Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av EmilJAS
Hej. Har en Xc70 -01:a 2,4T med automatlåda som jag har fått problem med. Fick en felkod som sa att "Växellåda service erfodras" så jag for på verkstaden och kollade upp felkoden som då var: 002F Lock-up funktionen, slirar eller är inte inkopplad.Så jag ska göra en felsökning på växellådan för att ta reda på vad som måste göras. Den började att bete sig konstig bara någon månad efter jag köpt bilen förra sommaren och tillslut fick vi en felkod och bilen gick in i "limphome" läge och då for till verkstaden och dem rekomenderade oljebyte i växellådan.

Så vi Bytte olja i växellådan i höstas men misstänker nu i efterhand när man läst på mer själv att dem inte sköljde lådan utan bara öppnade upp pluggen och lät oljan rinna ut, vilket är fel sätt att göra det på om jag inte förstått det hela fel. Den blev lite bättre efter bytet så vi klarade oss till för 2 veckor sen.För visst är det så att man ska skölja lådan med, inte bara låta oljan rinna ut av sig själv? Ser ut som att dem fyllde på med 3,3l olja enligt kvittot men det är väl över 7l i växellådan?

Så frågan är ska man skölja den på rätt sätt på en verkstad som vet hur man gör eller är det mest troligt bara att byta ut lådan? Om det skulle vara lådan är det någon som vet vilka automatlådor som passar just min bil, mitt orginalnummer är 8251617 är det bara det som fungerar eller är det tillverkarkoden AW55-50SN som gäller eller båda kanske?
av andersuw
Felkoden du har (TCM-002F) betyder mycket riktigt problem med lockup-funktionen. Enligt VIDA är de tänkbara felorsakerna följande:

Poor quality transmission fluid.
Water in the oil.
Contact resistance in the connectors.
Gear shift solenoid S4 is jammed in OFF position.
Gear shift solenoid SLU is jammed in OFF position.
Mechanical fault in the gearbox.

Om verkstaden bara gjort av med 3,3 liter olja har de uppenbarligen bara tappat ur och fyllt på, inte spolat/sköljt lådan, vilket är vad det borde ha gjort eftersom mycket av den skit man vill ha bort blir kvar annars. Vill minnas att lådan rymmer runt fyra liter men det går åt bortemot tre gånger så mycket när man sköljer/spolar. Att en sköljning/spolning skulle avhjälpa ditt problem är dock tyvärr inte alls säkert. Det kan som du ser vara fel på något annat eller något mer än oljan. Men det är möjligt att sköljning/spolning kan vara värt en chansning. Det kostade runt 2000 kr när jag lät göra det på min V70 T5 -02 men det var runt sju år sedan nu och priset kan mycket väl ha gått upp lite.

När det gäller lådans beteckning bör din vara AW 50/51 om bilen är en AWD vilket troligen var det enda som tillverkades i årsmodell 2001. Det är möjligt att det artikelnummer du har är det rätta men man måste kolla mot chassinummer för att vara helt säker. Sedan är det inte säkert att lådbyte är det enda vettiga alternativet. Det finns ju firmor som renoverar/reparerar automatlådor även om jag inte tror att Volvoverkstäderna själva gör sådant.
av EmilJAS
Det verkar dock som att det borde vara 55-50sn pg.a. att det är vad som står under huven. Står även serie nr. 00ev705387 Aisin. Mitt Chassi nummer är YV1SZ58K711004382. Bilen är en AWD. Kan dem veta mer detaljerat vad felet kan vara genom en felsökning på verkstaden?
av andersuw
EmilJAS skrev:Det verkar dock som att det borde vara 55-50sn pg.a. att det är vad som står under huven. Står även serie nr. 00ev705387 Aisin.
Enligt VIDA är det AW 50/51 på XC70 2001. AW 55-50 används enligt samma källa på V70 FWD medan V70 AWD uppges ha AW 50/51. Svårt för mig att säga om det är VIDA eller angivelsen i bilen som är fel. Var hittar du 55-50 i bilen? På produktskylten i kanten av motorrummet eller på själva lådan?
EmilJAS skrev:Mitt Chassi nummer är YV1SZ58K711004382. Bilen är en AWD.
Enligt VIDA stämmer det artikelnummer du angav med det chassinummer du har.
EmilJAS skrev:Kan dem veta mer detaljerat vad felet kan vara genom en felsökning på verkstaden?
Som det ser ut kan de knappast avgöra detta definitivt. Men det är möjligt att en erfaren mekaniker kan göra en rätt bra sannolikhetsbedömning.
Användarvisningsbild
av milktrucker
man ska inte tro på allt som skrivs på forumen på nätet om spolning.
Volvo har sina instruktioner på hur ett oljebyte går till och de ska följas, inget annat.
Hade spolning varit den korrekta metoden hade Volvo föreskrivit det......vad annars?
Lådan rymmer kring 6-7 liter olja och det går åt kring 10 liter för att byta oljan enligt instruktioner i VIDA.
köp 20L Q8 Oils Unitrans JK på Swedol för ca 1200 och ta med till en volvoverkstad eller volvo närservice och låt dem byta oljan.
Det räcker till 2 oljebyten

Sen är det inte en XC70 utan en V70XC, dvs en markant skillnad i drivlinan.
V70XC hr visco och 55-50-lådan
XC70 har haldex och 50-51-lådan
av EmilJAS
andersuw skrev: Var hittar du 55-50 i bilen? På produktskylten i kanten av motorrummet eller på själva lådan?

Det är på produktskylten.
av EmilJAS
milktrucker skrev:man ska inte tro på allt som skrivs på forumen på nätet om spolning.
Volvo har sina instruktioner på hur ett oljebyte går till och de ska följas, inget annat.
Hade spolning varit den korrekta metoden hade Volvo föreskrivit det......vad annars?
Lådan rymmer kring 6-7 liter olja och det går åt kring 10 liter för att byta oljan enligt instruktioner i VIDA.
köp 20L Q8 Oils Unitrans JK på Swedol för ca 1200 och ta med till en volvoverkstad eller volvo närservice och låt dem byta oljan.

Sen är det inte en XC70 utan en V70XC, dvs en markant skillnad i drivlinan.
V70XC hr visco och 55-50-lådan
XC70 har haldex och 50-51-lådan
Men verkstaden som bytt olja tidigare kan väl inte ha gjort rätt om vi nu säger att det är 3,3l olja dem bytt. Tycker du att det är värt att prova byta oljan igen på det sätt som rekomenderas? Närmsta Volvo verkstaden är 3 mil bort och jag vet inte om jag törs köra äns den sträckan som det är just nu. Är det dumt att lämna in den på Mekonomen eller Meca?
av andersuw
milktrucker skrev:man ska inte tro på allt som skrivs på forumen på nätet om spolning.
Volvo åtar sig gärna att spola lådan om du ber om det. Ingen hos min Volvo ÅF har sagt att det är en dålig idé att spola om man vill byta all olja och få ut all skit som den innehåller, inte bara en del. För den som har praktisk erfarenhet av resultaten från båda metoderna, vilket jag har, är skillnaden uppenbar. Om oljan är brun snarare än röd förblir den brun efter ett konventionellt oljebyte, ja även efter två. Efter spolning har den däremot den röda färg som en helt frisk automatlådeolja bör ha enligt allas uppfattning, även Volvos. Att spolning sedan kan vara overkill på bilar där automatlådeoljan byts regelbundet (t.ex. taxibilar) är en annan sak.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
EmilJAS skrev:Men verkstaden som bytt olja tidigare kan väl inte ha gjort rätt om vi nu säger att det är 3,3l olja dem bytt.
Nej, de verkar inte ha gjort rätt. Enligt VIDA åtgår det ca sex liter olja för ett konventionellt oljebyte, utan spolning.
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
av andersuw
EmilJAS skrev:
andersuw skrev: Var hittar du 55-50 i bilen? På produktskylten i kanten av motorrummet eller på själva lådan?

Det är på produktskylten.
OK. Då kanske det finns en viss risk för att uppgiften är fel även om det inte borde kunna bli galet där heller. Gissningsvis kan det finnas en skylt på själva lådan som anger dess identitet också men var den i så fall sitter vet jag inte. Hur som helst verkar ju det artikelnummer du hittat vara det rätta.

Min gissning är att din dragkrok inte blir go[…]

Alternativet till att nyckeln finns i bilen ä[…]

XC60 MY27

Det beror på att jag / vi inte tror på[…]

Hej, jag har problem med att jag får felkod […]