Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av frankiboy
Vad kan man tänkas få för en Volvo 940 GL 1991 med 30.000 mil som är välhållen samt besiktigad och skattad till november 2016? Man vill ju inte skänka bort en trotjänare till skroten för underpris.
Användarvisningsbild
av Derank
5-8k på blocket

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk
Användarvisningsbild
av Nexus
Skrotpremien är ca 1000 beroende på vart du lämnar. Var det inte det som efterfrågades i rubriken??
Användarvisningsbild
av Derank
På skroten får han inget. Skrotpremie avskaffades för 100år sedan

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk
av Tilly
Det finns ju ingen statlig premie längre men det finns ju fortfarande skrotar där man får betalt för bilen. Mer än en tusenlapp är nog emellertid inte att räkna med. Dock får man ju även tillbaka den skatt som är inbetald på bilen.

Frågan kvarstår ju dock, varför skrota en skattad och besiktigad bil som dessutom är välhållen?
av volvo244gle
Vist är det dumt, men jag har full förståelse för att folk skrotar bilar istället för att försöka sälja dem. :roll:
Samma sak med grejer man kör till tippen. Det är en snabb och enkel lösning, och man är i ett slag av med alla nuvarande och framtida bekymmer med bilen eller prylarna. Kan vara värt mycket det också!..

Alla vet vi väl hur det är att sälja en bil? Massa snack, och alltid något SMS, mail eller telefonsamtal ett halvår efter då något gått sönder på tusenkronorsbilen som köparen förväntar sig livstids gratis support på. :P
Nej kanske inte riktigt så illa alla gånger.. Men visst har det hänt.

Runt 5.000 kr bör bilen alla gånger vara värd, om den är just välhållen men i övrigt vad man kan förvänta sig av det aktuella miltalet.
av andy78
Och inte allt för sällan slänger eller skrotar folk saker för att de inte vill att någon annan ska använda dem.
Användarvisningsbild
av lennarte
Ännu en historia "från förr". En av kunderna jag hade när jag jobbade på Esso Bilverkstad. En (redan då) äldre gentleman berättade att hans fru hatade hans fina Chevrolet -39 (som han köpt ny efter kriget). Hon ville "prompt" att han skulle köpa en ny bil, En bekant till dom hade då köpt en sprillans ny Mercedes Benz 180B -59 och det tyckte hon att dom också skulle ha. Sagt och gjort, han åkte (motvilligt) och köpte en ny Merca, men först åkte han till skroten med sin fina Chevrolet, lånade en yxa och slog några hål i taket och krossade rutorna. Lämnade tillbaka yxan med orden, ingen annan ska sitta i min Chevrolet. Sedan tog an taxi till Philipssons och hämtade it sin nya Merca. Till saken hör också att frun tyckte aldrig om Merca'n men det brydde han sig inte om. 1964 köpte han sig en Volvo Duett som firmabil och den körde han med tills han sålde firman och köpte en Volvo142 -74. Då bytte han bort Merca'n. den hade inte gått mycket....Duetten hade han kvar tills jag slutade där -85
av frankiboy
Tilly skrev:Det finns ju ingen statlig premie längre men det finns ju fortfarande skrotar där man får betalt för bilen. Mer än en tusenlapp är nog emellertid inte att räkna med. Dock får man ju även tillbaka den skatt som är inbetald på bilen.

Frågan kvarstår ju dock, varför skrota en skattad och besiktigad bil som dessutom är välhållen?
Slutsiffran är 6 så den måste bes senast oktober. Förra gången fick jag bara anmärkning på handbromsen, men jag är rädd för att dem skall banka i sönder den svetsade framaxelbalken. Iofs kan jag ju chansa och se om den går igenom :wink:

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]