keroan skrev:"ligger en annan personbil som kör förbi" ??
Va? Han låg ju framför dig i hela rondellen ju.
Du valde att köra snett bakom honom i hans döda vinkel i hela rondellen. Vem som har rätt eller fel låter jag polisen att avgöra, men min åsikt är att du lätt hade kunnat undvika det här bara genom att lätta på gasen en smula och köra några meter bakom bilen istället.
Du känner till den här rondellen, men den andra bilen kanske körde där för första gången och var osäker på vart han skulle.
Man behöver inte alltid köra som man har rätt till, det finns nåt som heter hänsyn också.
Det fanns fler felskrivningar i texterna som jag skall se till att dom fixar till. Hon var nog lite stressad när hon skrev av sina anteckningar :) Gör väl inget nu när jag fått rätt men ändå.
Alla tycker olika men lagen är enkel. Filbyte görs utan risk för något. Jag måste ju ändå "anta" att alla håller sig i sitt körfält och inte bara svänger hur som helst?
Menar du att jag alltid skall stanna i rondellen innan jag kör ut bara för att den andra föraren kanske klipper mitt körfält?
Oavsett om jag känner till rondellen eller inte och den andre gör det eller inte har ingen betydelse alls. Man håller sig i sitt körfält, punkt. Man gör inte filbyte om det inte kan ske säkert, punkt. Man kollar ALLTID döda vinkeln innan man byter körfält, punkt.
Man kan tjafsa om vett/etikett å osv osv osv men regler går ändå före hur man än gör. Har tyvärr erfarenhet av det från den andra sidan så att säga.
Du har helt rätt i det sista där. Därför håller jag mig i mitt körfält eftersom båda har ett eget körfält. Gör man inget filbyte så är man safe.
Fick svar från TFF också och får ersättning från dom också.
Så jag får rätt av både Polis, Försäkringsbolag och Tff. Det säger ändå lite... :)

http//spj4hd.png[/img]
If your dreams turns to dust, vacuum.
Volvo V50 2.0D 2007, Såld, Volvo V70 GLT 1998, Såld, Volvo 740 1990, R.I.P, Volvo 740 1986