Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Tänk också på att det inte måste finnas körfältsmarkeringar för att vara olika körfält.

Här är rondellen vi pratar om!
https://goo.gl/maps/13QEHjw6DdM2

Exakt så kom vi från början. Jag i höger och han i vänster.
Har fått tag i en ny fälg faktiskt! 900:- gick det på så är ganska nöjd :)

Här är lite text från Anmälan. Det hela gick/går som Vårdslöshet/Smitning och min film bekräftar det som jag redan bekräftat.
Synd att inte regnr fanns synligt men nästa gång! En kamera som skall filma bakåt är på gång nu med! :)
För er som har problem med reglerna i rondeller så påtalar det att jag har gjort rätt och inte den andra föraren...
Bild på pappret men tagit bort lite namn å sådant där :)

https://www.dropbox.com/s/ruj73egf6viai ... 1.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/nhz5ichkr26p2 ... 2.jpg?dl=0
"ligger en annan personbil som kör förbi" ??

Va? Han låg ju framför dig i hela rondellen ju.
Du valde att köra snett bakom honom i hans döda vinkel i hela rondellen. Vem som har rätt eller fel låter jag polisen att avgöra, men min åsikt är att du lätt hade kunnat undvika det här bara genom att lätta på gasen en smula och köra några meter bakom bilen istället.
Du känner till den här rondellen, men den andra bilen kanske körde där för första gången och var osäker på vart han skulle.
Man behöver inte alltid köra som man har rätt till, det finns nåt som heter hänsyn också.
keroan skrev:"ligger en annan personbil som kör förbi" ??

Va? Han låg ju framför dig i hela rondellen ju.
Du valde att köra snett bakom honom i hans döda vinkel i hela rondellen. Vem som har rätt eller fel låter jag polisen att avgöra, men min åsikt är att du lätt hade kunnat undvika det här bara genom att lätta på gasen en smula och köra några meter bakom bilen istället.
Du känner till den här rondellen, men den andra bilen kanske körde där för första gången och var osäker på vart han skulle.
Man behöver inte alltid köra som man har rätt till, det finns nåt som heter hänsyn också.

Det fanns fler felskrivningar i texterna som jag skall se till att dom fixar till. Hon var nog lite stressad när hon skrev av sina anteckningar :) Gör väl inget nu när jag fått rätt men ändå.

Alla tycker olika men lagen är enkel. Filbyte görs utan risk för något. Jag måste ju ändå "anta" att alla håller sig i sitt körfält och inte bara svänger hur som helst?
Menar du att jag alltid skall stanna i rondellen innan jag kör ut bara för att den andra föraren kanske klipper mitt körfält?
Oavsett om jag känner till rondellen eller inte och den andre gör det eller inte har ingen betydelse alls. Man håller sig i sitt körfält, punkt. Man gör inte filbyte om det inte kan ske säkert, punkt. Man kollar ALLTID döda vinkeln innan man byter körfält, punkt.

Man kan tjafsa om vett/etikett å osv osv osv men regler går ändå före hur man än gör. Har tyvärr erfarenhet av det från den andra sidan så att säga.

Du har helt rätt i det sista där. Därför håller jag mig i mitt körfält eftersom båda har ett eget körfält. Gör man inget filbyte så är man safe.

Fick svar från TFF också och får ersättning från dom också.
Så jag får rätt av både Polis, Försäkringsbolag och Tff. Det säger ändå lite... :)
Bra att det löste sig så bra som det gjorde. Det är ju inte så att du avsiktligt gick in för att orsaka en olycka, även om den ja kunde undvikits. Hade TS velat kunde han struntat i att väja, det hade i rättslig synvinkel gett honom rätt samt sparat lite pengar. Men det är inte alltid smärtfritt att samsas i trafiken, framförallt när en medtrafikant aktivt bryter mot lagen och man då inte är helt beredd.

Jag har antingen 1.2 mil genom city eller 1.6 mil inre ringleden till jobbet, en snabb uppskattning är att jag skulle kunna vara med i en incident ungefär 2 gånger i veckan om jag prompt skulle köra som jag har rätt till men eftersom jag är tämligen ointresserad av detta så klarar jag mig och den andra slipper betala samt bli skyldig för incidenten i lagens mening. Ibland gör jag med fel så klart och uppskattar och försöker visa tacksamhet till den drabbade medtrafikanten som vackert har fått anpassa sin körning. Det är det bästa vi kan göra tror jag. "Stresspellar" som ska fram till varje pris samt de som har luren i örat har jag dock inte mycket till övers för :wink:
timebandit skrev:
Jag måste ju ändå "anta" att alla håller sig i sitt körfält och inte bara svänger hur som helst?

Menar du att jag alltid skall stanna i rondellen innan jag kör ut bara för att den andra föraren kanske klipper mitt körfält?
Nja, nu är du helt ute och cyklar. Man ska inte alls "anta" att andra håller sig i sitt körfält, blinkar osv och kör helt korrekt. Man ska tvärtom "anta" och räkna med att andra kan hitta på vad tok som helst.

Stanna i rondellen?? Var skrev jag att du borde ha stannat? Du ska naturligtvis fortsätta köra i samma hastighet men du kanske borde valt att lägga dig nån meter bakom, då hade du hunnit reagera tidigare.

När en olycka händer så finns det regler och lagar som avgör vem som är vållande. Men den oskyldige får ändå en massa besvär, i det här fallet DU fastän du fått rätt och är oskyldig.

Hade du lättat på gasen och "antagit" att den där bilen kan hitta på nåt tok så hade det här aldrig hänt och du hade sluppit alla besvär. Även om du har rätt.
timebandit skrev: Menar du att jag alltid skall stanna i rondellen innan jag kör ut bara för att den andra föraren kanske klipper mitt körfält?
Just när man kör ut i en rondell har man väjningsplikt mot alla i rondellen oavsett körfält.. Så sker bytet av fin just då och du blir påkörd är skulden helt din. Men i det här fallet har du befunnit dig i rondellen. Alltså inte precis kört in i den... Då är det solklart i reglerna att den som byter fil har skulden.

Men jag missuppfattade kanske.. Du menade kanske när man kör ut ur rondellen... :)

Du kunde ha undvikit olyckan genom att köra mer defensivt, däremot var olyckan när den väl skedde den andra förarens fel helt och hållet.

Vill göra en rättelse!!! Det var en blan[…]

Däck till Volvo 245 GLT

Fälgar och däck passar utan problem, got[…]

Styrledsverktyg

Hej! Jag ska byta den inre styrleden på en[…]

En kinabil som borde tagits in hit kan man ju tyck[…]