Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gelis
#1070062
Jo så var det, oljekanalerna som försåg kammar o vippställ med smörjning gick via en oljesil på varje bank, silen och kanalen var underdim. vilket ledde till att silarna satt igen sig med tiden och raset var ett faktum. För att komma åt silarna så var halva motorn tvungen att rivas vad jag kommer ihåg, har för mig att silarna satt bakom bröstkåpan.

Jag hade en 760 -83 med B28E för många år sedan, och trots att jag bytte olja + filter var 500:e mil så gick vippställen ner sig strax efter jag sålt bilen. Den jag sålde bilen till körde kanske 800 mil innan det rasade, blev skitdyrt för den stackaren, har för mig att bilen rullat ca 16000 mil när jag krängde den.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1070150
Det "knackar" ordentligt i motorn när vipparmana är slitna, ungefär som väldigt dåligt justerade ventiler. Jag har för mig att Volvo tog fram ett "reparationskit" för att öka oljemängden till kammarna, så det borde finnas motorer som är "åtgärdade". Men, som sagt, knackar det inte från ventilerna är motorn säkert Ok.
Användarvisningsbild
av Frrla
#1070169
De kanskr är därför vissa man träffar som har sånna här bilar kvar pratar om att slå ut en liter olja och toppa upp med diesel, köra 30 minuter försiktigt så dom inte börjar låta. Sen byta olja 2 gånger tätt..?

Gäller även gamla pv motorer tror jag där kanalerna va för små.
Användarvisningsbild
av volvoadde
#1070638
Tack för god info från er alla nu har jag lite att gå på, idag så kikade jag över tändningen med stroblampa och den stod korrekt.
Lyfte även på fördelarlocket, det såg ut att vara i gott skick faktiskt rotorn såg inte ut som det var några fel med heller..
Bränsletryck har jag inte hunnit mäta upp en men har införskaffat ett mätverk för detta så det får bli av snarast, jag har även funderat lite över ifall de sitter skit i spridarna en b230 jag hade för inte alls länge sen som hade stått i 10 år med gammalt klägg i tanken gick på liknande vis som denna och då hade jag i ny soppa och lite injectorrens så börja den gå bättre o bättre till sist gick den som den skulle tror ni det kan finnas möjlighet till det i detta fallet med?
Ägaren innan hade ju rensat tanken och blåst ur ledningen samt bytt bränslefiltret dock aldrig plockat bort spridarna.

Vad jag hör på motorn så låter den inte illa som att en kam är dålig men jag vet ju inte somsagt.

Kan man mäta upp på någotvis överslag i tändkablar? Såg att dem inte var så billiga så känns tråkigt att byta dem bara för att prova sig fram..

Mvh
av Gelis
#1070691
Håll inte på o fippla med andra idéer (N) innan du kollat samtliga bränsletryck, du har ju fixat mätdon så det är bara att invänta resultaten. Ser trycken bra ut så kan man börja diskutera tänddelarna.
av Rådlös
#1070750
Som sagt, sikta in dig på dom tester som har framkommit här.
Men som en ren allmänupplysning kan man berätta hur du testar tändkablar och andra yttre tänddelar. Man gör "Vattenprovet!"

Det går till så att man tar en duschflaska, blomspruta (kan ha flera namn) och häller i rent vatten. Sedan kör man till en mörk plats utan gatlyktor etc. etc. Man stannar inte motorn, men släcker ljuset. Sedan öppnar man motorhuven och tar fram sin duschflaska. Med den sprutar man en fin vattendimma i första hand på tändkablarna, men även på fördelaren och tändspolen och andra tänddelar.
Om komponenterna är dåliga så finns det ofta små mikroskopiska sprickor och brott i isoleringen. Där blir det överslag mellan kablarna och till jord. Detta är tecken på att kablar och annat behöver bytas ut. Nya kablar uppför sig inte så som jag har beskrivit här. Om det blir överslag, så kan tomgången bli instabil och orolig och det märker man direkt. Det syns oftast små blåa gnistor mellan kablarna också. Det är därför man skall stå i mörker vid denna övningen.

Detta är som sagt Vattenprovet. Det kan man göra om man misstänker att komponenterna har varit med några år. Isoleringen på tändkablarna torkar och spricker. Och den blanka ytan på bakeliten på fördelarlocket "oxiderar" och blir skrovligt och grovkornigt om man tittar i ett förstoringsglas. I den här "råa ytan" fastnar damm och skräp. Inte sällan trivs också fukt och annat där. Det befrämjar ännu mera överslag. I sammanhanget kan nämnas att man kan som en akutåtgärd, vaxa ett fördelarlock om ytan har blivit som jag beskriver här. Man vaxar både utsidan och insidan. Men det är ju bara att anse som en ren nödåtgärd. Ett nytt lock är naturligtvis det bästa.

Har dykt upp ett par lågprisbilar till nu.[…]

Men för alla behörigheter gäll[…]

Går den i fem sekunder för att sedan st[…]

Generator Pv 444

Tack!