Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Alltså när man ställer in dom för säsongen, har jag hört att man ska få bort salt och sådant. Om man inte har tillgång till högtryckstvätt vid garaget? Diskmedel eller bilschampoo i en hink?
MorganH skrev:
Perra83 skrev:Låt DEN avfettningen ligga och verka länge i skugga el i tvätthall.
Alla tjärfläckar ska bort. Svampa sen med bilschampo.
hur länge på ungefär?
Det beror lite på om tjärprickarna har torkat in länge och hur temperaturen är där du är och tvättar.
Gamla prickar och låga temperaturer kräver längre tid för medlet att lösa upp fläckarna.
Jag spolade mina fälgar med varmvatten i tvätthallen och sprayade sedan på en avfettning som heter Degreaser Wet som funkar när ytan är blöt. Då löstes fläckarna upp fantastiskt lätt.

Allt från fem minuter til 15 minuter bör avfettningen få ligga.
Är fälgarna rena från annan smuts går det bra att svampa fälgarna med avfettning eller gnussa runt med en pensel utan metall längst fram för att undvika repor. Pensel är fint att ha när man rengör dörrgångarna mm.
...eller så gör du det enkelt för dig och använder lacknafta. Jag använde Mac Fälgtvätt som var helt verkningslös på intorkade tjärfläckar. Innan dess hade jag testat Biltemas fälgrengöring som möjligen var ännu mer verkningslös. Konstigt eftersom Mac Prickport, alltså avfettningsmedlet i samma serie är det bästa man kan tänka sig (29:90 SEK på Rusta, 79 SEK på Mekonomen). Jag gned in fälgarna i lacknafta, väntade ett par minuter och sedan drog jag några drag med en svamp och skölj sedan av noggrant.
Jag brukar ta ut vinterdäcken och tvätta av dom på sommaren när det är varmt ute om jag har lust. Nu är det bara ett par plåtfälgar så det är inget jag känner ett tvång över att tvätta.
llesrof skrev:...eller så gör du det enkelt för dig och använder lacknafta. Jag använde Mac Fälgtvätt som var helt verkningslös på intorkade tjärfläckar. Innan dess hade jag testat Biltemas fälgrengöring som möjligen var ännu mer verkningslös. Konstigt eftersom Mac Prickport, alltså avfettningsmedlet i samma serie är det bästa man kan tänka sig (29:90 SEK på Rusta, 79 SEK på Mekonomen). Jag gned in fälgarna i lacknafta, väntade ett par minuter och sedan drog jag några drag med en svamp och skölj sedan av noggrant.
Det är väl inte så konstigt då ett rengöringsmedel för fälgar brukar vara en alkalie eller syrabaserad lösning som endast verkar på bromsdamm och ev. röda små rostprickar "flygrost".
Prickbort dock är väl en petroleumbaserad avfettning som därmed löser asfaltsfläckar etc.
Fälgrengöring med Natriummercaptoacetat, t ex biltemas eller Sonax, löser upp smutsen på några minuter.
Luktar starkt och obehagligt, men det är det enda som funkar.
Alkalisk fälgrengöring tar inte bromsdammet utan bara allmän smuts.
Volvo V70 årmodell 2000

Hej ! Jag skall byta packboxarna för kamaxla[…]

Halvljus

Hej, skruvar just nu på polarns 945 o dä[…]

Det är samma faser som kommer att belastas va[…]

Batteri till V50?

Ah. Tack så mycket för snabbt svar.