Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1070288
min beteer sej oxå märkligt, har alltid gjort så länge jag ägt den senaste 4 åren, från 10000 mil fram tills idag på 21500 mil, växlar väldigt varierande, mjukt som hårt, men ligger man i jämn fart vid prick 70km/h så kan den inte bestämma sej, utan pendlar mellan växlarna , både känns och syns i varvräknaren, väldigt störande....min 850 från 95 går bättre i automatlådan än denna...ibland inte alltid bättre med modernare bilar...
#1070291
volvov702002 skrev:min beteer sej oxå märkligt, har alltid gjort så länge jag ägt den senaste 4 åren, från 10000 mil fram tills idag på 21500 mil, växlar väldigt varierande, mjukt som hårt, men ligger man i jämn fart vid prick 70km/h så kan den inte bestämma sej, utan pendlar mellan växlarna , både känns och syns i varvräknaren, väldigt störande....min 850 från 95 går bättre i automatlådan än denna...ibland inte alltid bättre med modernare bilar...
Om du tycker den växlar sämre än din 850 är det sannolikt något fel på lådan. Automaten i min V70 T5 -02 är definitivt bättre än den i den 855 T5 -94 jag tidigare hade, även om den gick an för det mesta den också. Förutom att den "nya" är fem- istället för fyrstegad och använder lockupen mer har den ytterligare tre klara fördelar: Relativt mjuka växlingar även vid kick-down eftersom motorn drar ner momentet vid växling, mindre problem med pendlande växling vid körning i uppförsbacke och enklare manuell hantering när man behöver extra motorbroms i nedförsbacke.
#1070483
jo givetvis är dagens låda mjukare iomed "slirningen" , men menar dom äldre, eller om jag ska tala för min 850 så har dom sina "fasta lägen " av växlarna....medan v70ns KAn vara lite veliga ibland...men visst kan det vara lite vajsing av lådan på v70n, men den är högst MIN personliga upplevelse.
#1070542
volvov702002 skrev:jo givetvis är dagens låda mjukare iomed "slirningen" , men menar dom äldre, eller om jag ska tala för min 850 så har dom sina "fasta lägen " av växlarna....medan v70ns KAn vara lite veliga ibland...men visst kan det vara lite vajsing av lådan på v70n, men den är högst MIN personliga upplevelse.
Båda den gamla lådan i en 850 och den "nya" i en V70N "slirar" (det vill säga använder momentomvandlaren) under vissa förutsättningar och båda har en uppsättning "fasta" lägen (fyra på 850 och fem på V70N). Så det är ingen grundläggande skillnad i någon av de avseendena.
#1439835
volvov702002 skrev: sön 24 apr 2016, 17:01 min beteer sej oxå märkligt, har alltid gjort så länge jag ägt den senaste 4 åren, från 10000 mil fram tills idag på 21500 mil, växlar väldigt varierande, mjukt som hårt, men ligger man i jämn fart vid prick 70km/h så kan den inte bestämma sej, utan pendlar mellan växlarna , både känns och syns i varvräknaren, väldigt störande....min 850 från 95 går bättre i automatlådan än denna...ibland inte alltid bättre med modernare bilar...
Hej

Tagit reda på vad som var felet? Har sammaproblem
#1439838
Wictor skrev: lör 12 jul 2014, 10:53 Hej.
Behöver hjälp! Svårt att beskriva detta problem. men automatlådan beter sig lite knepigt på min v70 turbo årsmodell 01 22300 Mil.
Den växlar för tidigt. Detta inträffar oftast i hastigheterna 40, 60 och 80. Rpm ca 1500 +-300 och oftare i motlut.
Det som händer är att lådan växlar upp (det märks att det går tungt för motorn ca 12-300 rpm) efter 1-2 sekunder växlar den ner igen och upp igen efter 1-2 sek. såhär kan den göra 4,5 gånger. sedan så upptäckte jag nått märkligt idag, när man slår i farthållaren så försvinner problemet. den växlar då så att motorn håller 1800 rpm och den gör det utan problem. provade det flera gånger och då växlar den så att det känns bra, går mjukt och fint.
Saker som gjorts, oljan ska vara bytt i lådan av tidigare ägare (vet ej om den blev sköljd då) Det här har jag tänkt göra, men nu när felet försvann med farthållaren så borde felet sitta nån annanstans än i lådan tänker jag.
Adaptionen är nollställt en gång på volvo nyligen=ingen skillnad, samtidigt kollades så att den senaste programvaran låg i för motor och växellåda.
Så vart ska jag börja? någon som varit med om detta?
Har samma problem. Löst det eller?
#1439997
Jag har kollat både varm och kall med motorn i gång och växlarät igenom alla växlar 5 sekunder i varje °c och 80°c . Kollade tempen i tcm:en med min icarsoft .. I temp över 15°c utomhus.. vid 80 grader låg den en bit över markeringarna en bit upp på hot texten
#1440145
Bror1777 skrev: ons 07 apr 2021, 12:32 Har också samma problem ... trodde det va iljenivån som va fel på lådan som va fel då tidigare ägare spolat den .. vart lite bättre efter tönt ut lite men inte helt helt hundra.. hoppas något har en ide om va det kan vara


Mvh Bror
Har samma problem... Jag har bytt spjällhuset till nytt i tron om att det var det som var problemet utan större resultat och nu säger de på Rejmes att det läcker någonstans i kylsystemet som går från kylarvätskan till automatlådeoljan eftersom jag fått olja i kylarvätskan... Detta måste överstökas asap men ska kosta mig 10800 kr.

Börja med att kolla om det kommit olja o kylarvätskan. Känn på den om det är oljigt. Tips är att oljan flyter på vätskan

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]