Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Halloj!

Tog beslutet förra sommaren att köpa min första bil, givetvis skulle detta vara en Volvo, och efter lite letande blev det en V70XC, AWD (1999) . Vid köpet låg kardanen och rostade i bagageutrymmet. AWD var inget jag behövde och framhjulen har tagit mig runt om Sverige utan problem. Skall i sommar besikta denna mörkgröna herrgårdsvagn och trodde(något naivt kanske) att den skulle gå igenom utan problem men efter att ha läst på lite, här men också där, vet jag nu att den kommer inte detta. Dock finns det undantag, "läst å hört" att på vissa orter i Sverige glider söndriga AWDs igenom kontrollen ändå, men då jag troligen inte kommer att hitta sådant garage letar jag idag efter "bättre" alternativ. Första alternativet blev att försöka omregistrerar bilen..

Innan registreringsbesikting måste man ha ett intyg från Volvo så jag drog iväg ett mail till volvocars samt ringde upp dem. Sammanfattning - " inte möjlighet då Volvo inte skriver intyg på sådan ändringar på bilar som är helbilsgodkända, på bilar som är helbilsgodkända så skrivs inga intyg på ändringar som gör att bilen avviker ifrån seriemässigt utförande." (ledsen smiley)

Alternativ två blir då att leta fram en kardan med mindre rost och som kan samarbeta med viskon i någorlunda harmoni för att sedan klämma in den och rulla in på alla fyra på besiktningen.

Är inte själv alls kunnig( om jag varit hade jag kanske inte lagt en månadslön förra sommaren på ovanstående fordon) när det gäller bilar men kan leta på blocket å skrotar i Skåne å säkert finna en passande/modellrätt kardan. Dock är det montering som jag behöver hjälp med.

Pratade med en ingenjör på volvo som sa att om allt är som det ska undertill, tar det hela max en timma. Pris? Vågade inte uttala sig om detta.

Någon som är erfaren gällande montering och eller kanske först å främst kan göra en bedömning om "alla delar" finns å fungerar som de ska och om det ens är lönt att starta detta projekt?

Eller kanske det finns någon som vet var i Skåne man kan söka hjälp?

Tacksam för alla svar! mvh, Gustaf

Ps. Skal vara besiktigad i augusti.
AWD'n behöver inte fungera på SBP... Eller rättare sagt - dom kan inte kolla det. Däremot får ju inga komponenter saknas som direkt säger att AWD'n är ur funktion(t ex kardan..). Med andra ord, smäller du dit en kardan så bör det vara lugnt sen.

Och nä, att regga om den som FWD är bara att tokglömma, tyvärr. Då behöver du göra många fler modifikationer och gå via SFRO och ombyggt fordon, vilket kommer bli rejält mycket dyrare än att fixa AWD'n.
Välkommen ut i trafiken

Har beställt på www.trodo.se. Det var […]

Tack för svar. Man kan ju sätta ett 120 […]

Söndagstvätten IMG_9658.jpeg IM[…]

Stämmer bra det! Beställde allt sjä[…]