Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ola311
#1077651
När jag lämnar bilen(v70my15) och öppnar VOC så står de att bilen är olåst. Varför låser den inte fastän jag har keyless?
av andersuw
#1077654
Är bilen de facto låst (vilket du kan kontrollera genom att försöka ta dig in i den utan att ha nyckeln i fickan)? Eller är det bara VoC som rapporterar att den inte är låst fast den i själva verket är det (händer ibland innan VoC hunnit uppdatera sig)?

Apropå att låsa bilen så gör du det antingen med hjälp av knapparna på dörrarna eller med hjälp av låsknappen på fjärren (eller med VoC om du glömt bort att göra det tidigare).
Användarvisningsbild
av Derank
#1077656
Ola311 skrev:När jag lämnar bilen(v70my15) och öppnar VOC så står de att bilen är olåst. Varför låser den inte fastän jag har keyless?

Det som står i VOC får du ta med en nypa salt, min bil är ofta olåst el så är ett fönster öppet enligt VOC, fast bilen är såklart låst och fönstren stängda,
av andersuw
#1077669
Om systemet ständigt måste tas med en nypa salt vore det ju inte mycket värt. Snarare handlar det i de flesta fall om att kolla att appen hunnit uppdatera sig. Det den visar initialt kan basera sig på gamla data.
Användarvisningsbild
av Derank
#1077693
Sedan kan du såklart ha missat att låsa men som sagt, ta appen med en nypa salt , allt som oftast visar den fel status på fönster och låsta förrar, inte mycket att bry sig om.

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk
Användarvisningsbild
av Derank
#1077694
Kollade min egen nyss och bilen har stått i 10 timmar och appen har nyss uppdaterat och det står fönster öppna.

De voc som en fjärrstart till värmaren, det duger den till

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk
Användarvisningsbild
av andreas 80
#1077698
Jag får som standard gå ur och in i appen ett par gånger, sedan uppdaterar den sig med rätt status.

Längst ner står det ju "uppdaterad för xx minter sedan"
Borde finnas en knapp som påtvingar uppdatering av status
Användarvisningsbild
av apersson850
#1077733
Ja, precis. Jag upplever det inte alls som att det behövs något salt till VOC-appen, bara kunskapen att den baserar sitt senaste utlåtande på hur det var en minut efter det att man stannat och tagit bort nyckeln från bilen. Har status ändrats sen dess, typ att man lämnade bilen första gången för att bära in något man hade med sig och sen låste några minuter senare, då får man trycka på "Lås och dörrar" (eller vad det nu är det står) för att få en uppdatering.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]