Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Shas91
Hej på Er alla !

Då är det dags att återta meckandet, dels för att det faktiskt är ganska tillfredsställande att lösa något själv dels för att det börjar bli ganska dyrt att skicka in bilen på verkstad.

Bilen en Volvo 2,4T 2004 på 154kW, en trevlig bil som min sambo inte under några omständigheter vill göra sig av med. Jag förstår henne, denna bil har extra allt och vi har skött den hela tiden. Nu har den dock börjat komma upp i miltal, snart 26000mil så nu är det dags att börja serva och mecka med den själv.

Så innan vi går in på själva problemet som fick mig att bli medlem på detta forum så har jag bestämt mig för att köpa en felkodsläsare, finns ju ett antal på marknaden och därför undrar jag vilken Ni tycker jag ska investera i. Man vill ju inte bara kunna läsa koder utan även kunna nollställa koder, servicelampor mm... Vad tycker Ni !

Så till själva problemet nämligen problematiken med min ABS. Bilen talar om för mig att "ABS service erfodras" dum är jag inte det märks ;-)
När jag svänger går ABS:n in och man hör det karakteristiska ABS knacket dock bromsar han inte något nämnvärt. Bilen sänker dock tillgänglig motoreffekt vilket försvinner när hjulen återigen står rakt.

Fick hjälp av en kompis att läsa ut felkoder med hans Biltemavariant fick han ett felmeddelande i klartext, kom inte ihåg exakt orden men det var jordfel i någon av de främre ABS:givarna. Åkte till Biltema och köpte en ny till V70:n, drog slutsatsen att den då passade eftersom det inte stod några förbehåll. Så verkar det inte vara givaren är mycket kortare och dessa saknar bytesrätt, ingen bra början alltså...

Läste någonstans i detta forum att Ohmtalet på givarna skulle vara 1100ohm, mätte båda mina och jag får inte till något som helst värde och inte är det kortslutning heller.

Efter lite mer forskande på denna sida läste jag att det är en hel del problem med kall lödningar på någon styrenhet. Detta fick mig att reagera. Bilen har gett lite roliga felmeddelande, speciellt när det är kallt ute. Det enda jag brytt mig om när bilrackaren talade om för mig att det var dåligt oljetryck, lösningen var dock att putta in bilen i garaget låta den stå en dag ;-)

Är det någon som känns vid dessa problem...

Mvh // Shas91
av andersuw
Shas91 skrev:Så innan vi går in på själva problemet som fick mig att bli medlem på detta forum så har jag bestämt mig för att köpa en felkodsläsare, finns ju ett antal på marknaden och därför undrar jag vilken Ni tycker jag ska investera i. Man vill ju inte bara kunna läsa koder utan även kunna nollställa koder, servicelampor mm... Vad tycker Ni !
Hej och välkommen till forumet. Att köpa en felkodsläsare om du tänker dig att själv meka med bilen är en utmärkt idé. Om du har en portabel dator är VIDA/DiCE det bästa alternativet. VIDA är Volvos eget "verkstadsprogram" och innehåller vad som behövs för att läsa och radera felkoder plus en väldig massa andra matnyttiga ting, t.ex. information om hur en kod skall uttolkas, ytterligare tester, reservdelsförteckning och anvisningar för demontering/montering. DiCE är en enhet med vars hjälp datorn som du har VIDA på kan kopplas upp mot bilen. Jag skulle särskilt rekommendera följande paket som är lite dyrare än andra du kan hitta men som enligt min mening är värd merkostnaden av skäl som framgår av annonsen:

http://www.ebay.com/itm/2014D-HQ-Volvo- ... 1633882026

Om du inte har en portabel dator till hands är en möjlighet att köpa en separat felkodsläsare särskilt avsedd för Volvo så att den klarar alla, inte bara vissa, koder, t.ex. den här Biltemaläsaren:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000036593/

Du kan sedan få hjälp med uttolkningen genom att köra VIDA på en stationär dator.
Shas91 skrev:Efter lite mer forskande på denna sida läste jag att det är en hel del problem med kall lödningar på någon styrenhet. Detta fick mig att reagera.
Ja det stämmer att vissa årsmodeller haft problem med spruckna lödningar på vissa styrenheter. Framförallt gäller det den så kallade ABS-enheten på bilar t.o.m. årsmodell 2001 och DIM (Driver Information Module, det vill säga kombinationsinstrumentet) på bilar t.o.m. årsmodell 2003. Eftersom din är en 04:a är det dock mindre sannolikt att du har problem med detta. Din bil har BCM (Brake Control Module) istället för ABS-enhet och en nyare variant av DIM. När det gäller ditt problem med bromssystemet (inklusive antisladd/antispinn som enligt din felbeskrivning kan vara det som trilskas) föreslår jag att du börjar med att skaffa dig en felkodsläsare och använder den för att läsa ut din bil. När du gjort det och kan berätta vilka felkoder du har kan du säkert få ytterligare hjälp här.
av Shas91
Hej på dig och tack för ditt snabba svar. Måste medge att detta är inget jag är bortskämd med. Hade jag lugnat mig lite så hade jag sparat lite arbete. Har nämligen tagit isär ABS-modulen och just konstaterat det du nu just berättat för mig. Kretskortet ser helt annorlunda ut och jag ser inga kallödningar.

Nu är det gjort och då tar vi nästa tag....

Jag ska kolla på de läsare som du föreslagit, återkommer vore ju trevligt om det går att använda till fler bilar också

Mvh // Stefan
av andersuw
Shas91 skrev:Jag ska kolla på de läsare som du föreslagit, återkommer vore ju trevligt om det går att använda till fler bilar också
Där måste du tyvärr välja. Den VIDA/DiCE jag länkade till klarar bara Volvo, dock alla modeller/årsmodeller utom de riktigt gamla och de allra nyaste. Biltemaläsaren klarar vissa Volvo fullt ut och andra bilar bara när det gäller de koder som enligt lag måste kunna läsas enligt ett standardformat (främst koder som gäller säkerhet och miljö). Det finns lässystem som klarar flera märken än Volvo fullt ut men då handlar det såvitt jag vet om proffsgrejer som kostar en vacker slant. Kombinationen VIDA/DiCE ger dig väldigt mycket diagnoskapacitet plus hjälp med själva reparationsarbetet för väldigt lite pengar. Det är som att ha hela verkstadshandboken på fickan. :D
av Shas91
Ok tittade på denna läsaren som du till datorn. Var precis på gång att köpa den men lugnade mig det är ju helg och den kommer ju inte fortare fram om jag beställer den nu eller på måndag.

Kan man använda denna till andra bilar ?, Jag blockade och tyckte mig få en känsla av att detta är liknande grejor https://www.blocket.se/uppsala/Diagnosv ... ?ca=12&w=3

Skulle ju vara trevligt om det som sagt gick att få fram koder till fler bilar. Om jag förstått det hela rätt så är paketet du föreslår anpassat med ett "körschema" för just Volvo. *

Men felkoder kan man få för alla bilar med samma system. Rätt/Fel ?
av Shas91
Ok! förstår då är det som det är.. Finns ingen anledning att vänta tills på söndag beställer denna nu så är det gjort. Därefter blir det till att gå ut i garaget och limma ihop ABS enheten.

Tur att jag precis ska ut till båten och sätt dit ett nytt trimplan. För detta ändamål går det åt marintätning som väl bruten härdar på någon vecka...

Man ska alltid se ljusglimtar i mörkret, blir lättare då.

Tack för hjälpen // Shas91
av andersuw
Bra att du har något annat att pyssla med medan du väntar. :) Men det bör inte dröja särskilt länge innan grejerna dyker upp. De skall ju bara transporteras över Östersjön, inte från Kina som annars ofta är fallet.

Jag har för övrigt, som du kan se, själv en bil som är snarlik din (V70 T5 -02), också den försedd med "extra allt" (och lite till ;-) ) och med ca 26000 mil på mätaren. Köpte den när den var fem och ett halvt år gammal. Den hade då rullat ca 16000 mil och jag bestämde mig redan från början för att själv sköta rutinservicen på den. Har också gjort en hel del av reparationsarbetet själv även om det finns vissa saker jag väljer/valt att lämna bort. Bilen är fortfarande i utmärkt skick och jag hade ursprungligen tänkt mig att köra den några år till. Nu blev det dock av lite olika skäl en (nästan) ny i höstas, en ett år gammal V70 D4 -15 som gått som demobil hos en Volvohandlare och därför bara hade 370 mil på mätaren. Den "gamle" stannar dock inom familjen ett tag till. Tanken är att den skall tas över av son och sonhustru nu i vår/sommar.
av andy78
Står det att givaren ska passa din bil så är det bara åka tillbaka med den speciellt om det inte finns bild på givaren.
Först å främst ta reda på specifik felkod så du vet vilka sida det gäller, sedan kontrollerar du givaren med en bra multimeter och även abskransen, kolla att tänderna på kransen ser ok och lika ut.
av Shas91
Nu ska vi se, det blir ett kombinerat svar... Först vill jag säga att jag varit inne på samma sak, bilen är inte värd speciellt mycket pengar men värdet som bil ja det slår många nya bilar med hästlängder.

Tänkte faktiskt att vår dotter får bilen när hon fyller 18, dels så kommer jag känna mig lite bekvämare med att hon sitter i en hyfsat säker bil dels så slipper vi var utan när hon ska låna vår ;-)

Vad beträffande uppmätning av givaren så har jag gjort det, Jag har riktiga grejor så det är inte frågan om annat. Jag får inget värde på givaren och har i mitt stilla sinne kommit fram till att det är så det ska vara. Är det inte en induktiv givare vi pratar om, den skapar impulser från kransen eller har jag fel...

Mvh //Stefan
av andersuw
Shas91 skrev:Nu ska vi se, det blir ett kombinerat svar... Först vill jag säga att jag varit inne på samma sak, bilen är inte värd speciellt mycket pengar men värdet som bil ja det slår många nya bilar med hästlängder.
Ja, så tänker jag också. Så länge bilen är frisk och kry är det ju fortfarande en kanonbil att åka i. Och värdet för dig personligen, som vet att bilen i grunden är i bra skick, är ju också ett annat än det du kan få ut om du säljer. På det viset är jag tacksam för att vår "gamling" stannar i familjen ett tag. Den är liksom lite för bra för att säljas för nästan inga pengar. :D

Jag lade på sommardäcken på Merce[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]

Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kollas in :)

Tack för alla inlägg. Jag först&ari[…]