NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

pappatobbe skrev:Jamen då bör det stämma.
Det är en D2 jag är sugen på.
Partikelfiltret är nog inget att oroa sig för i D2. Men att det håller bilens livslängd tror jag inte på när det närmar sig riktiga långmil > 35k . VAG säger ju t.ex. att de börjar kolla det underhållsfria filtrets status vid 15k och sedan varje 3k, samt att man kan få komma att byta vid behov. Själv tror jag iofs att man kan tvätta vid ev behov i så fall.

Om du satsar på D2 bör du dubbelkolla att kamremmen är byt om den gått mer än 14k. Ändrat intervall mot det som ev står i servicebok 18k (?) Finns de som fått kamremsras innan 15k.
svergie2 skrev:På dom femcylindriga iallafall så får man en varning, borde vara samma på din, för jag har inte läst om något allvarligt haveri som kom helt helt plötsligt. :)
Meddelandet "SOTFILTER FULLT SE HANDBOK" ska visas på samtliga dieslar, åtminstone MY11 och MY12.

Instruktiosboken säger följande:

När filtret har fyllts med partiklar till ca 80 %
tänds den gula informationssymbolen på
instrumentpanelen och meddelandet
SOTFILTER FULLT SE HANDBOK visas på
instrumentpanelens display.
Starta regenerering av filtret genom att köra
bilen, helst på landsväg eller motorväg, tills
motorn uppnår normal arbetstemperatur. Bilen
bör sedan köras i ytterligare ca 20 minuter.
Efter avslutad regenerering raderas meddelandet
automatiskt.
Om filtret fylls helt kan det bli funktionsodugligt.
Då blir det svårt att starta motorn
och det finns risk att filtret måste bytas ut.
Nu blir jag lite fundersam..
i papprena jag har på bilen så står det att motorn heter D4162T.
suttit å läst allt tänkbart jag hittat ang partikelfilter å kända fel och dylikt, har då läst på flera ställen att det från och med Maj 2011 är underhållsfritt partikelfilter på dessa bilar.
men ser nu i papprena att min ev bil är tillverkad augusti 2010.
Men den har ändå denna motorkod som folk säger har ett underhållsfritt partikelfilter.
å när jag kollar på bilen får jag upp att de är en d2 modell 2.
någon som kan ge mej klarhet i detta mörker? :)

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]