Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Gubbräser
andy78 skrev:Måste spåna lite.
Är det hydraliska ventillyftare på denna motorn?
Är växellådan automat eller manuell?
Manuell låda med skrap på trean
Lyftarna har jag ingen aning om..
av Gubbräser
NilsO skrev:Ja, det framgår ju ingenstans att du provat om den tänder på startgas. Då kunde du ju skrivit det, eftersom flera frågat. Lycka till!
Gubbräser skrev:
andy78 skrev:Du har konstaterat att den får bensin, men får den tillräckligt med bensin?
Kolla om den tänder till på startgas.
Får väl krypa till korset och ge den lite opelgodis...
Bara för att spela överdrivet kränkt! ;)
av Gubbräser
Kloge skrev:Sitter tändkablarna rätt? Bytt styrenheterna?
Är liksom siffror ingjutna på fördelarlocket, och helt blåst är jag inte så de sitter rätt. Och borde det inte blinka lite disco på felsökningsapparaten om styrenheten var paj? Ska i alla fall söka fram några på någon skrot bara för att testa.

Kan tillägga att jag var uppe halva natten och putsade kontaktytor på alla tänkbara ställen. Efter det så blåste jag i avgasröret, vaxade huven och dammsög golvmattorna, men icke ett liv. Börjar misströsta på riktigt nu, så till den grad att jag hämtar en ny kärra i morgon, klarar oss inte utan bil och kan inte fortsätta låna svärfars hela tiden.

Tror inte styrenheterna är stekta, mena det kan iofs vara felet. Det lustiga är att den får bränsle, stiften tänder utanför motorn, och vad jag kunde se så gör det de vid rätt tillfälle och i rätt ordning, hur exakt man nu kan se det när man kör runt med startmotorn och håller ena ögat på kammen och det andra på stiften. Vindögd blir man i alla fall efter ett par försök.
av andy78
Måste fråga hur uppstod det när den dog.
Det råkade inte vara så att bilen startades och dog i kärringstoppet efter bara någon meter eller 2 och den står kvar på samma plats?
av Gubbräser
andy78 skrev:Måste fråga hur uppstod det när den dog.
Det råkade inte vara så att bilen startades och dog i kärringstoppet efter bara någon meter eller 2 och den står kvar på samma plats?
Startade, backade cirka 10 meter, fick kärringstopp när hon skulle iväg framåt. Har efter detta flyttat bilen, den stod lite illa till. Har rullat den runt gårdsplanen lite eftersom hur jag än parkerar den så står den så småningom i vägen. Idag gick den i nästan 30 sekunder, men inte på alla burkar. Provade byta spridare och satte i nya tändstift, men samma symptom. Verkar få bränsle till alla cylindrar, och tänder gör alla fyra utanför motorn i alla fall.
Användarvisningsbild
av Kloge
Svårt det här...
Snurrar rotorn som den ska,finns det något där som kan gå sönder i fördelaren?
Komptest?

Visa denna videon för bilen
för att visa vem det är som bestämmer
Användarvisningsbild
av Kloge
Komptest hade du gjort såg jag nu.

Ta bort styrenheterna och se hur kontakterna ser ut,öppna dem och se om det finns dåliga lödningar alternativt prova med andra styrenheter
av andy78
Nu vet jag inte om det är hydraliska ventillyftare på denna motorn, men om det är det så kan de ha hängt sig eller vad man ska kalla det för.
Har hänt flera ggr på mina Bmws starta bilen kört fram 5 m sedan nästa gång så går den inte igång knappt komp, man får nöta på starten och till slut tänder den till.
Något med dom hydraliska ventillyftarna det kommer in luft eller nåt, men du har mätt kompet så det är inte det och vore det så så borde bilen gå igång vid bogsering.

Bra råd kolla kontakten till boxen är det blött under matten där den sitter?

Men nu fick jag i alla fall några sidor att […]

Motorn tappar kraft och dör.

Ja det är lite konstigt det där med kon[…]

Där är något som är tokeri p&[…]

Dagens bilar (oavsett framdriftsteknik) är al[…]