- sön 15 maj 2016, 23:51
#1076621
Smart att dimma ner lyset! :)
Synd att inte Volvo har tänkt på någon automatik för detta. Men borde väl gå att eftermontera...
De enda glödlamporna som kan få kortare livslängd av att dimmas ner är halogen. Processen där halogen-gaserna återför material till glödtråden och ökar dess livslängd kräver en viss temperatur för att fungera. Går en sådan lampa för kallt (nerdimmad) så bildas det sot på insidan av glaset och livslängden blir kort.
Vill man ha bra lyse med LED så är löda själv nästan det enda alternativet. Med färdiga socklade LED får man lätt problem med dålig ljusspridning. Många är dessutom av billigaste kvalisort från Kina och börjar blinka disco, tappar ljusstyrkan eller slocknar efter ett tag...
Bra dioder, som man slipar linsen på för att sprida ljuset åt rätt håll är modellen för snyggt LED-lyse i instrument o.s.v.
-)
Synd att inte Volvo har tänkt på någon automatik för detta. Men borde väl gå att eftermontera...
De enda glödlamporna som kan få kortare livslängd av att dimmas ner är halogen. Processen där halogen-gaserna återför material till glödtråden och ökar dess livslängd kräver en viss temperatur för att fungera. Går en sådan lampa för kallt (nerdimmad) så bildas det sot på insidan av glaset och livslängden blir kort.
Vill man ha bra lyse med LED så är löda själv nästan det enda alternativet. Med färdiga socklade LED får man lätt problem med dålig ljusspridning. Många är dessutom av billigaste kvalisort från Kina och börjar blinka disco, tappar ljusstyrkan eller slocknar efter ett tag...
Bra dioder, som man slipar linsen på för att sprida ljuset åt rätt håll är modellen för snyggt LED-lyse i instrument o.s.v.
