Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av haribonappar
Biljäveln äter drivkutar (yttre) har bytt på höger sida en gång å ska nu byta igen ca: 2år/3000mil sedan sist.
vänster sida är inne på tredje bytet på lika många år, den förra gick bara 800mil innan den axeln rensa rent i knuten, den som sitter nu har gått ett år/ca:2000mil.
Börjar bli lite trött på detta, har dock en fundering på om bilen svänger för mycket (hjulen går nästen att sätta i 90`och detta frestar ju knutarna rejält.
hjulinställning gjordes förra veckan och blev kanon så inget fel med det.
nån som har nån ide?
Användarvisningsbild
av wissel
Låter lite som om någon "begränsare" är borttagna!? Volvo är väl normalt att likna vid "Finnlandsfärjorna"
vad gäller vändradie! Tror du är inne på rätt sår iaf. :-)
Användarvisningsbild
av milktrucker
fel fjäder så höjden blir fel?
det käkar drivknutar i längden
av MickeM
Hej.

Du har köpt nya torra knutar och smot knuten ordentligt vid montaget?
Och då menar jag ordentligt, och inget "pensla in lite fett bland kulorna och lämna ur resten i en klut i damasken".......
I damasken gör det ingen nytta, då centrifugalkraften smetar ut det fettet längs gummit.

Detta är känsligare än många tror.
Den lösa knuten måste böjas max, och sen med fingrarna verkligen jobba in fettet, vrida knuten och jobba, vrida knuten och jobba, så inte en enda fläck på kulorna, eller dess banor är osmord. Tar säkert 10-15 min ,om man gör det riktigt.

Annars går dom torrt ganska länge, innan fettet kommer in ordentligt.
Det kostar massor av fungerande mil det.

Micke.
bytte fjäderben (kompletta) förra helgen där av hjulinställningen. bilen blev dock lite högre i fram än innan, detta tog jag dara som att de gammla va slitna/satta. pratade med volvo i dag och bilen ska in nästa vecka för å sätta dit begränsare i styrväxeln.
de tyckte också att bilen svängde onormalt mycke, så pass att den kränger över si egen axel så att säga.

Min gissning är att din dragkrok inte blir go[…]

Alternativet till att nyckeln finns i bilen ä[…]

XC60 MY27

Det beror på att jag / vi inte tror på[…]

Hej, jag har problem med att jag får felkod […]