Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
Domkraft är väl inte det optimalaste att ha under länkarmen. Bättre med en pallbock så bilen står säkert :)

Och som sagt... Volvo tillverkar inga egna delar, trots att många verkar tro det... Det är samma skit som dom flesta andra företag, i en blå kartong eller påse som (tydligen) kostar 500kr+.
Måndagsex. har alltid och kommer alltid existera, så personligen tycker jag det är rätt löjligt att svära över delarna i sig. Svär över priset istället ;)
Sen har vi ju monteringen som LOB nämnde...
av LOB
Lucif3r skrev:Domkraft är väl inte det optimalaste att ha under länkarmen. Bättre med en pallbock så bilen står säkert :)

Och som sagt... Volvo tillverkar inga egna delar, trots att många verkar tro det... Det är samma skit som dom flesta andra företag, i en blå kartong eller påse som (tydligen) kostar 500kr+.
Måndagsex. har alltid och kommer alltid existera, så personligen tycker FunkarjFag det är rätt löjligt att svära över delarna i sig. Svär över priset istället ;)
Sen har vi ju monteringen som LOB nämnde...
Bilen bör självklart stå tryggt på pallbockar när man pressar opp länkarmen til belastad/naturlig position med en domkraft. Dock ok utrymme för att dra åt med hjulen på backen också
av roh66
Hej!

Tog med länkarmen och KVITTOT ner till Volvo. Blev lovad pengarna tillbaks in på Volvokortet. :) (syns inget än)
Det var ett måndags ex. Helt sjukt alltihop. Den ända originaldelen i framvagnen + att den var nyast!! ?:-/

Mvh.R.

PS. Har nya subframe bussningar som blev över (Febi/Bilstein) för en billig peng. :wink:
av Fritzell
När jag byter länkarmar mäter jag måttet från övre navkant upp till skärmen med tumstock innan jag hissar upp bilen på pallbockar. När sedan den nya länkarmen skall dras hissar jag upp länkarmen i navet med domkraft tills rätt avstånd uppnås.
Det är näst intill omöjligt att komma åt att dra bultarna med däcket på och bilen på mark, det måste man ha lift för att göra, om ens det går.
Gör man detta moment fel tar som sagt bussningarna slut på en eftermiddag på grusväg
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Då måsta man ha en fyrpelarlyft om man ska komma åt att dra men jag är osäker på om man ens kommer åt även då :roll:
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Fritzell skrev:Det är näst intill omöjligt att komma åt att dra bultarna med däcket på och bilen på mark

Jepp... Därför det smidigaste är att bara sänka ner länkarmen på en pallbock. Då står bilen exakt som den skulle göra med hjulet på på marken utan att man behöver tänka något, och man har fortfarande all plats i världen att dra åt bultarna :)
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Connected Safety använder bilens inbyggda SI[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]