Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bmwslangen
#1066248
Ja, hur vet man vilket system man har?

Funderarde faktiskt på hur jag tog reda på det. Jag tror jag snokade både här och där, läste lite här och lite där och la mitt eget pussel och kom fram till att jag borde ha Motronic 4.4

Sen verifierade jag det genom att titta på DME-boxen.

På min DME-box står det 0 261 203 167 och flärpar man in dessa siffror hos Bosch så säger Bosch att det är Control Unit för M 4.4.1 - så det får man nog lita på.


Jo, men en lysdiod måste vändas rätt för att ström ska flöda (och den ska lysa). Hörs ju lite på namnet - diod :-)
För icke elektronik-nördar så är en diod en komponent som likriktar strömmen, den släpper bara igenom ström åt ett håll (jämför det med en backventil).

Det är helt rätt, Stoffy - det långa benet ansluts alltid till plus och det korta till minus när det gäller lysdioder.



Bara ett förtydligande vad jag sa angående att läsa ut felkoder på min bil med Motronic 4.4. På denna fungerar det som sagt att använda ett vanligt OBD-II verktyg att läsa ut generiska felkoder. Och det har jag använt för att snabbt läsa ut felkoder. Men vill jag ha full koll så går jag såklart in med Vol-Fcr och läser av de Volvo-specifika felkoderna.



@HBBR : Jag funderar på om du kanske har Motronic 4.4 - för då kan det vara som så att pin 3 inte har den funktionen längre utan det har ersatts av att man kopplar upp sig via Vol-Fcr eller ett OBD-verktyg.

Så börja med att ta reda på vilket motorstyrsystem du har.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1066250
10v motorerna har Fenix 20v motorerna (GLT) har Denso och turbomotorerna T5/2,5T har M4.4 om jag minns allt rätt :mrgreen:
av HBBR
#1066253
Tack för bra och utförliga svar! Det är guld värt. Jag är verkligen inte teknikintresserad, med gett mig f-n i att lösa detta.
av bmwslangen
#1066257
Denso har jag faktiskt aldrig hört talas om i detta sammanhang.
Trodde det bara var Siemens, Bendix och Bosch till 850-modellerna.


För att förtydliga så har jag en Volvo 855 2.5 GLT -96 med B5254S motor.


@HBBR : Men flärpa upp boxen så ser du på fem röda vad du har och du slipper gissa.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1066271
Kan som sagt säga att jag inte är hundra. Det kan vara så att Denso är på bilar med sugmotorer 99- Men ensak är iaf säker och det är att M4,4 är turbomotorer till 98 sen 99- blev det ett nytt styrsystem ME7 på turbomotorerna den saken är iaf klar.
av bmwslangen
#1066292
Jo, det stämmer nog att 4.4 fanns på vissa turbomotorer. Är ganska säker på att det satt 4.3 på en del turbomotorer också.

Ja, från 99 och framåt kan säkert stämma att det blev Denso på vissa motorer och modeller (och då hamnar vi ju utanför 850-modellerna). Just 96-97 hos 850-modellerna känns som något experiment eller mer transition period på flera områden.

Nåja... Lösningen är enkel - bara att flärpa upp locket och flukta!

Såhär såg min DME-box ut (Bosch-nummer är under låsbygeln så den får man flytta lite på)

Bild
Bild
av bmwslangen
#1066940
Nice!

Det är ett Motronic 4.3 system.

@HBR : Vad är det för modell? Är det en Volvo 855R -96 som i profilen? Vad är det för motor i den?

Har du möjligtvis en automatlåda?

Oavsett så har du Motronic 4.3 - då är frågan om dessa system supportar denna äldre typ av avläsning eller om man måste gå via VolFcr/OBDII som man måste med Motronic 4.4 systemet.
av HBBR
#1067294
...och vad kan man dra för slutsatser nu då? Finns det någon felkodsläsare på marknaden som fixar det systemet?
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]

Problemet är ju att sådana här app[…]

Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]

Söker köpråd - XC90 V8

Hej, Jag satt precis och tog en våröl […]