Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Andreasace skrev:Deras version av VIDa kräver inte mindre minne. Allt man gjort är att man editerat en konfigueringsfil och ställt in en parameter att den ska kunna installeras på mindre minne. Detta går att ändra till vilken siffra som helst.
Min VIDA-installation kräver ca 20 GB sekundärminne. Det är ju mindre än de 30 GB som vad jag förstår andra installationer erfordrar. Vad beträffar primärminne ser jag via TaskManager att minnesanvändningen ökar med ca 1,7 GB när jag startat VMWare Player och VIDA. Såvitt jag kan se ligger det kvar på den nivån vid normal "skrivbordsanvändning" av programmet. Har inte tittat på vad som sker med minnesförbrukningen när man är uppkopplad mot bilen. Om minneskraven bara är en fråga om att ändra en konfigurationsparameter, varför gör inte alla andra på samma sätt som den försäljare jag länkar till?
Andreasace skrev:Sedan om programmet fungerar stabilt eller ej är helt annan sak.
Mina installationer (jag har VIDA på två olika datorer, en med svensk och en med engelsk version) har så här långt uppfört sig helt stabilt. Det gäller även vid uppkoppling mot bilen. Datorerna ifråga har båda 4 GB primärminne.
Andreasace skrev:VIDA i sig kräver inte så mycket minne, då det körs via en webbrowser, sedan finns det lite underprogram som vill ha lite minne som vid utläsning av felkoder etc och då kör man på egen risk.
Om VIDA i sig inte kräver så mycket minne, varför krävs det då så mycket som 1,7 GB att dra igång det? Vare sig virtualiseringen av operativsystemet eller webbrowsern kräver väl tillnärmelsevis så mycket?
av volvo244gle
Jag kör bl.a. VIDA på en gammal netbook med 2 GB RAM. Smidig maskin att packa med i bilen.
Linux Mint 17 som värdsystem, Win 7 Pro via Virtualbox. 1 GB tilldelat till både system och gäst.

Fungerar fläckfritt! Lite trögt däremot p.g.a. klen CPU.
Som jag ser det så funkar det antagligen med mindre minne också.
av hubbe86
64bit Windows fungerar för mig med 2014d. Det var ett fanstyg att behöva nedgradera Explorer. Annars fungerade det smutt. Det var virus på skivan så jag tvingade kineserna att öppna en server med virusfri version att ladda ner.
av Eloo
Tack för alla svar, återkommer när installationen är klar o jag vet hur det fungerar!
av Andreasace
Att Installationen "kräver" 30 gb är för att dem temporära installationsfilerna ska få plats samtidigt som programmet installeras.
Programmet i sig när det är installerat tar bara upp 11gb. Sedan som verkstad så krävs det extra minne för att spara loggar och nerladdningar av mjukvara.

När du startar VMplayer så är det inställt om hur mycket minne den ska reservera.
Är det inställt på 4gb så kommer vmplayer ta upp 4g av ditt primära minne oavsett om du har ngt program startat i det eller ej.

Om du vill kolla inställningarna för din skiva vad den är inställd på för "minimum krav för installation" så finns filen på.
\Install\DVD\Vida_dvdheader
filen heter Compinfo.ini

Den version jag säljer så har jag ställt in:
[RAM]
XPMinValue=1200
Win7MinValue=1200
ErrorMess=Computer Memory (RAM) is below the required

;Drivespace is in KB
[DRIVESPACE]
XPRecommend=20971520
Win7Recommend=20971520
andersuw skrev:
Andreasace skrev:Deras version av VIDa kräver inte mindre minne. Allt man gjort är att man editerat en konfigueringsfil och ställt in en parameter att den ska kunna installeras på mindre minne. Detta går att ändra till vilken siffra som helst.
Min VIDA-installation kräver ca 20 GB sekundärminne. Det är ju mindre än de 30 GB som vad jag förstår andra installationer erfordrar. Vad beträffar primärminne ser jag via TaskManager att minnesanvändningen ökar med ca 1,7 GB när jag startat VMWare Player och VIDA. Såvitt jag kan se ligger det kvar på den nivån vid normal "skrivbordsanvändning" av programmet. Har inte tittat på vad som sker med minnesförbrukningen när man är uppkopplad mot bilen. Om minneskraven bara är en fråga om att ändra en konfigurationsparameter, varför gör inte alla andra på samma sätt som den försäljare jag länkar till?
Andreasace skrev:Sedan om programmet fungerar stabilt eller ej är helt annan sak.
Mina installationer (jag har VIDA på två olika datorer, en med svensk och en med engelsk version) har så här långt uppfört sig helt stabilt. Det gäller även vid uppkoppling mot bilen. Datorerna ifråga har båda 4 GB primärminne.
Andreasace skrev:VIDA i sig kräver inte så mycket minne, då det körs via en webbrowser, sedan finns det lite underprogram som vill ha lite minne som vid utläsning av felkoder etc och då kör man på egen risk.
Om VIDA i sig inte kräver så mycket minne, varför krävs det då så mycket som 1,7 GB att dra igång det? Vare sig virtualiseringen av operativsystemet eller webbrowsern kräver väl tillnärmelsevis så mycket?
av Eloo
Hej på er. Nu har jag installerat Vida, först fick jag köpa Win7 Pro 64 bitars. Någon skrev att det skulle vara 32 bitars men det gick utmärkt med 64 bitars. Allt funkar fint. Problemet var att jag hade Win7 Home Premium o det gick inte. Man måste också ha IE9 installerat för att installationen ska fungera.
Tack för eran hjälp från en nöjd Vida ägare!
Mvh OJJ
Användarvisningsbild
av Fisch
Lånar tråden lite.

Var och hur laddar jag ner en ny version av VIDA tex 2014d eller nyare? Har 2012d nu men behöver ha MY13 modeller nu. Tack på förhand!
av Eloo
Hej igen, kör stationär dator o behöver bluetooth adapter, har provat 2 olika o ingen av dom tar upp vida i listan. Någon söm vet vilka adaptrar som funkar?. Får köra USB så länge...
Mvh OJJ
av Andreasace
Eloo skrev:Hej igen, kör stationär dator o behöver bluetooth adapter, har provat 2 olika o ingen av dom tar upp vida i listan. Någon söm vet vilka adaptrar som funkar?. Får köra USB så länge...
Mvh OJJ
Om det är en Kina DICE du anv så har den ingen Bluetooth.
3G släcks

Hej gjorde service på min bil 3/7 i år[…]

Hej igen. Ingen här som vet något om de[…]

V90 läggs ner.

Mercan torde ha markfrigång som en gokart.

Nya Volvo XC70 PHEV

Vad tror ni om prisbilden i Europa? Startpriser p[…]