Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1073027
Hade regeringen faktiskt varit intresserade av att minska miljöpåverkan från bilarna och inte bara vilja krama mer sköna slantar ur befolkningen skulle man skrotat systemet med förmånsbilar helt och gjort om det till rena tjänstebilar. Ett exempel skulle kunna vara att av total körsträcka får max vara säg 20 %. Om detta inte uppfylls blir man utan tjänstebil. Man skulle även kunna justera räntesystemet så att när man tar billån måste man uppge bilens utsläpp och vikt. Ju större bil du lånar till, desto högre ränta får du. Samtidigt höjer man skatten på befintliga bilar med ett koldioxidutsläpp på t.ex. 95 gram eller mer till den grad att endast entusiaster har möjlighet att bruka bilar äldre än 5 år.

Då skulle folk köpa mycket fler mindre och billigare bilar som t.ex. V40. Bilar med mindre motorer som är byggda med en mindre mängd material och kräver mindre resurser att återanvända. Det är knappast så att en familj på 4 personer behöver en XC60 eller en XC90, inte när man kunde få plats med alla i en Fiat 500 för 50 år sedan.

Nu är detta givetvis en utopi då mellanklassen hade gått i taket utan sin tjänstebil men jag tycker att det är ett nyttigt tankeexperiment.
#1073038
När det gäller möjligheterna att faktiskt direkt påverka de fossila CO2-utsläppen (som exempel), så kunde man ju hoppats på en mer neutralt teknisk approach. Politiker verkar tyvärr jobba i ett annat (tids)perspektiv och med en hel del hänsyn (bra eller dåligt?) till industrin. Man kunde tycka, att det vore på sin plats att vara mer stimulerande vad gäller etanol, metanol och biodiesel, som ju lämnar ett betydligt mindre "fossilt" avtryck än petroleumprodukterna. Sådan stimulans kunde vara att justera skatterna, ingå långvariaga avtal med tillverkare (så de vågar satsa lite) och bejaka konvertering av befintliga fordon till etanol/metanol/gas. Med rätt prissättning kunde man nog få en hel del att köra på förnybart bränsle. Det vore säkert bara ett litet strå, men rent tekniskt vore det ju ändå ett strå på rätt ställe. Det kunde ju också förlänga det ekonomiska livet på de hyfsat nya fordon som finns idag, men som är hänvisade till vanlig bensin. Att hålla på och konsumera bilar är också nåt som ger miljöpåverkan, fast man kan ju misstänka att bilindustrin hellre ser utskrotning och nyinköp.
#1073039
MTH skrev:Hade regeringen faktiskt varit intresserade av att minska miljöpåverkan från bilarna och inte bara vilja krama mer sköna slantar ur befolkningen skulle man skrotat systemet med förmånsbilar helt och gjort om det till rena tjänstebilar. Ett exempel skulle kunna vara att av total körsträcka får max vara säg 20 %. Om detta inte uppfylls blir man utan tjänstebil.
Förmånsbilssystemet innebär ju knappast att staten kramar mer pengar ur befolkningen utan snarare motsatsen. Däremot skulle det behövas fler bilar om tjänstebilarna blev rena tjänstebilar som bara i mycket liten utsträckning kunde användas privat och det skulle ju knappast vara bra ur någon synpunkt. Att man kombinerar privat och yrkesmässig användning av en och samma bil tycker jag är utmärkt. Sedan kan man förstås alltid diskutera exakt hur man bäst uppnår det.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
#1073043
rid54 skrev:När det gäller möjligheterna att faktiskt direkt påverka de fossila CO2-utsläppen (som exempel), så kunde man ju hoppats på en mer neutralt teknisk approach. Politiker verkar tyvärr jobba i ett annat (tids)perspektiv och med en hel del hänsyn (bra eller dåligt?) till industrin. Man kunde tycka, att det vore på sin plats att vara mer stimulerande vad gäller etanol, metanol och biodiesel, som ju lämnar ett betydligt mindre "fossilt" avtryck än petroleumprodukterna. Sådan stimulans kunde vara att justera skatterna, ingå långvariaga avtal med tillverkare (så de vågar satsa lite) och bejaka konvertering av befintliga fordon till etanol/metanol/gas. Med rätt prissättning kunde man nog få en hel del att köra på förnybart bränsle. Det vore säkert bara ett litet strå, men rent tekniskt vore det ju ändå ett strå på rätt ställe. Det kunde ju också förlänga det ekonomiska livet på de hyfsat nya fordon som finns idag, men som är hänvisade till vanlig bensin. Att hålla på och konsumera bilar är också nåt som ger miljöpåverkan, fast man kan ju misstänka att bilindustrin hellre ser utskrotning och nyinköp.
Håller med om att mer kunde göras på den här kanten. Särskilt lovande tycker jag biodiesel (som redan är en realitet) och biobensin (Preem experimenterar med bensin utvunnen ur lignin, det vill säga vedämne) verkar vara eftersom det inte innebär några problem alls med bränslekonvertering av befintliga fordon.
#1073064
joel80 skrev:
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: Sen innehåller den där artikeln kraftiga faktafel. T.ex innehåller Teslas 85kWh-batteri ca 20kg litium. Det innebär ca 50 000 bilar per ton lithium.
Nu blev det 10.000 % fel. 1 ton räcker till 500. Inte 50.000 bilar om det går åt 20 kg som du säger.

Det finns 1 miljard bilar, det skulle alltså behövas 20 miljarder kilo lithium. Det är ju en hel del.
Hahaha... Förlåt.. Jag var trött och räknar tydligen som en SD-are!

Det är fortfarande rätt stort fel i artikeln, men man får ta bort två nollor i slutet också då. (låt den här nollan få fortsätta.. Trots "räkneexemplet".)
Nä men vänta nu igen... Jag var ännu mer ute och cyklade.. Och du också..

Rätt ska vara rätt..
Endast 50 bilar per ton blir det ju.. Tydligen finns det litiumreserver för 39 miljoner ton litium. Så det bör räcka bra länge... 39 miljoner gånger 50.. 1950 miljoner bilar.. Alltså nästan 2 miljarder. Blev det rätt nu?
Det kommer ta ett tag innan man byggt det... Och innan det börjar ta slut har man förhoppningsvis utvecklat batteritekniken.
#1073082
Nu är det ju inte bara i bilar vi använder litiumbatterier. Det finns ju en och annan tillämpning även därutöver. ;-) Så man får hoppas att de snor sig med batteritekniken eller hittar ännu oupptäckta reserver.
#1073274
andersuw skrev:Nu är det ju inte bara i bilar vi använder litiumbatterier. Det finns ju en och annan tillämpning även därutöver. ;-) Så man får hoppas att de snor sig med batteritekniken eller hittar ännu oupptäckta reserver.
Mer än hälften av de kända tillgångarna ligger i ett naturreservat/nationalpark i Boliva i form av Lithiumsalt.

Det gäller bara att få till en militärrevolution och sätta dit en nog korrupt militärjunta så ska man nog kunna skövla hela alltet lite snabbt.

Bild

Resten av metallerna utvinner man i Kina, antigen genom strip-mining eller så borrar man hål så hela berget blir som en schweizerost och spolar en blandning av Cyanid och syror genom hela berget så metallerna urlakas och samlas i sjöarna nedanför där man kan utvinna det.

Bild
Bild
#1073307
Den extremt smutsiga utvinningen i Kina verkar ha fått tillverkarna att dra öronen åt sig. Jag hittar endast uppgifter om att man köper från Chile och Argentina. Det är bara till din mobil och sånna tekniska prylar som den kinesiska brytningen går till. Inga elbilsbatterier...
#1073403
joel80 skrev:Den extremt smutsiga utvinningen i Kina verkar ha fått tillverkarna att dra öronen åt sig. Jag hittar endast uppgifter om att man köper från Chile och Argentina. Det är bara till din mobil och sånna tekniska prylar som den kinesiska brytningen går till. Inga elbilsbatterier...
Batterier ja. Men det behövs sällsynta jordartsmetaller också till generatorn, elmotorerna, solcellerna, kraftelektroniken osv, oändligt mycket mer än till mobilen. Och visst kommer det från Kina ...

Och gruvdriften i diktaturerna i Sydamerika och Kongo är inte mycket mera människovänlig eller miljövänlig än I Kina.

Jag är så trött på all Nollutsläppspropaganda.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 31

https://www.youtube.com/watch?v=HVMqc05XYHs Liten […]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&[…]

Vilken bränslebox passar?

984 är väl en nyare 940 om jag inte minn[…]

Jag gjorde nyligen en dagsresa på 140 mil me[…]