan igen, i med lite diesel i kanalen längst ner, dieseln löser oftast upp proppen. Du kan även behöva ta ner oljetråget och peta den vägen upp i kanalen eller blåsa med tryckluft.
Ska jag hälla i diesel och sedan köra tomgång en stund eller bara tömma ur direkt och byta oljan?
Jag tror dig. Gör så att jag kör mirakelomgången imorgon med inställningen att det kanske inte lyckas. Sedan får jag beställa hem en ny packning och oljefälla och köra på ditt tips!

Är det idiotiskt att göra någon enklare variant, att blanda lite diesel direkt i oljan och köra några minuter? Vad kan gå sönder?

Tror ni motorn skär om jag gör såhär?

> Rengöringsolja + nytt filter, tomgång 10 min
> Tappar ur 1 liter av rengöringsoljan
> I med 1 liter diesel, tomgång 5 min
> Tappar ur allt
> Ny olja + filter, kör 2-5 mil
> Ny olja + filter
Nej kör inte igång motorn med diesel iblandat i oljan. Du måste bort med oljefällan för att få dieseln i den kanalen som det är tätt i.
RääserCalle skrev:Citat från ett annat forum:
Om du nu vill ha sump o motorns underdel renare så borra in en tryckluftsnippel i oljepluggen o kör på ca ett till två kg luft o ha en två tre liter diesel eller kallavfettning i motorn, tryckluften kommer o kasta runt avfettningen/dieselen i motorns underdel och fungera som en slungtvätt.
Kanske värt att testa
Det där känns som att lagerna i motorn kommer att få väldigt jobbigt i början innan oljetrycket byggs upp.
2kg i blocket... Nja, det känns inte speciellt lyckat faktiskt...

Det bästa är ju att helt enkelt riva ner hela vevhusventen samt tråget, och sen rengöra kanalerna "på riktigt", dvs använda något lämpligt att trä igenom kanalerna, spola igenom kanalerna(diesel funkar säkert bra) och upprepa tills kanalerna är rena och fria.
Okej jag förstår.
En tanke bara.. uppe vid oljepåfyllningslocket går en slang ner till oljefällan. Kan jag inte lossa den där upoe och hälla igenom diesel? Eller kommer det inte i rätt kanal då?

Jag kör rengöringsprocessen imorgon utan diesel.. sen blir det en ordentlig vevhusrengöring typ vecka 25 (om imget mirakel sker imorgon)
Det finns hopp ändå..
http://www.expressen.se/motor/vi-testar-motortvattar/

Jag är en sån här person som dricker grönkålssmoothies, äter chiafrön, D-vitamin och så vidare, placebo är mitt förnamn. Självklart kommer min motor bli ren imorgon.. :wink: Den blir då inte smutsigare.

Tänkte att om oljan är motorns blod, så har den nu fått proppar. Jag sätter in blodförtunnande imorgon och sedan blodtransplantation. Om sjukdomsbilden kvarstår blir det operation vecka 25. :lol:
Nja... Rolig jämförelse och delvis relaterad, men sånna där häxbrygder är mer likt att blanda i fel typ av blod i ditt eget.

Lite mer seriöst då... Den faktiska risken med sånna där mirakelmedel är att, ja visst kan skiten lossna....... Men vart tar det vägen? Just det, det kan likagärna samlas på något nytt, mer olämpligt, ställe.
För att återgå till blod så kan det jämnföras med en propp i armen eller liknande, mirakelmedlet löser delvis upp proppen i armen, men istället får du en propp vid hjärtat eller hjärnan.
Så hur gick det med mirakelolja?

Motorn verkar gå bättre. Efter mirakeloljan körde jag fem mil på en dunk billig 5w40 från biltema. De första 2,5-3 literna som kom ut vid bytet av denna var kolsvart. Resten mörkbrunt.

Tomgången går ner till rätt varvtal för det mesta nu, men endel gånger står den en bit under 1000 i upp till en minut innan den lägger sig där den ska.

Jag vill inte riskera kasta bort mer pengar på olja i onödan, så i sommar följer jag era rekommendationer. Då byter jag oljefälla, ny insugspackning, rengör kanalen och tar ned oljetråget och rengör det + silen. Det blir faktiskt kul.

Tack alla inblandade som hjälpt mig hitta felet. Ni har varit guld värda, utan er och det här forumet skulle nog bilen rasat ganska snart!
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]

Tack för svar. Ps. Hannade i fel forum, moder[…]

Välkommen ut i trafiken

Har beställt på www.trodo.se. Det var […]

Tack för svar. Man kan ju sätta ett 120 […]